W II kwartale 2014 roku Grupa Orbis odnotowała 198,3 mln zł skonsolidowanych przychodów. Wynik okazał się lepszy o 9,4 proc. niż rynkowy konsens (181,2 mln zł). Na plus względem szacunków rynkowych ekspertów wypadły też EBIT i netto. Zysk operacyjny wyniósł 43,5 mln zł wobec prognoz na poziomie 42,9 mln zł. Na czysto w II kwartale hotelowa grupa zarobiła 36,2 mln zł. Kwartalny zysk EBIT w ujęciu r/r podskoczył o ponad 26 proc., a netto o 32 proc. W całym I półroczu Orbis wypracował 326,8 mln zł przychodów (+3,1 proc. r/r), 30,8 mln zł zysku EBIT (+11,9 proc. r/r) i 26,3 mln zł zysku netto (+19,7 proc. r/r).>> Komunikat wraz z raportem finansowym znajdziesz tutaj
– Poprawa sytuacji ekonomicznej w kraju pozwoliła uzyskać wyższą średnią cenę za pokój, co przełożyło się bezpośrednio na wzrost przychodu na jeden dostępny pokój. Bardzo dobre wyniki zostały osiągnięte w marcu i w maju, do czego przyczyniły się targi, konferencje i imprezy sportowe organizowane w różnych miastach Polski. – czytamy w raporcie.

Konferencja prasowa Orbisu. (Fot. Marcin Przasnyski)
W porównaniu do pierwszego półrocza 2013 roku Orbis odnotował wzrost prowizji dla pośredników w sprzedaży oraz kosztów zużycia produktów w gastronomii. Grupa w ujęciu r/r zwiększyła też wydatki na reklamy w prasie i w internecie. Z drugiej strony w tym roku mocno spadły pozostałe koszty operacyjne – w tej kategorii największą pozycją w ubiegłym roku były koszty restrukturyzacji zatrudnienia, wynikające z wprowadzonego w spółce programu dobrowolnych odejść pracowników. W tym roku grupa nie poniosła kosztów restrukturyzacji.
>> W serwisie niebawem pojawią się najnowsze dane finansowe spółki >> Zobacz jak zmieniły się podstawowe wskaźniki Orbisu po wynikach za II kwartał
Orbis w raporcie zaznaczył, że według prognoz Ministerstwa Sportu i Turystyki, w bieżącym roku nastąpi 3-4 proc. wzrost liczby turystów zagranicznych, a kluczowy ma być drugi i trzeci kwartał, czyli szczyt sezonu turystycznego. Decydującym okresem będzie przełom sierpnia i września w związku z planowanymi w tym czasie mistrzostwami świata w siatkówce mężczyzn. Odbędą się one w sześciu miastach: Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Łodzi i Wrocławiu, natomiast mecz otwarcia zostanie rozegrany na Stadionie Narodowym w Warszawie. Spółka liczy, że ta impreza przyciągnie do Polski tłumy sympatyków siatkówki.

(Źródło: Sprawozdanie finansowe Orbisu)
W drugiej połowie 2014 roku Orbis zamierza kontynuować przyjętą strategię rozwoju opartą o zawieranie umów franczyzy i umów o zarządzanie. Priorytetem pozostaje rozbudowa sieci hotelowej. Poza otwarciem trzeciego już hotelu na Litwie (Mercure Marijampole) w pierwszym półroczu 2014 roku grupa rozpoczęła ekspansję na rynku łotewskim poprzez otwarcie w maju hotelu Mercure Ryga Centre oraz podpisanie umowy franczyzy dotyczącej budowanego hotelu Pullman w Rydze (otwarcie planowane do końca 2015 roku). 1 września 2014 do Grupy Orbis dołączy także hotel ibis Styles Ryga, oferujący 76 pokoi w segmencie ekonomicznym. W Polsce do końca roku mają ruszyć pod markami Accor co najmniej 2 nowe hotele. Spółka nie wyklucza także angażowania się w projekty rozwojowe, np. budowę hotelu marki Mercure w Krakowie.
We wtorek kurs akcji Orbisu utrzymuje się w pobliżu wczorajszego poziomu zamknięcia. Jeden walor przed południem jest wyceniany na 40 zł. Stopa zwrotu liczona od początku roku jest na blisko 5-proc. minusie.