udosutmz
Advertisement
PARTNER SERWISU
jatuxsnf

Raport IPO: Analiza oferty publicznej Artifex Mundi

Na niemal wymarłej giełdzie niczym diamenty w popiele błyszczą debiuty producentów gier wideo z niebotycznymi wycenami. Kolejnym kandydatem do wejścia na parkiet jest Artifex Mundi. StockWatch.pl przeanalizował model biznesowy spółki i ocenił atrakcyjność jej oferty.

Artifex Mundi ma obecnie w portfolio 44 gry. (Fot. mat. prasowe)

Artifex Mundi ma obecnie w portfolio 44 gry. (Fot. mat. prasowe)

Artifex Mundi (z łac. artysta świata) jest producentem oraz wydawcą gier na większość popularnych platform sprzętowych. Spółka specjalizuje się w grach casualowowych typu HOPA (Hidden Object Puzzle Adventure), łączących elementy gier logicznych i przygodowych, i opiera model biznesowy na dwóch segmentach. Pierwszy to gry premium monetyzowane w modelu try-before-you-buy, gdzie gracz ma możliwość przetestowania części gry za darmo, a drugi to gry w modelu free-to-play. Jednak wyniki póki co buduje tylko pierwszy segment. W modelu F2P spółka wydała dopiero jedną grę i to po dniu bilansowym prospektu (31 sierpnia).

Gry sygnowane znakiem Artifex Mundi początkowo powstawały w ramach spółki cywilnej Zakład Systemów Komputerowych Progres. W 2007 roku dziesięcioosobowy zespół rozpoczął prace nad pierwszą grą realizowaną na zlecenie, zatytułowaną Ernest Colt Western Shooter. Z kolei w 2009 r. zadebiutowała pierwsza część Time Mysteries, którą spółka uznaje za swoje największe osiągnięcie. Sukces finansowy produkcji i zdobyte doświadczenie skłoniły studio do rozpoczęcia samodzielnej działalności. W 2011 r. udaną premierę zaliczył Enigmatis: The Ghosts of Maple Creek. Tytuł przyniósł kilkukrotny zwrot poniesionych nakładów. W styczniu 2012 r. właściciele skonsolidowali różne formy działalności w nowej spółce kapitałowej Artifex Mundi Sp. z o.o. W tym samym roku pozyskali też nowego inwestora – Warsaw Equity Investments Sp. z o.o. – i rozpoczęli działalność wydawniczą. W ciągu kolejnych dwóch lat portfolio urosło do ponad 20 gier, a zespół powiększył się do 100 osób, zlokalizowanych w Katowicach. W 2015 r. Obecnie Artifex Mundi w portfolio ma ponad 40 gier, które są przetłumaczone na kilkanaście języków. Do końca roku lista ma wydłużyć się o ok. 8 kolejnych produkcji.

Gry produkowane i wydawane przez grupę w latach 2010-2015 oraz w I poł. 2016 r. (Źródło: Prospekt emisyjny)

Gry produkowane i wydawane przez grupę w latach 2010-2015 oraz w I poł. 2016 r. (Źródło: Prospekt emisyjny)

Parametry oferty

Oferta publiczna Artifex Mundi obejmuje 6,65 mln akcji, z czego 6,15 mln to akcje od dotychczasowych akcjonariuszy, a jedynie 0,5 mln to walory z nowej emisji serii. Z inwestycji chce częściowo wyjść grupa założycieli działająca jako Artifex Mundi Investments Grudziński i Wspólnicy sp.j. (dalej AMI). Główny akcjonariusz spółki chce sprzedać 1,9 mln akcji – pakiet przy cenie emisyjnej 33 zł jest wart 62,7 mln zł. Obecnie udział AMI w kapitale zakładowym wynosi 56,85 proc., a w głosach na WZ 68,06 proc. Po emisji jego zaangażowanie spadnie do 36,05 proc., ale pod względem głosów na walnym AMI nadal będzie miało większość. Po emisji jego udział w głosach na WZ wyniesie 52,07 proc. Jednocześnie całkowicie z inwestycji chcą wyjść: Warsaw Equity PE Fund I FIZAN (40,2 proc.), Przemysław Danowski (1,65 proc.) oraz Jerzy Krok (0,65 proc.).

Struktura oferty wskazuje, że głównym celem IPO jest wyjście z inwestycji głównych akcjonariuszy. * w tym 3.510.000 akcji serii A1 uprzywilejowanych co do prawa głosu w ten sposób, że na każdą akcję serii A1 przypadają 2 głosy na Walnym Zgromadzeniu  Źródło: Prospekt emisyjny Artifex Mundi.

Struktura oferty wskazuje, że głównym celem IPO jest wyjście z inwestycji głównych akcjonariuszy.
* w tym 3.510.000 akcji serii A1 uprzywilejowanych co do prawa głosu w ten sposób, że na każdą akcję serii A1 przypadają 2 głosy na Walnym Zgromadzeniu Źródło: Prospekt emisyjny Artifex Mundi.

Oferta podzielona jest na dwie transze: inwestorów instytucjonalnych (około 85 proc. akcji) oraz detaliczną (około 15 proc. akcji). Akcje oferowane będą stanowić nie więcej niż 63,33 proc. podwyższonego kapitału zakładowego spółki, uprawniając tym samym do nie więcej niż 47,47 proc. głosów na WZ.

Źródło: Opracowanie własne na podstawie prospektu emisyjnego.

Źródło: Opracowanie własne na podstawie prospektu emisyjnego.

Cele emisyjne Artifex Mundi

Wartość oferty brutto wynosi niecałe 220 mln zł, ale lwia część tej kwoty ma trafić do kieszeni dotychczasowych akcjonariuszy. Z emisji nowych akcji spółka pozyska netto około 10-15 mln zł, które zamierza wykorzystać na trzy główne cele:

  • Poszerzenie oferty działalności wydawniczej oraz nowe inicjatywy inwestycyjne w gry deweloperów zewnętrznych zwiększające portfolio spółki o nowe gatunki gier (3-6 mln zł)
  • Promocję gry Bladebound, w tym na kampanie marketingowe, trailery oraz uczestnictwo w eventach branżowych (2-4 mln zł)
  • Kampanie marketingowe mające na celu zwiększenie bazy użytkowników gier free-to-play, m.in. gry Bladebound (3-5 mln zł)

Analiza sytuacji fundamentalnej emitenta

W 2014 roku Artifex Mundi miał 16,7 mln zł przychodów i 5,7 mln zł zysku netto. W 2015 r. przychody i wynik netto wzrosły odpowiednio do 17,5 mln zł i 7 mln zł. W pierwszym półroczu 2016 r. przychody spółki wyniosły 10,6 mln zł, co daje zwyżkę o 13,23 proc., ale wzrost został okupiony spadkiem rentowności. Zysk netto zamknął się kwotą 3,3 mln zł co oznacza 25 proc. spadek r/r. Niższy wynik spółka tłumaczy wyższym udziałem wynagrodzeń dla deweloperów i wyższą amortyzacją gier ze względu na większą liczbę premier.

– Pod względem stabilności sprzedaży spółka wygląda naprawdę dobrze. Nieco gorzej jest niestety z wynikami, ale warto zaznaczyć, że Artifex konserwatywnie rozlicza koszty pisania gier Premium. Tak jak kiedyś miało to miejsce w wypadku CD Projektu, czy 11 bit studios, spółka wykazuje zerową marżę na sprzedaży do pokrycia całkowitego kosztu gry. Z tego powodu okres premierowy i tuż popremierowy mają relatywnie wysoką sprzedaż, ale także wysoki koszt i niską marżę. Dlatego dane finansowe nie są do końca porównywalne ze spółkami z branży, gdzie koszty rozlicza się w sposób znacznie bardziej liniowy. – zwraca uwagę Paweł Bieniek, analityk StockWatch.pl, w omówieniu prospektu emisyjnego Artifex Mundi.

>> Pod tym linkiem znajdziesz szczegółowe omówienie prospektu emisyjnego i fundamentów Artifex Mundi

Mocne i słabe strony Artifex Mundi

Plusy/Szanse:

  • Spółka ma już 44 gry w portfolio, a liczba premier ma w tym roku skokowo wzrosnąć
  • Rozwój emitenta jest zrównoważony, a spółka cały czas pozszerza model biznesowy
  • Według prospektu, ponad 90 proc. gier osiągnęło rentowność
  • Artifex Mundi wchodzi na rynek F2P, który jest bardzo chłonny i może przynieść duże profity w przyszłości
  • Emitent działa w najszybciej rosnącym segmencie rynku gier czyli segmencie urządzeń mobilnych
  • Spółka ma dość dużą jak na polskie warunki bazę użytkowników. Gry z portfela zostały pobrane ponad 30 mln razy
  • Emitent do tej pory stosował konserwatywne podejście do rozliczania kosztów napisanych gier.
  • Przychody Artifex Mundi są stabilne i rosną
  • Spółka praktycznie nie ma zadłużenia

Minusy/Ryzyka:

  • Wysoka cena za akcję – Artifex Mundi wskaźnikowo jest drogi na tle branży gamedev
  • Struktura oferty wskazuje, że głównym celem IPO jest wyjście z inwestycji głównych akcjonariuszy
  • Spółka z emisji nowych akcji pozyska jedynie 10-15 mln zł
  • Średni zwrot nakładów na grę wynosi 200 proc.
  • Artifex Mundi nie ma na koncie żadnego głośnego tytułu
  • Spółka nie wyróżnia się jakością oferowanych produktów
  • Spółka dopiero raczkuje w temacie monetyzacji gier F2P
  • Na rynku producentów gier komputerowych i aplikacji mobilnych jest bardzo silna konkurencja

Strategia rozwoju

Strategia spółki na kolejne lata zakłada koncentrację na grach mobilnych i ich monetyzację za pośrednictwem najważniejszych platform dystrybucyjnych. Artifex Mundi chce w dalszym ciągu sprzedawać gry na komputery osobiste PC oraz Mac, a najlepiej sprzedające się tytuły gier wydawać również na konsole, w tym na Xbox One, PS4 i Apple TV.

Polityka dywidendowa

Dywidenda w branży gamedev to rzadkość. Spółka podobnie jak konkurenci stawia na reinwestowanie zysków. W prospekcie emisyjnym Artifex Mundi możemy przeczytać, że zasady polityki wypłaty dywidendy w okresie najbliższych trzech lat obrotowych nie zostały jeszcze ustalone.

– Nie wykluczamy tego, na pewno priorytetem dla nas są inwestycje. Jeżeli będziemy widzieć możliwość sensownych inwestycji to uważamy, że jest to lepsze dla akcjonariuszy, ponieważ w ten sposób będziemy budować wartość spółki. (…) Natomiast, jeżeli będziemy widzieć, że na koncie spółki jest dużo pieniędzy i nie będziemy mieć pomysłu, w co je zainwestować to wtedy temat dywidendy jak najbardziej rozważymy. – powiedział w środę prezes Grudziński (PAP).

Wycena/Wskaźniki Artifex Mundi

– Biorąc pod uwagę niepewność wyniku z nowej nogi biznesowej jaką jest model free to play, ofertę spółki należy ocenić jako wygórowaną. Tym bardziej, że to głównie obecni akcjonariusze próbują wyjść z inwestycji, a spółka pozyska niewielki kapitał na rozwój. Z drugiej strony wskaźniki są mimo wszystko niższe niż dla PlayWay’a, któremu udało się uplasować ofertę z nadsubskrypcją drobnych akcjonariuszy, a osiągnięcia finansowe emitenta są nawet nieco lepsze, przy podobnej liczbie tytułów w ofercie – uważa Paweł Bieniek.

W serwisie jest dostępna symulacja debiutu post-money spółki. Do porównania w symulacji zestawiliśmy parametry 11 bit studios, Vivid Games i Bloober Team.

Polecane linki:

>> Szczegółowe omówienie prospektu emisyjnego i sytuacji finansowej Artifex Mundi przygotowane przez analityka StockWatch.pl
>> Forumowy wątek dedykowany akcjom Artifex Mundi
>> Wstępna symulacja finansowa debiutu oraz prospekt emisyjny Artifex Mundi
>> Strona internetowa Artifex Mundi

StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

Najnowsze wiadomości (aktualności, giełda, akcje)



Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy Forex Kursy walut Akcje Giełda Waluty Kryptowaluty
Trading jest ryzykowny i możesz stracić część lub całość zainwestowanego kapitału. Treści publikowane w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym. Nie stanowią żadnego rodzaju porady finansowej ani rekomendacji inwestycyjnej. Portal StockWatch.pl nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie lektury zawartych w nim treści.
peek-a-boo
×

FOSA – nowa usługa analityczna poświęcona zagranicznym spółkom w StockWatch.pl

Sprawdź
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat