Grupa AB przedstawiła raport za I półrocze roku obrotowego 2014/2015. W samym II kwartale tego półrocza (październik-grudzień 2014 r.) uzyskała 2,08 mld zł przychodów. To osiągnięcie o 9,5 proc. wyższe niż konsensus PAP i prawie 27-proc. w ujęciu r/r. Zysk EBIT wyniósł 37,2 mln zł, co było lepszym wynikiem odpowiednio o 9,4 proc. i 20 proc. Natomiast zysk netto ukształtował się na poziomie 25,6 mln zł i tylko minimalnie był wyższy do oczekiwań rynku (25,3 mln zł). Niemniej pozwoliło to poprawić zysk w ujęciu r/r o ponad 20 proc.
Eksperci z Trigon DM chwalą spółkę za wypracowane wyniki. Wskazują m.in. na rekordowy poziom przychodów.
– Bardzo dobre wyniki powyżej konsensusu i naszych prognoz, bardzo silny wzrost sprzedaży w Polsce i rosnąca marża. Przychody najwyższe w historii spółki, bardzo silny wzrost w Polsce (+31 proc. r/r), utrzymana dwucyfrowa dynamika na rynku czeskim (+22 proc.) chociaż to ostatni kwartał niższe bazy. Marże rosnące w Polsce (1,56 proc., oczekiwaliśmy 1,5 proc.), przyzwoite w Czechach (1,74 proc., oczekiwaliśmy 1,6 proc.). Zastanawiająco wysokie koszty finansowe, ze sporym udziałem kosztów faktoringu (dane niestety tylko za półrocze). Jest to dla nas jeden z największych znaków zapytania, wydaje się, że spółka istotnie zwiększyła wykorzystanie faktoringu pozabilansowego. Sezonowo słaby OCF -82 mln zł. Spółka zawsze w IV kw. wykazuje duży minus. – ocenia Trigon DM.
W całym I półroczu roku obrotowego 2014/2015 zysk netto wzrósł o 19 proc. do 40,7 mln zł, a przychody o 24 proc. do 3,57 mld zł. Dynamiczny wzrost obrotów był możliwy dzięki dywersyfikacji oferty, wysokiej jakość usług około sprzedażowych, zawieraniu nowych umów dystrybucyjnych, w tym kontraktów z Apple oraz poszerzaniu asortymentu spoza IT – RTV/AGD. Jednocześnie grupa rozwija oraz poszerza swoje portfolio produktów spod znaku TB, czyli linie marek własnych. Ponadto kontynuuje działania nad rozwojem istniejących sieci franczyzowych takich jak Alsen w Polsce, Comfor w Czechach i Słowacji, a także nad nowymi w Polsce – Kakto (AGD/RTV) i Optimus (integratorzy) oraz w Czechach – Digimax (rozwiązania mobilne i smart home). Pod marką Optimus oferuje m.in. serwery, komputery osobiste i przemysłowe oraz systemy Digital Signage. Natomiast Rekman zajmuje się hurtową sprzedażą zabawek i gier planszowych dla dzieci. Spółka rozwija swoją działalności poprzez poszerzanie współpracy z licencjodawcami m.in. z biurem Walta Disney’a czy pozyskiwanie na wyłączność dystrybucji towarów znanych firm (Jakks Pacific, Maerklin, Winning Moves).
– Rynek IT w Polsce rośnie z roku na rok i jest jednym z najważniejszych i najsilniejszych przemysłów krajowej gospodarki z dobrymi fundamentami i perspektywami na dalszy wzrost. Według badań przeprowadzonych przez PMR wydatki na IT w Polsce stale rosną. Największym segmentem rynku pozostają urządzenia mobilne (telefony komórkowe, tablety) oraz niektóre produkty elektroniki użytkowej (np. konsole). Szacuje się iż Polska w najbliższych latach stanie się drugim rynkiem IT w Europie środkowo wschodniej (zaraz po Rosji). Kalkuluje się, iż rynek IT w Polsce osiągnie w 2017 roku wartość ponad 50 mld zł, a głównym czynnikiem wzrostu będą m.in. usługi w chmurze. Natomiast globalne wydatki na IT w 2015 roku według danych Gartnera wyniosą 3,83 biliona USD. Rynek zabawek w Polsce nieustannie się rozwija. W porównaniu do II półrocza 2013 roku rynek zabawek wzrósł o 10 proc. Prognozy na 2015 rok wskazują, iż nastąpi 5 proc. wzrost. W Europie rynek zabawek w 2014 roku w porównaniu do roku poprzedniego wzrósł o 4 proc., przy czym największy wzrost odnotowano w Polsce – 8 proc. – czytamy w raporcie spółki.>> Sprawozdanie AB znajdziesz tutaj
Dziś akcje spółki ruszyły żwawo w górę zyskując 5 proc. i przebijając psychologiczny poziom 40 zł. W tym roku zyskały już ponad 25 proc., pnąc się na nowe szczyty. Niedawno analitycy DM BZ WBK utrzymali rekomendację kupuj dla AB. Jednocześnie biuro podwyższyło cenę docelową o 13 proc., do 48,80 zł.