
Źródło: Spółka
PKP Cargo, przechodzące proces restrukturyzacji, od 1 sierpnia działa w nowej, zintegrowanej strukturze organizacyjnej. Dotychczasowa, rozproszona forma, w której centrala i siedem zakładów funkcjonowały jako odrębne jednostki, została przekształcona w jeden podmiot. Nowy model operacyjny ma umożliwić większą elastyczność, poprawę skuteczności operacyjnej oraz wygenerowanie oszczędności.
W ramach konsolidacji ujednolicono procesy handlowe, przewozowe, utrzymaniowe oraz funkcje wsparcia, w tym HR, IT, zakupy, zarządzanie nieruchomościami, bezpieczeństwo i cyberbezpieczeństwo. Według spółki, zmiany przyczynią się do ograniczenia kosztów administracyjnych i kadrowych oraz zwiększenia elastyczności operacyjnej.
– Zintegrowanie naszej struktury zapewni spółce wiele korzyści. Będziemy w stanie wygenerować oszczędności dot. procesów i używanych zasobów, wzrośnie też jakość naszych usług i konkurencyjność. Celem przeprowadzonych zmian jest zbudowanie nowej struktury organizacyjnej, która będzie sprawna, efektywna, elastyczna i optymalna kosztowo. To przełoży się na poprawę rentowności i konkurencyjności PKP Cargo – powiedziała prezes Agnieszka Wasilewska-Semail, cytowana w komunikacie.
W nowej strukturze, obszary zakupowe, magazynowe, administracyjne i kadrowe zakładów będą funkcjonować w centralnych biurach merytorycznych. Sekcje utrzymaniowe odpowiedzialne za naprawy i utrzymanie taboru zostaną przypisane do Biura Taboru, a infrastrukturalne – do Biura Nieruchomości i Administracyjno-Gospodarczego, działającego jako Biuro Infrastruktury.
– Jesteśmy przekonani, że dzięki wdrożonym zmianom i funkcjonowaniu w nowej, zmienionej formule PKP Cargo będzie spójne w działaniach, sprawne i efektywne w osiąganiu postawionych celów. Ta sprawność i elastyczność pozwolą z sukcesem konkurować na wymagającym rynku kolejowych przewozów towarowych – podsumowała prezes.
1 lipca spółka złożyła plan restrukturyzacji, którego celem jest m.in. poprawa płynności finansowej, spłata zobowiązań oraz stworzenie warunków do przyszłych inwestycji. Dokument zakłada realizację działań naprawczych do 2031 roku i osiągnięcie rentowności netto od 2026 roku.
PKP Cargo to jeden z największych operatorów kolejowych przewozów towarowych w UE. Spółka jest notowana na GPW od 2013 roku. W 2024 roku miała 4 460 mln zł przychodów skonsolidowanych.