
Fot. mat. prasowe/spółka
Skorygowana EBITDA Grupy Allegro dla działalności w Polsce wyniosła 975,2 mln zł (wzrost o 7,7 proc. r/r) w IV kw. 2024 r., podała spółka. GMV, czyli całkowita wartość brutto towarów sprzedanych na Allegro, w Polsce wzrosła w tym okresie o 10,9 proc. r/r. GMV w Polsce przyspieszyła wzrost do 10,9 proc. r/r w czwartym kwartale, co oznacza tempo ponad trzy razy szybsze niż dynamika krajowej sprzedaży detalicznej i o 2,5 pkt proc. szybsze niż rok wcześniej. Wartość wskaźnika wyniosła 17,38 mld zł. Przychody z działalności w Polsce zwiększyły się o 16 proc. r/r do 2,78 mld zł w czwartym kwartale, czyli blisko górnego pułapu oczekiwań. Tempo wzrostu wysokomarżowych przychodów z działalności reklamowej sięgnęło zaś 31,3 proc. r/r. Skorygowany zysk EBITDA z działalności w Polsce wzrósł o 7,7 proc. r/r do 975 mln zł w czwartym kwartale, dzięki czemu marża sięgnęła 5,61 proc. GMV.
– Wyniki, skup akcji i prognozę wyników oceniam pozytywnie. Skorygowana EBITDA wyniosła 792 mln zł i jest 24,7 proc. powyżej konsensusu. Intencją spółki jest skup akcji za 1,4 mld zł w 2025 r., co wymaga zatwierdzenia przez WZ (4,6 proc. kapitalizacji spółki). Spółka zakłada w 2025 r. wzrost GMV o 5,5-5,9 proc., wzrost skorygowanego wyniku EBITDA o 10-17 proc. oraz CAPEX rzędu 0,920-1,100 mld zł – komentuje Sobiesław Kozłowski, analityk Noble Securities.
Dla całej Grupy w IV kw. 2024 r. skorygowana EBITDA wyniosła 790,9 mln zł (+5,2 proc.), przy 3 147,2 mln zł przychodów (+1,2 proc.) i GMV na poziomie 18 396,3 mln zł (+8,6 proc.).
– Całoroczna wartość GMV [w Polsce] wzrosła o 10,8 proc. do 60,71 mld zł, a przychody zwiększyły się o 19,4 proc. do 9,5 mld zł. Jeszcze szybciej, bo o 21,3 proc. wzrósł skorygowany zysk EBITDA, osiągając poziom 3,59 mld zł. Pozwoliło to marży osiągnąć poziom 5,91 proc., o 0,51 pkt proc. wyżej r/r i powyżej celu w przedziale 5,3-5,7 proc. – czytamy dalej.
Liczba aktywnych kupujących na Allegro w Polsce zwiększyła się do 15,1 mln w czwartym kwartale, a średnia wartość GMV na aktywnego kupującego/kupującą przyspieszyła wzrost do 7,8 proc. r/r i przekroczyła poziom 4 000 zł rocznie. Dla całej Grupy w całym 2024 r. skorygowana EBITDA wyniosła 2 995 mln zł (+17,9 proc.), przy 10 940 mln zł przychodów (+6,7 proc.) i GMV na poziomie 63 969 mln zł (+9,6 proc.).
– GMV Allegro przebiło poziom 60 mld zł w sam raz na swoje 25. urodziny. Wartość zakupów na naszej platformie wzrosła w tempie ponad trzy razy szybszym niż sprzedaż detaliczna w Polsce. Poradziliśmy sobie dobrze w całym roku finansowym. Po raz pierwszy można było w świątecznym szczycie zakupowym korzystać z oferty na naszych platformach w czterech krajach. Nasze wyniki w czwartym kwartale były albo zgodne z naszymi oczekiwaniami, albo je przekroczyły, choć było blisko w przypadku celu dla GMV w Polsce” – skomentował prezes Roy Perticucci, cytowany w komunikacie.
W ciągu osiemnastu miesięcy Allegro uruchomiło swoje platformy w Czechach, na Słowacji i na Węgrzech. Dzięki temu docelowy rynek Grupy zwiększył się o 26 mln potencjalnych klientów i klientek i obejmuje obecnie 63 mln konsumentów, podkreślił prezes.
– Na koniec 2024 roku mieliśmy 21 mln aktywnych kupujących, z czego sześć mln spoza Polski. Udowodniliśmy, że możemy sprawnie i niedrogo uruchamiać nasz model marketplace w nowych krajach, ale na chwilę wstrzymujemy dalsze plany w tym zakresie. Wiele się nauczyliśmy i chcemy wykorzystać nasze wnioski, by ulepszać naszą ofertę i przyspieszyć wzrost częstotliwości zakupów, zarówno na arenie międzynarodowej, jak i w Polsce. Wznowimy plan uruchamiania nowych platform, gdy tylko uznamy, że skutecznie wdrożyliśmy te zmiany i będziemy zadowoleni z rezultatów – zapowiedział Perticucci.
Allegro oczekuje wzrostu GMV w Polsce o 9-11 proc. r/r, skoryg. EBITDA – o 8-12 proc. w 2025
Allegro oczekuje wzrostu GMV (czyli całkowitej wartości brutto towarów sprzedanych na Allegro) z działalności w Polsce w przedziale 9-11 proc. r/r, przy wzroście przychodów o 14-17 proc. i skorygowanego zysku EBITDA o 8-12 proc. r/r w 2025 r., podała spółka. W tym okresie wydatki inwestycyjne szacowane są na 0,85-1 mld zł w Polsce.
– Allegro przechodzi na prezentowanie rocznych oczekiwań finansowych. Wzrost GMV z działalności w Polsce oczekiwany jest w przedziale 9-11 proc. w tym roku przy wzroście przychodów o 14-17 proc., a skorygowanego zysku EBITDA o 8-12 proc. Allegro spodziewa się w tym roku zwiększenia GMV na platformach zagranicznych o 40-50 proc. przy przychodach wyższych o 55-65 proc. Skorygowana strata EBITDA segmentu oczekiwana jest w przedziale 350-400 mln zł – czytamy w komunikacie.
Segment MALL powinien zakończyć rok spadkiem GMV o 55-65 proc. r/r. Jego przychody oczekiwane są na poziomie 45-55 proc. niższym, a skorygowana strata EBITDA ma wynieść 150-170 mln zł.
– Tegoroczny capex spodziewany jest na poziomie 850 mln-1 mld zł w Polsce, 40-50 mln zł na platformach zagranicznych, oraz 30-40 mln zł w Segmencie MALL. Tegoroczny wzrost skonsolidowanej GMV oczekiwany jest na poziomie 8-11 proc., a przychody mają się zwiększyć o 7-11 proc. Wzrost skorygowanego zysku EBITDA grupy powinien wynieść 10-17 proc. r/r, zaś skonsolidowany capex szacowany jest na 920 mln-1,1 mld zł – czytamy dalej.
CFO Allegro Jon Eastick zwrócił uwagę, że Allegro zakończyło rok „mocnymi” wynikami kwartalnymi, spełniając lub przekraczając prognozy na czwarty kwartał zarówno dla Polski, jak i na arenie międzynarodowej.
– Postanowiliśmy w tym roku powrócić do przedstawiania całorocznych oczekiwań, ponieważ nasza działalność międzynarodowa opiera się na bardziej przewidywalnym trendzie wzrostu. Naszym średnioterminowym celem jest kontynuacja niskiego dwucyfrowego wzrostu GMV w Polsce, utrzymując marże w przedziale podwyższonym do 5,5-5,9 proc. W segmencie międzynarodowym planujemy jako priorytet dokończenie transformacji Grupy MALL i przyspieszenie wzrostu GMV na naszych trzech nowych platformach marketplace w Czechach, na Słowacji i na Węgrzech” – powiedział Eastick, cytowany w komunikacie.
Allegro wprowadzi coroczny buy-back, chce na niego przeznaczyć ok. 1,4 mld zł w br.
Allegro zaproponowała nową politykę alokacji kapitału, która zakłada kontynuację inwestycji w rentowny wzrost organiczny i utrzymania umiarkowanej dźwigni finansowej przy jednoczesnym zwrocie nadwyżki kapitału inwestorom poprzez wykup akcji, podała spółka. Zarząd zamierza poddać taki wykup o wartości ok. 1,4 mld zł pod głosowanie akcjonariuszy na walnym zgromadzeniu w czerwcu.
– Wyższa zyskowność i poziom gotówki umożliwiły Allegro zaproponowanie nowej polityki alokacji kapitału. Napędzanie organicznego i zyskownego wzrostu pozostaje celem nadrzędnym, a nadwyżka kapitału ma być przeznaczona na skup akcji z rynku. Decyzje w tej sprawie będą podejmowane rok po roku na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy – czytamy w komunikacie.
– Allegro oszacowało skalę swojego tegorocznego skupu akcji na ~1,4 mld zł. Głosowanie akcjonariuszy w tej sprawie jest planowane podczas czerwcowego walnego zgromadzenia – czytamy dalej.
Allegro jest platformą handlową numer 1 w Polsce. Sprzedaż realizowana jest głównie przez firmy za pośrednictwem platformy e-commerce typu marketplace Allegro.pl. Od października 2016 r. Allegro należy do funduszy Cinven, Permira i Mid Europa. Spółka zadebiutowała na GPW w październiku 2020 r. Wchodzi w skład indeksu WIG20.