BZ WBK przedstawił raport z wybranymi wynikami finansowymi, z którego wynika, że grupa wypracowała w IV kwartale 2015 r. 277,1 mln zł zysku netto należnego udziałowcom. Konsensus PAP zakładał 255 mln zł, zysk z poprzedniego roku to 445,2 mln zł. Wynik odsetkowy wyniósł 1,136 mld zł. Tu rynek oczekiwał 1,119 mld zł, a rok temu było to 1,071 mld zł. Natomiast wynik z prowizji był zbliżony do konsensusu i stanowił 494,2 mln zł. W ujęciu r/r nastąpił wzrost o 5 proc. W minionym kwartale odpisy z tytułu utraty wartości kredytów wyniosły 256,4 mln zł wobec 254,1 mln zł prognozowanych przez rynek.
W całym 2015 roku grupa wypracowała zysk przed opodatkowaniem w wysokości 3,178 mld zł, poprawiając się o 20 proc. r/r. Zysk netto należny udziałowcom wyniósł 2,327 mld zł i wzrósł o 21,5 proc. Po wyłączeniu zdarzeń o charakterze jednorazowym – zysku na sprzedaży akcji BZ WBK-Aviva i wpłaty w ramach FOŚG – wzrost jest 8-proc. Wskaźnik ROE wyniósł 15,1 proc. W 2014 r. zwrot z kapitału był na poziomie 14,4 proc.
– W 2015 r. kwartalna marża odsetkowa netto utrzymywała się na relatywnie stabilnym poziomie, oscylując wokół 3,5-3,6 proc. Wypracowano ją w otoczeniu rekordowo niskich stóp procentowych (po kolejnej obniżce Rady Polityki Pieniężnej z marca 2015 r. o 50 p.b.) w wyniku proaktywnych działań w zakresie akwizycji, promocji oraz zarządzania parametrami oferty produktowej z uwzględnieniem warunków rynkowych, oczekiwań klientów oraz celów własnych grupy w zakresie zarządzania płynnością, kapitałami i strukturą bilansu. Stabilizacja marży odsetkowej netto z lekką tendencją wzrostową w drugiej połowie roku to przede wszystkim efekt korzystnego rozwoju wolumenów biznesowych, a zwłaszcza dalszej rozbudowy portfela kredytów gotówkowych i pozostałych kredytów konsumenckich z jednoczesnym zwiększeniem sald niskokosztowych środków bieżących i oszczędnościowych. W 2015 r. wynik z tytułu prowizji wyniósł 1 938,1 mln zł i przekroczył poziom poprzedniego roku o 4,9 proc. r/r. – czytamy w raporcie banku.
Na konie zeszłego roku stabilna baza klientów ogółem BZ WBK i SCB liczyła 6,4 mln klientów. Liczba użytkowników serwisu bankowości elektronicznej BZWBK24 to 3,2 mln (+5 proc. r/r), dostęp do usług mobilnych miało około 0,7 mln klientów (+37,8 proc.), a baza kart płatniczych grupy obejmowała 4,1 mln instrumentów debetowych i przedpłaconych (-3,2 proc.) oraz ponad 1,1 mln instrumentów kredytowych (+12,6 proc.), włącznie z kartami klientów Santander Consumer Bank.>> Odwiedź forumowy wątek dedykowany akcjom BZ WBK
W tym roku akcje BZ WBK straciły na wartości ponad 16 proc., co jest jednym z najsłabszych wyników w indeksie WIG20. W skali ostatniego roku przecena sięgnęła 30 proc. Zachowanie kursu BZ WBK koresponduje z przeceną całego sektora, któremu ciążą poważne ryzyka polityczne.