W II kwartale 2016 roku Amica Wronki zanotowała 574,2 mln zł przychodów. Wynik był wyższy w ujęciu r/r o blisko 30 proc. i 5,4 proc. od konsensusu PAP. Wielkopolski producent sprzętu AGD pokazał też dwucyfrowe dynamiki zysków. EBIT podskoczył r/r o 14,5 proc. do 30,1 mln zł, a netto o 21 proc. do 21,3 mln zł. Pierwszy rezultat pokrył się z oczekiwaniami rynkowych ekspertów, natomiast drugi przebił konsensus o 8,5 proc.
Bardzo dobrze prezentują się także wyniki za całe I półrocze. Od stycznia do końca czerwca Amica wypracowała 1.155 mln zł przychodów ze sprzedaży, czyli o 1/4 więcej niż w analogicznym okresie roku 2015. Zysk operacyjny wzrósł o 16 proc. do 70,3 mln zł, a netto o 27 proc. do 50 mln zł. To najwyższe historycznie rezultaty finansowe, odnotowane w okresie pierwszych sześciu miesięcy roku. >> Sprawozdanie finansowe Amiki znajdziesz tutaj
– Wyniki na poziomie operacyjnym są zgodne z oczekiwaniami, a na poziomie zysku netto są powyżej oczekiwań. Niższe koszty finansowe (5,3 mln zł w IIQ br. wobec 7,2 mln zł w IQ br.) przyczyniły się do zysku netto powyżej oczekiwań. – komentuje Sobiesław Kozłowski z Raiffeisen Brokers.
W drugim kwartale grupa odnotowała wzrost sprzedaży o 130 mln zł, przy marży EBITDA na poziomie 7,1 proc. Kluczowy okazał się wzrost przychodów na rynkach zachodnich (+64 proc.). Dla Amiki to ważne osiągnięcie, ponieważ po wybuchu konfliktu na linii Rosja-Ukraina rynki wschodnie stały się trudnym przyczółkiem. To z kolei zmusiło wielkopolską spółkę do zmiany strategii i walki o stabilne rynki zachodnioeuropejskie. W tym celu Amica przejęła w listopadzie ubiegłego roku brytyjską spółkę CDA. >> Odwiedź forumowy wątek dedykowany akcjom Amiki
– W minionym półroczu pozytywnie na pozycję konkurencyjną Amiki w Europie Zachodniej wpłynęła m.in. sfinalizowana w IV kwartale 2015 roku akwizycja brytyjskiej spółki CDA oraz wzrost sprzedaży na rynku niemieckim o 14 proc. rok do roku, a na francuskim o 78 proc. W efekcie z kierunku zachodniego pochodziło już 40 proc. przychodów przy wzroście wartości sprzedaży rok do roku o aż 65 proc. – powiedział Wojciech Kocikowski, wiceprezes ds. finansowych w Amica SA.

(Źródło: Amica)
Spółka podała, że dzięki stabilizacji sytuacji politycznej i makroekonomicznej na Wschodzie przychody z tego kierunku wzrosły w I półroczu w ujęciu r/r o 9 proc., do 158 mln zł i odpowiadają obecnie za 14 proc. całkowitej sprzedaży. W samej Rosji udział Amiki wzrósł o 1,7 pkt. proc. Na rynkach Europy Północnej grupa zrealizowała w I półroczu 106 mln zł przychodów, co oznaczało wzrost o 20 proc. r/r i 10 proc. całkowitej sprzedaży, a w Europie Południowej, która odpowiadała za 7 proc. całkowitej sprzedaży, wzrost to 15 proc. W tym segmencie najistotniejszy jest rynek rumuński, ale widać również efekty poczynionych zmian organizacyjnych i co do portfolio produktowego w Czechach i na Słowacji, gdzie obroty zwiększyły się o 11 proc. r/r.

(Fot. Amica)
W kraju Amica sprzedała produkty za 322 mln zł (+3,9 proc.), co stanowiło 29 proc. całkowitych przychodów. Największym powodzeniem cieszył się sprzęt chłodniczy (+14,7 proc.) oraz zmywarki (+13,4 proc.). Spadek sprzedaży zanotowały jedynie kuchnie wolnostojące (-5,7 proc.) oraz pralki (-8,8 proc.).
W czwartek rano akcje Amiki zyskują 0,9 proc. do 195,50 zł. Na kursie akcji wielkopolskiego producenta sprzętu AGD od lat panuje trend wzrostowy, który od 2009 roku wyniósł notowania z poniżej 3 zł do historycznego maksimum na 200 zł. Natomiast od stycznia 2016 roku walory Amiki podrożały o blisko 15 proc. Strategia spółki zakłada osiągnięcie 1,2 mld EUR przychodów ze sprzedaży i wygenerowanie wyniku EBITDA na poziomie 107 mln EUR w roku 2023. >> Zobacz omówienie sytuacji technicznej na akcjach Amiki w porannym Wykresie Dnia