
Dino Polska złapało zadyszkę. Wyniki za IV kwartał słabsze od konsensusu (Fot. Dino Polska)
Zysk netto grupy Dino Polska wyniósł w czwartym kwartale 2023 roku 348,4 mln zł. Wynik w ujęciu r/r jest o 6 proc. wyższy, ale względem prognoz rynkowych ekspertów ankietowanych przez PAP Biznes okazał się niższy aż o 11 proc. EBIT wyniósł 459,6 mln zł i był 12 proc. słabszy od oczekiwań analityków (522,8 mln zł). Wynik EBITDA grupy wyniósł 553,5 mln zł. Tu konsensus zakładał rezultat w okolicach 615 mln zł. Słabsze od oczekiwań były także przychody grupy, które w IV kwartale opiewały na 6,7 mld zł. Analitycy spodziewali się sprzedaży na poziomie 6,9 mld zł.
W samym IV kwartale 2023 roku LFL wzrósł o 8,7 proc. r/r. wobec 16,3 proc. kwartał wcześniej.
– Wyniki 4Q23 oceniamy negatywnie. Kształtują się istotnie poniżej naszej prognozy i rynkowego konsensusu. Nasze założenia dla sprzedaży porównywalnej zakładały 12,7 proc. w 4Q23 i 20,5 proc. w 2023 roku. Spółka notuje istotnie wyższe dynamiki r/r kosztów sprzedaży (+22 proc.) i zarządu (36 proc.) niż przychodów (+18 proc.). Niepokoić może mocne negatywne odchylenie LFL, w stosunku do inflacji cen żywności, od wzorca charakterystycznego dla Dino. Różnica w 2023 roku wyniosła jedynie +2,1 p.p. dla średniej wartości od 2010 roku wynoszącej +8,2 p.p. – komentuje Dariusz Dadej, analityk Noble Securities.

Źródło: Noble Securities
W całym 2023 r. grupa Dino Polska wypracowała 1 405,33 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w 2023 r. wobec 1 132,09 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk operacyjny wyniósł 1 875,86 mln zł wobec 1 537,82 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA wyniósł 2 232,68 mln zł wobec 1 837,95 mln zł zysku w tym ujęciu rok wcześniej.
W całym 2023 r. grupa wypracowała 1.771,5 mln zł środków pieniężnych netto z działalności operacyjnej, o 518,1 mln zł więcej niż w 2022 r. Wzrost sprzedaży LfL wyniósł 17,2 proc. wobec 28,5 proc. rok wcześniej. Marża EBITDA za 2023 r. wyniosła 8,7 proc. wobec 9,3 proc. w całym 2022 r.
– Jednakże Dino Polska liczy w 2024 roku na niski dwucyfrowy wzrost sprzedaży LFL. Osiągnięcie sprzedaży porównywalnej na poziomie 12,9 proc. oznaczałoby powrót do średniej. Nasze obecne założenia na 2024 rok to 15,5 proc. – dodaje Dariusz Dadej, analityk Noble Securities
Dług netto grupy Dino wyniósł 954,8 mln zł na koniec grudnia 2023 r., co oznacza spadek o 31,9 proc. w stosunku do 31 grudnia 2022 r. Wskaźnik dług netto do wyniku EBITDA wyniósł 0,4x na dzień grudnia 2023 r. i był na niższym poziomie niż na koniec 2022 r. (0,8x). Spółka podała w raporcie, że łączne nakłady inwestycyjne w tym roku wyniosą około 1,5-1,6 mld zł.
W ubiegłym roku Dino uruchomiło 250 nowych marketów Dino. Na koniec grudnia 2023 r. sieć Dino liczyła 2.406 sklepów (12 proc. więcej rdr) o łącznej powierzchni sali sprzedaży 947.919 mkw.
– Oczekujemy, że w 2024 r. otworzymy więcej sklepów niż w 2023 r., a całkowita liczby marketów Dino wzrośnie o niskich kilkanaście procent. […] W 2023 r. otworzyliśmy 250 nowych sklepów. Na koniec roku posiadaliśmy 2 406 sklepów, o 12% więcej niż w 2022 r. W rozwój zainwestowaliśmy 1,2 mld zł, a skumulowana wartość nakładów inwestycyjnych Dino Polska za ostatnich 5 lat zwiększyła się do 5,8 mld zł. – napisał Krauze w liście dołączonym do raportu rocznego. (…) Po dwóch latach funkcjonowania w otoczeniu charakteryzującym się dużą zmiennością, wysoką inflacją i rosnącą wrażliwością konsumentów na ceny, skala naszej działalności, w porównaniu do przychodów ze sprzedaży osiągniętych w 2021 r., jest niemal dwukrotnie większa – dodał.
Członek zarządu zapowiedział ponadto kolejne inwestycje w celu rozbudowy sieci oraz poprawy doświadczeń zakupowych klientów.
– Część z tych inwestycji jest już w trakcie, jak na przykład budowa kolejnych czterech centrów dystrybucyjnych, których zadaniem będzie punktualne zaopatrywanie rosnącej liczby sklepów Dino w ulubione produkty konsumentów, a w szczególności codzienne dostarczanie do tych sklepów świeżych produktów. W trakcie rozbudowy i budowy drugiego zakładu jest Agro-Rydzyna, nasza spółka zależna, która odpowiada za produkcję świeżego mięsa – wymienił Krauze.
Dino Polska to istotny gracz w segmencie supermarketów proximity w Polsce, zlokalizowanych głównie w zachodniej części Polski, o średniej powierzchni sali sprzedaży wynoszącej ok. 400 m2. Spółka zadebiutowała na GPW w 2017 r.; wchodzi w skład indeksu WIG20.