
Fot. spółka
Trzy duże podmioty rynku detalicznego w Polsce – Grupa Eurocash, Grupa Chorten i Netto Polska – planują utworzenie wspólnego przedsiębiorcy w formie spółki joint venture. Celem inicjatywy jest przystąpienie do grupy zakupowej European Marketing Distribution (EMD), która zrzesza detalistów i dystrybutorów z ponad 15 krajów Europy. Transakcja wymaga zgody prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
Nowy podmiot ma dołączyć do EMD po uzyskaniu odpowiednich zgód regulacyjnych, co może nastąpić w 2026 roku. Uczestnicy podkreślają, że współpraca w ramach EMD pozwoli im zwiększyć możliwości zakupowe na szczeblu europejskim i generować oszczędności w łańcuchu dostaw. Te środki mają zostać przeznaczone na poprawę oferty dla klientów końcowych.
Jak wskazano we wspólnym komunikacie, nowy członek EMD będzie reprezentował łącznie około 20 tys. sklepów, które generują roczny obrót przekraczający 12 mld euro. Czyni to grupę drugim co do wielkości graczem na polskim rynku sprzedaży detalicznej.
– Obecność nowego uczestnika w EMD, który zostanie utworzony przez Grupę Eurocash, Grupę Chorten i Netto Polska, powinna przełożyć się na poprawę warunków zakupowych dla detalistów współpracujących w ramach sieci Grupy Eurocash i Chorten oraz klientów sieci sklepów Netto Polska. Razem zrzeszają one około 20 tys. sklepów, generując roczny obrót przekraczający 12 mld euro, co czyni je drugim największym graczem na polskim rynku sprzedaży detalicznej – czytamy w komunikacie.
– Dołączenie do EMD – silnej grupy opartej na partnerstwie, współpracującej z największymi globalnymi producentami i oferującej szeroki wachlarz produktów oraz narzędzi marketingowych – to dla nas krok, który pozwoli wzmocnić pozycję naszych sklepów, przyspieszyć rozwój zorientowany na klienta i realnie wpłynąć na pozytywną zmianę na polskim rynku – mówi Paweł Surówka, prezes Grupy Eurocash.
European Marketing Distribution to międzynarodowa grupa zakupowa, skupiająca niezależnych detalistów i dystrybutorów branży FMCG z całej Europy. Umożliwia członkom prowadzenie wspólnych negocjacji handlowych z globalnymi producentami, co wzmacnia ich pozycję zakupową i poprawia warunki współpracy z dostawcami. EMD działa w kilkunastu krajach i obsługuje setki tysięcy sklepów.
Netto Polska to sieć dyskontów należąca do duńskiej Salling Group. Posiada blisko 680 sklepów i zatrudnia ponad 8 tys. pracowników. Sieć działa na polskim rynku od 30 lat.
Grupa Chorten to ogólnopolska sieć sklepów spożywczych oparta na polskim kapitale. Zrzesza ponad 3000 placówek niezależnych detalistów. Powstała w 2009 roku z inicjatywy podlaskich przedsiębiorców.
Grupa Eurocash to największy polski dystrybutor hurtowy produktów FMCG. Współpracuje z sieciami takimi jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Euro Sklep. Spółka jest także właścicielem Frisco.pl – lidera rynku e-grocery. Eurocash jest notowany na GPW od 2005 roku i wchodzi w skład indeksu mWIG40.