
DM BOŚ podwyższył cenę docelową dla akcji Unimotu do130 zł
Zakładana przez analityków normalizacja paliwowych premii lądowych postępuje, ale na tyle powoli, że wiele wskazuje na to, że marżowość w tym roku i tak pozostanie na relatywnie wysokim poziomie. Mimo, opóźnienia w przejęciu aktywów logistycznych i asfaltowych od Lotosu i Orlenu eksperci DM BOŚ podwyższyli prognozy finansowe dla Unimotu. Analitycy podtrzymują pozytywne oczekiwania co do dywidendy za rok 2022 (DPS 12 zł za akcję) i uważają, że propozycja dywidendy może stanowić wsparcie dla kursu akcji. Eksperci zwracają uwagę, że obserwowana ostatnio mocna korekta na walorze, wynika raczej z czynników zewnętrznych (ogólna przecena na rynku polskim i zagranicznym wraz z pogarszającym się sentymentem), co może być okazją inwestycyjną dla cierpliwych inwestorów.
– Zakładana przez nas normalizacja paliwowych premii lądowych postępuje, ale na tyle powoli, że wiele wskazuje na to, że marżowość w tym roku i tak pozostanie na relatywnie wysokim poziomie. Według naszych szacunków paliwowe premie lądowe uległy pewnej normalizacji w I kw. tego roku, jednak wciąż pozostają na poziomie relatywnie wysokim w kontekście lat poprzednich i to mimo wyraźnego schłodzenia koniunktury gospodarczej. Nasze wstępne prognozy na I kw. 2023, wskazują na optymistyczny poziom skorygowanej EBITDA na poziomie 90 milionów zł (vs. 88 milionów zł wygenerowanych w I kw. 2022). Natomiast ze względu na czynniki sezonowe i wciąż bardzo napiętą sytuację logistyczną w regionie, widzimy większe szanse na wzrosty marżowości w kolejnych miesiącach niż ryzyka dalszej ich normalizacji. Zwracamy uwagę, że w obecnych uwarunkowaniach, Europejski sektor paliwowy, który w dużo większym stopniu wspiera się importem paliw z coraz dalszych, nie-rosyjskich źródeł, jest bardziej narażony na różnego rodzaju szoki podażowe niż kiedyś. Bardzo łatwo jest nam sobie wyobrazić czynniki szokowe, które mogą zadziałać latem, mocno wspierając premie paliwowe (złe warunki pogodowe, nieplanowane wyłączenia rafinerii, niski stan wód na Renie, przestoje i blokady w portach, itp.) – czytamy w raporcie przygotowanym przez Łukasza Prokopiuka, analityka DM BOŚ.
Analitycy podwyższają prognozy finansowe dla Unimotu. Na początku lutego spółka opublikowała swoje wstępne wyniki za IV kw., które okazały się wyższe na poziomie skorygowanej EBITDA o około 42 miliony zł od finalnych prognoz (i ponad dwukrotnie wyższe od wstępnych szacunków EBITDA za kwartał, o których eksperci pisali w listopadzie). Analitycy uwzględniają te dane wstępne w prognozach rocznych, oczekując rocznej skorygowanej EBITDA za 2022 roku na rekordowym poziomie ponad 500 milionów zł.
– Ze względu na utrzymujące się pozytywne otoczenie w segmencie paliw, lekko podnosimy nasze założenia generacji EBITDA w segmencie diesel/bio w latach 2023- 2024. Jest to częściowo niwelowane przez obniżkę dla segmentu pozostałe, ze względu na oczekiwane wyższe koszty korporacyjne oraz przez opóźnienie w przejęciu aktywów logistycznych i asfaltowych od Lotosu i Orlenu (przesunięcie zakupu na 2 kw. 2023). Sumarycznie jednak, nasza prognozowana skorygowana EBITDA dla spółki na lata 2023 i 2024 rośnie do poziomu niecałych 360 milionów zł i 275 milionów zł (gdzie udział nowo pozyskanych aktywów od Lotosu i Orlenu to odpowiednio 50 milionów zł i 70 milionów zł). Można zatem w uproszczeniu przyjąć (pomijając te aktywa kupowane), że oczekujemy spadku porównywalnego poziomu EBITDA z około 500 milionów zł w roku 2022 do około 300 milionów zł w 2023 roku i do około 200 milionów zł w 2024 – czytamy w raporcie.
Pozytywne oczekiwania co do dywidendy może stanowić wsparcie dla kursu akcji. Eksperci podtrzymujemy oczekiwania, że spółka wypłaci dywidendę z rekordowych zysków ubiegłorocznych.
– Nasz raportowany oczekiwany zysk netto Spółki na rok 2022 to około 370 milionów zł, co przy historycznej wypłacie na poziomie około 30 proc. generowanych zysków daje szansę na DPS co najmniej w wysokości 12 zł na akcję (stopa dywidendy to około 11 proc.). Wydaje nam się, że oczekiwana propozycja wypłaty może stanowić wsparcie dla kursu. Zwracamy uwagę, że w naszych projekcjach, bazując na naszych prognozach na rok 2023, uwzględniamy kolejną dywidendę (wypłacaną w przyszłym roku z zysków za 2023) w wysokości 8 zł na akcję (ze stopą dywidendy na poziomie około 8 proc.) – czytamy w raporcie.
Unimot specjalizuje się w obrocie olejem napędowym, biopaliwami, gazem płynnym (LPG), gazem ziemnym (w tym LNG) oraz energią elektryczną. Jako członek międzynarodowego stowarzyszenia Avia International, od 2017 roku rozwija w Polsce sieć stacji paliw pod marką Avia. W 2020 r. spółka weszła na rynek fotowoltaiki z marką Avia Solar. W marcu 2017 r. spółka zadebiutowała na rynku głównym GPW po przejściu z NewConnect. Spółka miała 8,21 mld zł skonsolidowanych przychodów w 2021 r.
Raporty analityczny dla Unimotu powstał w ramach Programu Wsparcia Pokrycia Analitycznego GPW 3.0, na zamówienie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Pełna treść rekomendacji wraz z wymaganym przez prawo disclaimeram jest dostępna na stronie www.gpw.pl/gpwpa
Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 3.0 polega na sporządzaniu przez firmy inwestycyjne raportów analitycznych finansowanych przez GPW. Celem Programu jest zwiększenie dostępności analiz dla mniej płynnych spółek, a co za tym idzie umożliwienie inwestorom podejmowania świadomych decyzji inwestycyjnych w oparciu o wiarygodne, niezależne źródło informacji o emitencie.