
fot. OT Logistics
To był niezły rok dla OT Logistics. Spółka odnotowała 138,77 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w 2022 r. wobec 104,46 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk operacyjny spadł r/r o 10 proc. i wyniósł 105,42 mln zł, a zysk EBITDA skurczył się o 12 proc. do 144,91 mln zł. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 455,29 mln zł w 2022 r. wobec 791,05 mln zł rok wcześniej.
– W 2022 r. Grupa OTL poprawiła wskaźniki rentowności na wszystkich poziomach. Przeprowadzony program restrukturyzacyjny oraz wyniki operacyjne poprawiły płynność i wskaźniki finansowe Grupy. Sytuacja finansowa znacząco się poprawiła, a tym samym płynność została ustabilizowana. Zakończona w marcu 2023 r. transakcja sprzedaży akcji Luka Rijeka przyniosła ok. 50 mln zł wolnych środków oraz umożliwiła całkowite zaspokojenie wierzytelności obligatariuszy uprawnionych z obligacji serii H i serii G wyemitowanych przez OT Logistics S.A. i tym samym spłatę wszelkich zobowiązań spółki z tytułu obligacji – powiedział wiceprezes OT Logistics Grzegorz Zubrzycki, cytowany w komunikacie.
Przeładunki masowe w OT Port Świnoujście wzrosły o 32 proc. r/r, głównie dzięki obsłudze węgla i rudy żelaza, a w OT Port Gdynia o 22 proc. r/r za sprawą ładunków agro i węgla. Na zwiększone zapotrzebowanie na usługi portowe w zakresie takich towarów jak zboża, półprodukty stalowe, węgiel i ruda wpłynęły m.in. wojna w Ukrainie i spowodowane przez nią: blokada portów czarnomorskich, zaburzenia w dostawach i sankcje na niektóre ładunki z Rosji (np. węgiel, który zaczął być sprowadzany drogą morską, m.in. z Afryki, obu Ameryk czy Australii), podała też spółka.
OT Logistics proponuje pokaźną dywidendę
Zarząd OT Logistics zaproponował akcjonariuszom przeznaczenie 65,49 mln zł z zysku netto za 2022 r. na dywidendę, co oznacza wypłatę w wysokości 5 zł na akcję. Licząc po kursie z wtorkowego zamknięcia stopa dywidendy wnosi 16,4 proc. Pozostała część ubiegłorocznego zysku w kwocie 18,8 mln zł ma trafić na kapitał zapasowy.
– Powyższy wniosek zarządu […] uzyskał pozytywną ocenę rady nadzorczej spółki, która zwróciła jednak równocześnie uwagę na to, że w jej opinii nawet przeznaczenie całego zysku netto spółki osiągniętego w 2022 roku na wypłatę dywidendy nie spowodowałoby negatywnych skutków dla płynności spółki i Grupy OTL oraz realizowanego planu inwestycyjnego – czytamy w komunikacie.
Będzie to pierwsza po kilkuletniej przerwie dywidenda OT Logistics. W ubiegłym roku spółka zaproponowała warunkowo wypłatę nieco ponad 13 mln zł (1,09 zł na akcję), ale ostatecznie tymczasowy nadzorca sądowy nie zgodził się na taki ruch. W efekcie cały zysk za 2021 r. (74 mln zł) trafił na kapitał zapasowy.
Grupa OTL to notowana na GPW grupa specjalizująca się w usługach transportowych, spedycyjnych i logistycznych. W środe rano akcje spółki rosną o ponad 7 proc. i są najwyżej od 2016 r.