AB wypracowało w IV kwartale (kwiecień-czerwiec) roku obrotowego 2015/2016 1,99 mld zł przychodów. Rezultat okazał się lepszy o 30 proc. w ujęciu r/r i przebił konsensus PAP o 21,5 proc. Grupa zwiększyła sprzedaż w wysokomarżowym segmencie VAD, a także w kanałach RTV–AGD i e-commerce. Na poziomie EBITDA uzyskano 25,6 mln zł – 4 proc. więcej niż rok wcześniej i blisko 10 proc. powyżej prognoz analityków. W podobnej skali zysk EBIT był wyższy od konsensusu, niemniej spadł o 2,2 proc. do 21,9 mln zł. Wynik na poziomie netto to 14,2 mln zł i był identyczny jak rok wcześniej, co wystarczyło do przebicia rynkowych prognoz o 16,8 proc.
W całym roku obrotowym przychody zwiększyły się o 11 proc. do 7,53 mld zł. Największy 38-proc. wzrost odnotowały Czechy, natomiast na rynku słowackim zanotowano prawie 23-proc. wzrost. Natomiast w kraju wartość sprzedaży spadła o 4 proc. do 4,08 mld zł. Dla porównania w Czechach sięgnęła 3,11 mld zł. Zysk brutto na sprzedaży wzrósł o 11 proc. do 334,5 mln zł, co pozwoliło utrzymać marżę handlową. Na czysto spółka zarobiła ponad 5 proc. mniej niż przed rokiem, tj. 64,6 mln zł.
– Pomimo ogólnie niepewnego klimatu gospodarczego, poprawa sytuacji makroekonomicznej na podstawowych dla grupy rynkach polskim, czeskim oraz słowackim a także rozwój w nowych kategoriach produktowych oraz poszerzanie grupy klientów przyczyniły się do wzrostu sprzedaży grupy o 11 proc. oraz utrzymania korzystnych wskaźników rentowności. Warto podkreślić, iż wzrost aktywności udało się osiągnąć we wszystkich strategicznych obszarach działania, tj. e-commerce, enterprise, RTV-AGD oraz sieciach franczyzowych. – ocenia w raporcie Andrzej Przybyło, prezes AB.
Na koniec czerwca dług netto wynosił 304 mln zł, wobec 196 mln zł rok wcześniej. Wskaźnik zadłużenia ogółem wzrósł z 66 proc. do 68 proc. Spółka w analizowanym okresie wyemitowała 5-letnie obligacje na kwotę 70 mln zł. Emisja miała na celu zdywersyfikowanie struktury finansowania i zabezpiecza plany finansowe grupy na najbliższe lata. Środki pozyskane z pierwszej emisji zasiliły kapitał obrotowy i ostatecznie posłużyły do finansowania inwestycji w nowoczesne centrum dystrybucyjne w Magnicach pod Wrocławiem, projekt realizowany przez spółkę zależną B2B IT sp. z o.o. Środki pozyskane z drugiej emisji pójdą na kapitał obrotowy w spółce AT Computers a.s. i pozwolą na dalsze powiększenie portfolio produktowego oraz rozwój ATC w Czechach i na Słowacji. >> Zobacz także: Analiza fundamentalna czterech dystrybutorów IT
Wtorkową sesję akcje AB rozpoczęły na zielono. Niemniej trudna sytuacja branży daje się we znaki notowaniom spółki. Kurs AB spadł od swoich szczytów z maja 2015 r. o 35 proc.