Wszystko wskazuje na to, że wrzesień był dla Orbisu bardzo udanym miesiącem pod względem przychodów. Przypomnijmy, że jeszcze pod koniec sierpnia wiceprezes spółki Marcin Szewczykowski mówił, że wakacyjne miesiące nie były najlepsze dla spółki. Tymczasem w czwartek okazało się, że przychody za okres lipiec – wrzesień zwiększyły się i to mimo, że ceny za pokój spadły.
Wygląda na to, że zadziałało podstawowe prawo ekonomii, zgodnie z którym popyt rośnie wraz ze spadkiem cen. Frekwencja w pokojach zwiększyła się bowiem o 4,2 p.p. do 72,2 proc. co pozwoliło z nawiązką zniwelować 1,5-proc. spadek cen. W ostatecznym rozrachunku przychód generowany na jeden pokój wzrósł o 4,7 proc. do 150,40 zł.
Najlepsze wyniki zanotowano w segmencie hoteli trzygwiazdkowych i droższych. W nich zapełnienie pokoi zwiększyło się o prawie 5 proc., zwiększając przychód na jeden pokój w takiej samej skali, choć średnia cena za noc spadła o 2 proc. W hotelach ekonomicznych przychód liczony od pokoju zwiększył się o 2,8 proc., dzięki poprawie frekwencji o 2,5 p.p. mimo spadku ceny o 0,9 proc.>> Więcej o prognozach Orbisu na 2014 r. przeczytasz tutaj
Wstępne dane za III kwartał dobrze rokują na drugie półrocze potwierdzając zapowiedzi władz spółki zapowiadających wcześniej 2,5-proc. poprawę zysku EBITDA w całym 2014 r. Podczas czwartkowej sesji na GPW inwestorzy nie mieli okazji zareagować na przedsmak raportu za III kwartał, ponieważ komunikat ukazał się po zakończeniu notowań. Raport okresowy za III kwartał spółka opublikuje 14 listopada.
W czwartek kurs akcji Orbisu poddał się ogólnorynkowej przecenie tracąc na zamknięciu 2,4 proc. Generalnie jednak akcjonariusze nie mają większych powodów do narzekań. W tym roku zarobili prawie 6 proc., podczas gdy indeks WIG zyskał tylko 2 proc.
>> Wskaźnik C/WK Orbisu to 1,02 przy przy średniej dla sektora 1,77 >> Analizę wskaźnikową hotelarskiej grupy uwzględniającą wyniki za II kwartał znajdziesz w StockWatch.pl