W III kwartale 2014 roku Eurocash zanotował 57,5 mln zł zysku netto. Konsensus PAP zakładał 60,5 mln zł, a rok wcześniej grupa handlowa zarobiła 73,9 mln zł. Wynik EBITDA wyniósł 112,8 mln zł wobec 111,1 mln zł oczekiwanych przez rynek i 115,2 mln zł rok wcześniej. Marża na tym poziomie spadła o 0,21 p.p i do 2,5 proc.
W minionym kwartale grupa wypracowała 4,5 mld zł przychodów. Analitycy spodziewali się przychodów na poziomie 4,36 mld zł. Sprzedaż formatu Cash&Carry do odbiorców zewnętrznych wyniosła 1.314,86 mln zł (wzrost o 6 proc. r/r). Również w podobnym tempie rosła sprzedaż hurtowa realizowana przez centra dystrybucyjne Delikatesy Centrum i opiewała na 484,58 mln zł. Sprzedaż KDWT do klientów zewnętrznych wyniosła 852,59 mln zł i wzrosła o 5,9 proc. Natomiast wartość sprzedaży do klientów zewnętrznych Eurocash Dystrybucja spadła o 7,2 proc. do 1.063 mln zł.
– W III kwartale 2014 r., pomimo utrzymującej się trudnej sytuacji na rynku dystrybucji żywności, Grupa Eurocash osiągnęła ponad 6-procentowy wzrost skonsolidowanej sprzedaży, któremu towarzyszył wzrost marży brutto na sprzedaży (10,40 proc. wobec 10,15 proc. w III kwartale 2013 r.). Po trzech kwartałach narastająco skonsolidowana sprzedaż była wyższa o 1,71 proc. r./r., na co wpływ miało zakończenie współpracy z siecią sklepów Stokrotka w połowie 2013 r. Sprzedaż zrealizowana w pierwszym półroczu 2013 r. do Stokrotki wyniosła 372 mln zł. – czytamy w raporcie spółki.
>> W serwisie niebawem pojawią się najnowsze dane finansowe spółki >> Zobacz jak zmieniły się podstawowe wskaźniki Eurocashu po wynikach za III kwartał
Narastająco po trzech kwartałach tego roku EBITDA spadła w ujęciu r/r o 8,2 proc. do 255,2 mln zł. Natomiast zysk netto skurczył się o 26 proc. do 108 mln zł. Z raportu wynika, że grupa ponosi w tym roku zwiększone koszty sprzedaży związane m.in. z akcjami promocyjnymi wspierającymi sprzedaż (własną i franczyzobiorców). Jednocześnie w dalszym ciągu ponosi koszty związane z operacyjną integracją i reorganizacją Eurocash Dystrybucja (dawny Tradis). Pełne efekty tego procesu mają być widoczne dzięki pełnej integracji systemów logistycznych Eurocash Dystrybucja oraz Delikatesów Centrum.
Cash flow pokazuje, że w III kwartale tego roku przepływy z działalności operacyjnej wyniosły prawie 106 mln zł i wzrosły z 89,4 mln zł. Na koniec września zobowiązania grupy zwiększyły się do 4,03 mld zł z 3,94 mld zł na koniec zeszłego roku.
W tym roku na akcjach spółki dominuje przecena i od początku stycznia jej notowania straciły ponad 30 proc. Warto jednak zwrócić uwagę, że niedawno Wood&Company wydał rekomendację kupuj, z ceną docelową 39 zł. Analitycy oczekują, że spółka wróci na ścieżkę wzrostu dzięki odzyskaniu kontroli operacyjnej nad Tradisem, rozwojowi Delikatesów Centrum oraz powrotowi na rynek fuzji i przejęć.