
Fot. Dino Polska
Na poziomie netto Dino Polska wypracowało 424 mln zł zysku netto, czyli znacznie więcej niż przed rokiem (339,4 mln zł) i o 2,4 więcej od konsensusu (414,2 mln zł). Podobne tendencje wystąpiły na poziomie EBIT i EBITDA, gdzie spółka zaraportowała odpowiednio 558,5 mln zł i 649,5 mln zł. Marża EBITDA wyniosła 9,45 proc. wobec 9,99 proc. w III kw. 2022 r.
Przychody grupy w III kwartale wzrosły r/r o 28 proc. do 6.875 mln zł. Analitycy oczekiwali wyniku na poziomie 6,853 mld zł. W minionym okresie sieć Dino uruchomiła 68 nowych marketów, a narastająco od początku roku zwiększyła się o 184 nowe markety. Na koniec września 2023 r. w Polsce funkcjonowało 2.340 sklepów z wyróżniającym się czerwonym logiem Dino.
– Znacząca poprawa przychodów jest wynikiem rozwoju sieci sklepów Dino o nowe placówki oraz wzrostu przychodów w istniejących sklepach (like for like, LfL). Wzrost sprzedaży LfL wyniósł w III kwartale 2023 r. 16,3 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2022 r. W okresie styczeń-wrzesień 2023 r. wzrost sprzedaży LfL wyniósł 20,6 proc. – czytamy w raporcie Dino Polska.
Na koniec września 2023 r. łączna powierzchnia sali sprzedaży sklepów Dino wyniosła 921,4 tys. metrów kwadratowych i była o 13,4 proc. większa niż rok wcześniej.
– Dino poprawiło swoje wyniki na wszystkich poziomach, zarówno w ujęciu rocznym jak i w odniesieniu do poprzedniego kwartału. Na poziomie zysków pojawiło się także lekkie pozytywne zaskoczenie in plus. Przychody wzrosły o 28,1 proc. r/r do 6,875 mld zł (wzrost o 5 proc. k/k), zysk EBITDA wyniósł 649,5 mln zł (wzrost o 21,2 proc. r/r i 13,7 proc. k/k), zysk operacyjny był wyższy niż rok wcześniej o 21,5 proc. i 15,8 proc. wyższy niż w II kwartale 2023, zaś zysk netto ukształtował się na poziomie 424 mln zł (wzrost o 24,9 proc. r/r i 17,1 proc. k/k). Zysk netto okazał się o 2,4 proc. wyższy niż zakładał konsensus. W przypadku spółek zajmujących się handlem, kluczowym aspektem dla wartości pozostaje kształtowanie się kosztów. O ile dynamika kosztów sprzedaży i kosztów ogólnego zarządu pozostała mniejsza niż dynamika przychodów, to wzrost kosztów własnych sprzedaży był wyższy niż wzrost przychodów (29,5 proc. wobec 28,1 proc. r/r). Finalnie przełożyło się to na spadek rentowności (w największym stopniu spadła marża EBITDA o 0,54 p.p. do 9,4 proc.) – komentuje Łukasz Bryl, analityk DM Banku BPS.
Nakłady inwestycyjne, głównie związane z rozwojem sieci, wyniosły w III kw. 2023 r. 277 mln zł, a narastająco od początku roku przekroczyły 846 mln zł. Tym samym skumulowana wartość nakładów inwestycyjnych grupy Dino w ciągu ostatnich pięciu lat przekroczyła 5,6 mld zł.
– Standardowym elementem wyposażenia nowo otwieranych marketów Dino są instalacje fotowoltaiczne, które zapewniają firmie czystą energię elektryczną. Na koniec III kw. posiadało je 2010 sklepów, co stanowiło 86% całej sieci Dino. Własne instalacje odnawialnych źródeł energii działają także w dwóch centrach dystrybucyjnych Grupy, a na terenach kolejnych trwają prace dotyczące ich uruchomienia. Łączna moc instalacji OZE należących do Grupy Dino wyniosła na koniec III kw. 2023 r. 77,6 MW, co w II i III kwartale roku zaspokoiło 40 proc. całkowitego zapotrzebowania Dino Polska na energię elektryczną. Narastająco od początku roku Dino Polska uzyskała 60 GWh energii ze słońca, o 74 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2022 r. – informuje spółka.
Dług netto grupy Dino wyniósł 911,5 mln zł na koniec września 2023 r., co oznacza spadek o 490,3 mln zł w stosunku do 31 grudnia 2022 r. Wskaźnik dług netto do wyniku EBITDA za ostatnie 12 miesięcy wyniósł 0,41x. Na koniec grudnia 2022 r. wskaźnik ten wynosił 0,76x. Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej w III kw. wyniosły minus 270,1 mln zł i były o 31,3 proc. mniejsze r/r.
Dino Polska to wiodący gracz w segmencie supermarketów proximity w Polsce, zlokalizowanych głównie w zachodniej części Polski, o średniej powierzchni sali sprzedaży wynoszącej ok. 400 m2. Spółka zadebiutowała na GPW w 2017 r.