ihoehxqi
Advertisement
PARTNER SERWISU
uhzqpvay

ABC Data okupiła wzrost przychodów niższą rentownością

Omawiane walory:

Presja na obniżanie marż na rynku dystrybutorów IT nie ominęła ABC Daty. Jednak spółka sygnalizuje wyraźny wzrost sprzedaży we wrześniu i październiku.

W III kwartale dystrybutor sprzętu IT osiągnął przychody w wysokości 751,6 mln zł, co daje wzrost o 12 proc. w ujęciu r/r. Jednak spadały zyski, EBITDA skurczyła się o 3,4 mln zł.

– Powodami spadku było obniżenie marży brutto oraz wzrost kosztów operacyjnych. Spółka odnotowała też relatywnie niską sprzedaż w miesiącach lipcu i sierpniu. Na obniżenie wyniku wpływ miał słabszy techniczny wynik księgowy spółki rumuńskiej (ujemne niezrealizowane różnice kursowe) – czytamy w raporcie kwartalnym.

Wynik EBIT wyniósł 10,4 mln zł, a rok temu w III kwartale było to 14,2 mln zł. Zysk netto spadł z 9,7 mln zł do nieco ponad 6 mln zł. Po trzech kwartałach spółka wypracowała 2,1 mld zł przychodów, co oznacza wzrost o 19,2 proc. względem poprzedniego roku. EBITDA wyniosła 34,1 mln zł (wzrost o 1,1 proc.), a zysk netto wzrósł o 15,9 proc. do 23,9 mln zł.

>> W serwisie są już wprowadzone najnowsze dane finansowe >> Sprawdź aktualne wskaźniki fundamentalne po raporcie

W III kwartale i narastająco po III kwartałach spółka notuje spadek marży brutto na sprzedaży. To wynik silnej presji na obniżanie marż na rynku dystrybucji IT. Jednak w ostatnich miesiącach spółka czuje wyraźną poprawę.

– Po słabszym dla nas początku trzeciego kwartału odnotowaliśmy bardzo wyraźny wzrost sprzedaży we wrześniu, który okazał się dla nas rekordowy. Trend ten kontynuowany jest również w czwartym kwartale. Dynamika sprzedaży w październiku byla jeszcze wyższa. Jest to pozytywny sygnał odnośnie końcówki roku, która w naszej branży jest kluczowa – mówi Michał Rumiński, prezes ABC Data.

Spółka poinformowała, że we wrześniu skonsolidowana sprzedaż wzrosła o 26,9 proc. w porównaniu do września 2010 r. Natomiast w październiku dynamika sięgnęła 30 proc. Na polskim rynku w obu tych okresach wzrosty były na kilkunastoprocentowym poziomie. Dla ABC Daty duży wpływ na wzrost skonsolidowanej sprzedaży mają rynki zagraniczne. Spółka osiągnęła próg rentowności na Litwie i przygotowuje się do rozpoczęcia jeszcze w tym roku działalności na Łotwie i w Estonii. Dodatkowo kontynuowana jest integracja największej zagranicznej spółki – rumuńskiego SCOP Computers. ABC Data planuje w 2012 r. zakończyć integrację informatyczną tej spółki co powinno istotnie zwiększyć sprzedaż na rynku rumuńskim

– Jesteśmy jedynym dystrybutorem IT w Europie Środkowo-Wchodniej, który ma taki zasięg geograficzny. Wchodzimy na nowe rynki, na których marże są wyższe niż w Polsce. Obecnie działamy na rynkach zamieszkałych przez 75 mln osób na koniec przyszłego roku chcemy by ta liczba wzrosła do 100 mln  – ocenia Michał Rumiński, prezes ABC Data.

W 2012 roku spółka planuje rozpocząć działalność na Węgrzech i w Bułgarii. Rynki te będą obsługiwanie z trzech centrów logistycznych spółki, jakie posiada ABC Data w regionie.

W raporcie za III kwartał zarząd spółki pozytywnie ocenia możliwości realizacji prognozy.

– Kluczowe dla realizacji prognozy będą wyniki osiągnięte przez grupę w IV kwartale, który tradycyjnie jest najistotniejszy dla wyników w branży dystrybucji IT. Duży potencjał IV kwartału 2011 r. potwierdzają rekordowa sprzedaż września i października 2011 roku zarówno w Polsce jak i w całej Grupie ABC Data – czytamy w raporcie.

Tegoroczna prognoza spółki zakłada osiągnięcie zysku netto nieco ponad 46 mln zł. ABC Data myśli o wypłacie z zarobionych środków premii akcjonariuszom, mimo że posiada niemałe zadłużenie kredytowe (125 mln zł na koniec września), znaczne zadłużenie ogólne (średniorocznie 71 proc. aktywów).

– Nie będzie to więcej niż 50 proc. prognozowanego zysku – powiedział cytowany przez PAP prezes ABC Data.

Pozytywny wpływ na poziom raportowanego zysku netto grupy w 2011 r. może mieć planowane wydzielenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa zajmującej się marketingiem i zarządzaniem znakami towarowymi spółki i wniesienie jej do spółki zależnej. Znaki towarowe: ABC Data, Colorovo, myBlackBox, Synergy Solution, PC Link, BiznesLink, InterLink2000, interlink.abcdata.com.pl, ABC Data Centrum Edukacyjne, ABC Data IT Consulting, które mają być wniesione do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, zostały wycenione na łączną kwotę 120,4 mln zł.

– To zdarzenie spowoduje aktywowanie podatku odroczonego. Stawka podatku to 19 proc., więc łatwo policzyć jaki będzie wpływ na wynik, oczywiście jeśli walne zgodzi się na tę operację – powiedział cytowany przez PAP Tomasz Zatorski, członek zarządu ABC Data.

Po prezentacji wyników akcje ABC Daty zachowywały się niewyraźnie. Pierwszą część dnia spędziły pod kreską, dopiero po południu wzrosły o blisko 5 proc., jednak przy niewielkich obrotach.

StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

Na podobny temat



Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy Forex Kursy walut Akcje Giełda Waluty Kryptowaluty
Trading jest ryzykowny i możesz stracić część lub całość zainwestowanego kapitału. Treści publikowane w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym. Nie stanowią żadnego rodzaju porady finansowej ani rekomendacji inwestycyjnej. Portal StockWatch.pl nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie lektury zawartych w nim treści.
peek-a-boo
×

FOSA – nowa usługa analityczna poświęcona zagranicznym spółkom w StockWatch.pl

Sprawdź
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat