Zarząd Wawelu ogłosił, że zamierza przedłożyć radzie nadzorczej wniosek o przeznaczeniu z zysku za rok 2016 kwoty 29,99 mln zł na wypłatę dywidendy. Na każdą akcję inwestorzy otrzymają równo 20 zł. Przy obecnym kursie stopa dywidendy wynosi niecałe 2 proc. Ostateczną decyzję dotyczącą podziału zysku podejmie walne zgromadzenie akcjonariuszy.
Wawel na GPW zadebiutował 19 lat temu, ale dywidendą zaczął dzielić się dekadę później. Z zysku za 2007 rok spółka wypłaciła po 7 zł na walor, co dało stopę na poziomie nieco ponad 4 proc. W kolejnych latach kwota dywidendy na akcję stopniowo rosła, a stopa spadała, co wynikało z dynamicznego wzrostu notowań. W czerwcu 2008 roku, gdy spółka wypłacała pierwszą dywidendę akcje Wawelu kosztowały ok. 126 zł. Obecnie walory cukierniczej spółki są wyceniane na ponad 1.000 zł.
Tegoroczny jubileusz psuje gorzki smak wyników. Wawel w raporcie rocznym za 2016 r. pierwszy raz od 2007 r. pokazał spadek zysków. Producent słodyczy na czysto zarobił 85,1 mln zł, czyli o 8 mln zł mniej niż w 2015 r. Podobnie zysk operacyjny – wynik na poziomie 98,7 mln zł był słabszy o 9 mln zł niż przed rokiem. Równolegle przychody spółki urosły r/r o 15,7 mln zł do 645,9 mln zł. Na koniec okresu spółka miała 87 mln zł gotówki netto. >> Odwiedź forumowy wątek dedykowany akcjom Wawelu
– Największym wyzwaniem były rosnące dynamicznie ceny surowców. Konieczne w związku z powyższym podwyżki cen, które często prowadziły do perturbacji w kontaktach z naszymi największymi klientami, ograniczały zasięg działalności promocyjnej – tłumaczył Dariusz Orłowski, prezes Wawelu.
Powrót do wzrostowego trendu w wynikach będzie trudny właśnie ze względu na wspomniane przez prezesa perturbacje w kontaktach z największymi kontrahentami. O tarciach na linii Wawel-sieci handlowe głośno było na początku roku. W styczniu spółka ostrzegła inwestorów, że trudne negocjacje z Biedronką, która w 2015 roku odpowiadała za 1/4 całkowitej sprzedaży, mogą zakończyć się nawet zerwaniem współpracy. Ostatecznie Wawel porozumiał się z Jeronimo Martins Polska, właścicielem sieci dyskontów, ale jednocześnie ogłosił ograniczenie skali współpracy.
Obecnie Wawel sprzedaje swoje produkty do prawie wszystkich sieci handlowych i dyskontowych w Polsce tj.: Tesco, Carrefour, Makro Cash and Carry, Real, Auchan, Biedronka. Według danych za 2016 r., największym odbiorcą produktów grupy Wawel była firma Jeronimo Martins Polska SA. Właściciel sieci Biedronka wygenerował 24,4 proc. przychodów. Na drugim miejscu uplasował się Euromar Commodities GmbH. z udziałem na poziomie 14 proc.

Struktura przychodów ze sprzedaży. Źródło: sprawozdanie finansowe spółki.