
Dino Polska miało 438 mln zł zysku netto w III kw. 2024 r. Fot. Spółka
Dino Polska odnotowało 438,21 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2024 r. wobec 424,04 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk operacyjny wyniósł 567,83 mln zł wobec 558,5 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 673,37 mln zł wobec 649,5 mln zł zysku rok wcześniej. Marża EBITDA wyniosła 8,9 proc., podczas gdy rok temu było to 9,4 proc. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 7 607,38 mln zł w III kw. 2024 r. wobec 6 875,33 mln zł rok wcześniej. Zysk netto i operacyjny okazały się o ok. 4 proc. wyższe od konsensusu, natomiast przychody o 1,4 proc. słabsze od oczekiwań.
– Wyniki 3Q24 oceniamy lekko pozytywnie. Poza przychodami plasują się powyżej naszej prognozy i rynkowego konsensusu. Słabo jak na Dino wypada sprzedaż porównywalna. Różnica w odniesieniu do inflacji cen żywności wynosi –1,7 p.p. vs –0,2 p.p. w poprzednim kwartale. Jest to najsłabszy wynik w historii od 2016 roku. Dodatkowo spółka wskazuje, że polityka cenowa sieci wraz z deflację cen towarów, może ograniczać wzrost sprzedaży LfL w IV kw. 2024 r. do poziomu średniego jednocyfrowego. Przed rokiem spółka raportowała +8,7% LfL. Marża brutto rośnie 0,5 p.p. rok do roku vs +0,3 p.p. w poprzednim kwartale. W dalszym ciągu widoczna jest presja na marży EBITDA, choć malejąca. Spadek r/r wynosi -0,6 p.p. vs –1,5 p.p. w 2Q24. Spółka notuje solidny OCF w wysokości 725 mln zł (+28% r/r) – komentuje Dariusz Dadej, analityk Noble Securities.
#giełdamojapasja#1wykresdziennie#Dino – wolumenem nadrabia słabe LFL (+2,3%) i rosnące płace. Jest lepiej niż w H1, ale jednak słabiej niż kiedyś. 1 688 mln zł OCF tez powinno robić wrażenie – no i zadłużenie spada. pic.twitter.com/7YIc0kODVN
— Analityk Fundamentalny (@AnalitykF) November 7, 2024
W I-III kw. 2024 r. spółka miała 1 081,33 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 1 056,88 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 21 521,63 mln zł w porównaniu z 18 968,3 mln zł rok wcześniej.
Wzrost sprzedaży LFL w I-III kw. 2024 r. wyniósł 4,9 proc.
Zysk EBITDA sięgnął w I-III kw. br. 1 686,11 mln zł wobec 1 679,15 mln zł zysku w tym ujęciu rok wcześniej. Marża EBITDA wyniosła 7,8 proc., podczas gdy rok temu było to 8,9 proc.
Dino Polska oczekuje średniego jednocyfrowego wzrostu sprzedaży LfL w IV kw. 2024 r.
Dino Polska spodziewa się, że deflacja cen wielu towarów oferowanych w sklepach Dino może ograniczać wzrost sprzedaży LfL do poziomu średniego jednocyfrowego w IV kw. 2024 r., podała spółka. W I-III kw. br. wzrost sprzedaży LfL wyniósł 4,9 proc.
– Polityka cenowa sieci Dino […] zakłada ustalanie cen kluczowych produktów na poziomach sklepów dyskontowych, co przez deflację cen wielu towarów oferowanych w sklepach Dino może ograniczać wzrost sprzedaży LfL w IV kw. 2024 r. do poziomu średniego jednocyfrowego – czytamy w raporcie kwartalnym.
Niskie bezrobocie w połączeniu ze wzrostem wynagrodzeń będzie przekładać się na dalszy wzrost kosztów operacyjnych Grupy.
– Stopniowa zmiana zwyczajów wśród konsumentów (szczególnie aktywny tryb życia, mniej czasu wolnego, wysoka częstotliwości robienia zakupów oraz zwracanie uwagi na dogodną lokalizację sklepów) […] sprzyja wzrostowi sprzedaży w sklepach, które umożliwiają szybkie robienie zakupów – czytamy dalej.
Dino Polska podtrzymuje plany rozwoju sieci na br., oczekuje ich przyspieszenia w 2025 r.
Dino Polska podtrzymało plany zwiększenia liczby sklepów o niskich kilkanaście procent i capex na poziomie 1,5-1,6 mld zł w tym roku i zapowiedziała wyższe tempo rozwoju sieci w 2025 r. Spółka podała też, że planuje dalsze inwestycje w OZE.
– Zarząd spółki oczekuje, że w 2024 r. całkowita liczba sklepów Dino wzrośnie o niskich kilkanaście procent, a łączne nakłady inwestycyjne wyniosą około 1,5-1,6 mld zł; w przyszłym roku oczekiwane jest wyższe tempo rozwoju sieci – czytamy w raporcie kwartalnym.
W III kw. 2024 r. uruchomionych zostało 69 nowych sklepów Dino. Narastająco od początku 2024 r. otwartych zostało łącznie 167 sklepów. Na dzień 30 września 2024 r. sieć Dino liczyła 2 572 markety.
– Niższe ceny energii elektrycznej oraz kolejne inwestycje Dino w odnawialne źródła energii, co powinno skutkować oszczędnościami w obszarze kosztów zakupu energii elektrycznej w IV kw. 2024 r. – czytamy dalej.
Liczba marketów Dino posiadających własne instalacje fotowoltaiczne zwiększyła się z 2138 na koniec 2023 r. do 2386 na koniec września 2024 r., a łączna moc tych instalacji (uwzględniając panele fotowoltaiczne na terenach centrów dystrybucyjnych) wzrosła do 95,2MW. W okresie styczeń-wrzesień 2024 r. Dino Polska wygenerowało 77,9 GWh energii elektrycznej ze słońca, a w analogicznym okresie 2023 r. 60 GWh.
Dino Polska to wiodący gracz w segmencie supermarketów proximity w Polsce, zlokalizowanych głównie w zachodniej części Polski, o średniej powierzchni sali sprzedaży wynoszącej ok. 400 m2. Spółka zadebiutowała na GPW w 2017 r.; wchodzi w skład indeksu WIG20.