
Dino Polska miało wstępnie 1,5 mld zł zysku netto w 2024 r.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 29.273,78 mln zł w 2024 r. wobec 25.666,26 mln zł rok wcześniej. Marża EBITDA za 2024 r. wyniosła 7,9 proc., podczas gdy w 2023 r. było to 8,7 proc. Jak informuje spółka, na rentowność w 2024 r. niekorzystnie wpływała deflacja cen netto produktów oferowanych w sklepach Dino oraz istotny wzrost kosztów działalności, w szczególności kosztów świadczeń pracowniczych. W IV kw. 2024 r. wynik EBITDA Grupy Dino zwiększył się 14 proc. r/r, do 631,3 mln zł.
– Raportowane dane oceniamy lekko negatywnie. Sprzedaż porównywalna plasuje się 1,6 p.p. powyżej inflacji cen żywności. Dla porównania sprzedaż LFL Żabki odchylała się o +2,3 p.p., a Biedronki -3,8 p.p. w 4Q24. Marża brutto w 4Q jest 0,7 p.p. wyższa r/r. Marża EBITDA 0,12 p.p. niższa. Biorąc pod uwagę planowane nakłady inwestycyjne na 2025 rok powinny one pozwolić na otwarcie 290-300 sklepów, co oznaczałoby dynamikę rozwoju powierzchni sprzedaży na poziomie około 11 proc. vs 12 proc. w 2024 roku – komentuje Dariusz Dadej, analityk Noble Securities.
Dług netto Grupy Dino wyniósł 195,7 mln zł na koniec grudnia 2024 r., co oznacza spadek o 759,1 mln zł (79,5 proc.) w ujęciu r/r. Wskaźnik dług netto do EBITDA wyniósł 0,1x na dzień 31 grudnia 2024 r. i był na niższym poziomie niż na koniec 2023 r. (0,4x).
Dino liczy na powrót marży EBITDA na ścieżkę stopniowego wzrostu
Celem Dino Polska na 2025 r. jest powrót marży EBITDA na ścieżkę stopniowego wzrostu.
– Równolegle do 14,1-proc. wzrostu przychodów w 2024 r., na który oprócz deflacji wpływały także ostrożne decyzje zakupowe konsumentów, Grupa Dino działa pod silną presją rosnących kosztów operacyjnych. Skutkowało to wzrostem wyniku EBITDA o 3,8% oraz spadkiem marży EBITDA o 0,8 pkt proc. Celem Dino Polska na 2025 r. jest powrót marży EBITDA na ścieżkę stopniowego wzrostu. Po wymagającym 2024 r. może to wydawać się ambitnym celem, jednakże wyższa oczekiwana dynamika przychodów przy równoczesnym wolniejszym tempie wzrostu kosztów operacyjnych, a także konsekwentny wzrost skali działalności będą wspierać w jego osiągnięciu – czytamy w raporcie.
Dynamika otwarć nowych sklepów Dino ma przyspieszyć
W IV kwartale 2024 r. sieć Dino uruchomiła 116 nowych marketów, co oznacza wzrost o 75,8 proc. w stosunku do IV kw. 2023 r. W całym 2024 r. otwarte zostały 283 sklepy, o 13,2 proc. więcej niż rok wcześniej i trochę więcej niż spółka zakładała na początku minionego roku. Na koniec 2024 r. w Polsce funkcjonowało 2.688 sklepów.
– Dino Polska pozostaje optymistycznie nastawiona co do możliwości dalszego dynamicznego rozwoju sieci. Zgodnie z planami spółki, liczba otwarć nowych sklepów Dino będzie się dalej zwiększać i w 2025 r. powinna wynieść wysokich kilkanaście procent więcej niż w 2024 r. – czytamy w raporcie.
Dino Polska planuje zwiększyć nakłady inwestycyjne do 1,7-1,8 mld zł w br. z 1,6 mld zł w ub.r.
– Równolegle do rozwoju sieci sklepów realizowane są inwestycje w rozbudowę zaplecza magazynowego, mocy produkcyjnych Agro-Rydzyny i własnych instalacji produkujących energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii. W 2024 r. zakończyła się budowa dwóch nowych centrów dystrybucyjnych oraz nowego zakładu produkcji świeżego mięsa. W efekcie łączne nakłady inwestycyjne Grupy Dino wyniosły 1,6 mld zł, a łączne zatrudnienie zwiększyło się o 8 tys. osób, z 41,9 tys. na koniec 2023 r. do 49,9 tys. na koniec 2024 r. Planowane na 2025 r. nakłady inwestycyjne wyniosą około 1,7-1,8 mld zł – czytamy w raporcie.
Dino Polska to wiodący gracz w segmencie supermarketów proximity w Polsce, zlokalizowanych głównie w zachodniej części Polski, o średniej powierzchni sali sprzedaży wynoszącej ok. 400 m2. Spółka zadebiutowała na GPW w 2017 r.; wchodzi w skład indeksu WIG20.