
DM BOŚ podniósł rekomendację dla akcji Unimotu do kupuj (Fot. spółka)
Analityk DM BOŚ podniósł cenę docelową Unimotu do 160 zł z 105 zł wcześniej. Względem bieżącego kursu na GPW (130,40 zł) daje to potencjał wzrostowy o blisko 23 proc. Analityk znacząco podwyższył prognozy finansowe oczekując lepszych wyników pozapaliwowych segmentów (a nie segmentu ON/Bio, który historycznie miał największy udział w EBITDA spółki). Jak zaznacza, przejęcie aktywów logistycznych i produkcji asfaltów od Lotosu i Orlenu w połączeniu z dobrymi wynikami finansowymi pozostałych segmentów pozapaliwowych istotnie zmieniło strukturę biznesową Unimotu. Według prognoz eksperta w latach 2024-26 udział segmentu ON/Bio w łącznej EBITDA powinien się utrzymać na poziomie 40 proc., chociaż wcześniej oscylował między 80-90 proc.
– Premie lądowe pozostają na stabilnym niskim/średnim poziomie i naszym zdaniem takie mogą pozostać, jeśli w ciągu roku utrzyma się niezmieniony przerób i umożliwi wygenerowanie rocznej EBITDA w segmencie ON/bio w wysokości ok. 100 mln zł, czyli niewiele powyżej naszych oczekiwań sprzed 2 miesięcy. Konserwatywnie zakładamy pozostanie marż paliwowych na zbliżonym do obecnego poziomie i prognozujemy ok. 113 mln zł EBITDA w segmencie ON/Bio w 2024 roku. Nasza długoterminowa prognoza powtarzalnej EBITDA dla segmentu rośnie do 120 mld zł (poprzednio 110 mld zł). Nasze szacunki dla tego segmentu mogą się wydawać pesymistyczne – czytamy w raporcie przygotowanym przez Łukasza Prokopiuka, analityka DM BOŚ.
Długo- i krótkoterminowe prognozy EBITDA dla segmentu LPG spółki analityk podwyższył o jakieś 10 mln zł rocznie, w efekcie długoterminowa prognoza powtarzalnej EBITDA rośnie do 30 mln zł. Wcześniej ekspert oczekiwał normalizacji marż LPG, jednak następuje to w znacznie wolniejszym tempie, niż wtedy zakładał.
– Tymczasem mamy wrażenie, że nasze wcześniejsze założenia co do skutków wprowadzenia sankcji na rosyjski gaz LPG od stycznia 2025 roku były zbyt konserwatywne; w poprzednim raporcie uznaliśmy, że te sankcje są raczej po stronie czynników ryzyka, jednak obecnie skłaniamy się ku opinii, że mogą być pewną okazją do wykorzystania dla Unimotu (podobnie jak to było w przypadku oleju napędowego) – czytamy w raporcie.
W oparciu o oczekiwania bardzo mocnej EBITDA za IV kw. 2023 roku w segmencie gazu (ok. 30 mln zł) analityk podwyższył także długo- i krótkoterminowe prognozy EBITDA dla tego segmentu o ok. 10 mln zł rocznie i w konsekwencji, długoterminowa prognoza powtarzalnej EBITDA dla segmentu gazu wzrosła do 20 mln zł. Według eksperta wcześniejsze prognozy mogły być zbyt konserwatywne.
Według analityka Unimot zrobił bardzo dobry interes na przejęciu aktywów logistycznych i produkcji asfaltów od Lotosu i Orlenu. W chwili transakcji spółka szacowała, że nabyte aktywa będą zdolne wygenerować 70 mln zł EBITDA w pierwszych latach, w następnych – po zakończeniu budowy nowych terminali i dokonaniu odpowiednich inwestycji – już 100 mln zł.
– Znakomite wyniki za II i III kw. ub. roku (a także nasze prognozy wyników za IV kw.) implikują, że wspomniane aktywa już obecnie są zdolne wygenerować roczną EBITDA rzędu 100 mln zł lub wyższą. Z tego powodu podwyższamy krótkoterminowe prognozy o ok. 20 mln zł, a długoterminowa prognoza powtarzalnej EBITDA rośnie o 10 mln zł. Wg naszych informacji Unimot zapłacił 240 mln zł (zadeklarował zaangażowanie kapitałowe w wys. 450 mln zł, ale w rzeczywistości obejmowało to 140 mln zł potrzebne do zbudowania terminali w Szczecinie i Piotrkowie Trybunalskim, 45 mln zł ewentualnej inwestycji w energię i 25 mln zł zapotrzebowania na kapitał obrotowy). Unimot kupił wysoce efektywny biznes asfaltowy Lotosu i 9 terminali paliwowych za 240 mln zł, chociaż budżet na budowę 2 nowych terminali wynosił aż 140 mln zł. Dlaczego Orlen wynegocjował tak niekorzystne warunki? – czytamy w raporcie.
Unimot specjalizuje się w obrocie olejem napędowym, biopaliwami, gazem płynnym (LPG), gazem ziemnym (w tym LNG) oraz energią elektryczną. Jako członek międzynarodowego stowarzyszenia Avia International, od 2017 roku rozwija w Polsce sieć stacji paliw pod marką Avia. W 2020 r. spółka weszła na rynek fotowoltaiki z marką Avia Solar. W marcu 2017 r. spółka zadebiutowała na rynku głównym GPW po przejściu z NewConnect; wchodzi w skład indeksu sWIG80. Spółka miała 13,37 mld zł skonsolidowanych przychodów w 2022 r.
Rekomendacja dla akcji Unimotu powstała 5 lutego 2024 r. Autorem rekomendacji jest Łukasz Prokopiuk, analityk DM BOŚ. Wymagany przepisami prawa disclaimer do rekomendacji jest TUTAJ