W IV kwartale Amica wypracowała 614,6 mln zł przychodów. Rezultat okazał się lepszy od konsensusu PAP o 3,2 proc. i 23,1 proc. w ujęciu r/r. Zysk EBITDA wyniósł 47,2 mln zł. Taki wynik pozwolił przebić rynkowe prognozy o 24,1 proc. i bazę o 2,5 proc. Zysk netto okazał się lepszy od oczekiwań o 22,4 proc. i stanowił 22,6 mln zł. Jednak w ujęciu r/r spadł o 23,8 proc.
W całym 2014 roku przychody grupy wzrosły o 22 proc. do 2,03 mld zł, EBITDA powiększyła się w identycznym wymiarze do 147,2 mln zł, a zysk netto spadł blisko 11 proc. do 78,1 mln zł.
– Pomimo negatywnego wpływu kursu RUB i UAH oraz zwiększenia udziału towarów w sprzedaży (niższa rentowność niż wyrobów) grupa wypracowała wyższy zysk brutto na sprzedaży o ponad 111 mln zł przy rentowności zbliżonej do poprzedniego okresu. Zostało to osiągnięte dzięki zwiększeniu efektywności produkcji, podniesieniu cen na rynkach zagranicznych oraz niższym cenom zakupu komponentów. – czytamy w raporcie spółki.>> Sprawozdanie Amiki znajdziesz tutaj
Należy jeszcze dodać, że niższa rentowność netto (-1,5 p.p.) wynika z jednorazowego aktywowania podatku od inwestycji w SSE (27 mln zł) w 2013 r. Natomiast wpływ na wzrost przychodów miał rozwój na kilku rynkach. Wzrost sprzedaży w Polsce wyniósł 23 proc., w Niemczech 28 proc., w Wielkiej Brytanii 106 proc., a w Skandynawii 23 proc. Pierwsze dwa rynki odpowiadają za około 60 proc. tempa wzrostu w Amice.

Źródło: sprawozdanie kwartalne Amiki.
Rynek wschodni stanowił w zeszłym roku 26,3 proc. ogólnej sprzedaży. Niższa rentowność w Rosji związana z deprecjacją rubla minimalizowana była przez konsekwentne i systematyczne podwyżki cen. Spółka podała, że w Rosji, w 2014 roku marka Hansa to najchętniej kupowana marka sprzętu grzejnego – wzrost udziałów rynkowych o 2 p.p. do poziomu 13,7 proc. (ilościowo, według GfK), przy jednoczesnym wzroście rynku o 8,6 proc. Natomiast na Ukrainie mimo trudnej sytuacji politycznej i spadającego rynku sprzedaż wzrosła o 10 proc. – udane wprowadzenie piekarników do zabudowy. W 2014 rozpoczęto sprzedaż produktów Amiki do nowych rynków – Turcji, Izraela i Iranu. Największy udział w sprzedaży stanowią kuchnie do zabudowy.
Po czterech kwartałach 2014 roku grupa wygenerowała wyższe o 36 mln zł przepływy na działalności operacyjnej, które wyniosły blisko 90 mln zł. Na koniec grudnia zobowiązania krótkoterminowe wzrosły z 363,2 mln zł do 393,7 mln zł. Natomiast środki pieniężnie i ich ekwiwalenty powiększyły się z 25,7 mln zł do 55,7 mln zł.
W tym roku akcje Amiki zyskały ponad 10 proc., co może sugerować, że rynek oczekiwał pozytywnego zaskoczenia w wynikach spółki. Zeszły rok akcje producenta AGD zakończyły na 3-proc. minusie po ponad 100-proc. wybiciu w 2013 roku.