
Marcin Szewczykowski, CFO Orbis SA
Dokładnie 15 listopada 1997 r. na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie zadebiutował Orbis, pierwsza firma z branży hotelarskiej. Do obrotu publicznego trafiło łącznie nieco ponad 46 mln walorów. Cena jednej akcji na inauguracyjnej sesji wyniosła 15 zł.
Swoją przygodę z Giełdą Orbis rozpoczynał, jako jednoosobowa spółka Skarbu Państwa, właściciel 53 hoteli i biura podróży z kapitalizacją 691 mln zł. Obecnie Grupa Hotelowa Orbis to największa sieć hoteli w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej, oferująca ponad 20 tysięcy pokoi w 120 hotelach, wyłączny licencjodawca marek AccorHotels w 16 krajach. W hotelach Grupy Orbis i AccorHotels w Europie Wschodniej, każdego roku nocuje blisko 8 milionów gości.
Orbis dał się poznać także jako emitent obligacji. W 2015 r. spółka w ramach dwóch publicznych emisji zebrała z rynku długu 500 mln zł i wprowadziła papiery na Catalyst. Marcin Szewczykowski z zarządu Orbisu zapytany o słuszność decyzji o wejściu na warszawski parkiet, bez wahania odpowiedział, że to był dobry ruch.
– Bycie na giełdzie to ogromny prestiż, ale też sporo obowiązków. Niemniej jednak, jako jedna ze spółek o najdłuższej historii na GPW weszło to już do naszego DNA. W ciągu ostatnich 20 lat spółka dynamicznie się zmieniała, dając setki milionów dywidendy i wielokrotny zwrot dla inwestorów. – podsumował na żywo Marcin Szewczykowski, CFO Orbisu podczas czatu inwestorskiego w StockWatch.pl.
Przez ostatnie lata Orbis zapracował też na status spółki dywidendowej. Grupa hotelarska od 2012 roku regularnie dzieli się zyskiem z akcjonariuszami. W tym roku spółka wypłaciła 1,60 zł na akcję, a w poprzednich trzech latach płaciła każdorazowo po 1,50 zł. W sumie na przestrzeni dwóch dekad Orbis wypłacił swoim akcjonariuszom 525 mln zł tytułem dywidendy.
– Grupa Orbis od zawsze prowadziła bardzo transparentną politykę informacyjną, dlatego nie kojarzę jakiegokolwiek konfliktu z inwestorami. Historycznie, pomimo cykliczności rynku, całkowity zwrot z inwestycji od debiutu to ponad 570 proc., może to jest recepta na współpracę z właścicielami – powiedział Marcin Szewczykowski, CFO Orbisu.
Przełomem w historii spółki okazało się strategiczne partnerstwo z grupą AccorHotels, która w roku 1999 podpisała z Orbisem pierwszą generalną umowę franchisingu oraz kupiła pakiet 20 procent akcji Orbis SA. Dzisiaj udziały AccorHotels sięgają ponad 52 proc. akcji. Przez dwie dekady zmienił się też profil działalności spółki. W roku 2011, Orbis przeszedł restrukturyzację, której efektem jest koncentracja na hotelarstwie. Nowa strategia przyniosła oczekiwane efekty. Przychody spółki zwiększyły się o 162 proc. na koniec 2016 roku wyniosły prawie 1,4 mld zł, a wartość rynkowa Orbisu szacowana jest na poziomie ponad 4 mld zł.