
Zarząd FFiL Śnieżka SA
Po rekordowym 2020 r. rynek wyrobów dekoracyjnych złapał lekką zadyszkę. W okresie styczeń–wrzesień 2021 r. Grupa Śnieżka wypracowała 650,4 mln zł przychodów ze sprzedaży, czyli o 4,7 proc. mniej niż rok wcześniej. Sprzedaż zrealizowana w Polsce w pierwszych trzech kwartałach br. wyniosła 434,3 mln zł. To tylko nieznacznie mniej (-0,9 proc.) niż w ub.r. – czyli w czasie rekordowego sezonu, w którym Polacy ruszyli z remontami, korzystając z zamknięcia gospodarki i przejścia wielu firm na pracę zdalną.
– Wyniki samego 3Q są poniżej naszych oczekiwań. Rynek – zarówno w ujęciu wartościowym i wolumenowym – się skurczył. Jedną z możliwych przyczyn są zachowania konsumenckie, w tym przekierowanie konsumpcji na aktywności i usługi, do których w ub.r. był istotnie ograniczony dostęp ze względu na pandemię. Na tym tle uważamy, że utrzymanie w całym tym sezonie rekordowych udziałów rynkowych, zdobytych w 2020 r. jest dobrym rezultatem – powiedzieli przedstawiciele zarządu FFiL Śnieżka.
Kolejnym istotnym czynnikiem rzutującym na wyniki Śnieżki był wzrost cen surowców i opakowań. Podczas spotkania przedstawiciele spółki przypomnieli, że w produkcji farb ok. 70 proc. kosztów stanowią surowce, a wszystkie z nich notują kilkunasto- i kilkudziesięcioprocentowe wzrosty cen. Tu sytuacja wciąż jest dynamiczna. Osobną historią jest z kolei inflacja, która odbija się na sile nabywczej konsumentów. Śnieżka nie jest tu wyjątkiem i w tym roku przeprowadziła już kilka podwyżek cen swoich produktów.
– Podobnie jak w przypadku wszystkich kluczowych graczy rynkowych, z uwagi na presję kosztową, w tym zwłaszcza cen surowców i opakowań, podnieśliśmy w br. ceny. Średnie podwyżki wyniosły kilka procent – powiedzieli przedstawiciele zarządu FFiL Śnieżka.
– Z biznesowego punktu widzenia nasze doświadczenie wskazuje, że rok 2022 może być okresem pełnym wyzwań dla wielu branż. Z drugiej strony jesteśmy zadowoleni tego, w jaki sposób nasza Grupa wykorzystała ostatnich kilka lat (między innymi w obszarze inwestycji i przejęć) i oceniamy, że na tle branży jesteśmy dobrze przygotowani do kolejnych sezonów – dodali przedstawiciele spółki.
Ważnym tematem czwartkowego spotkania były inwestycje. W 2022 r. zakończy się rekordowy w historii Śnieżki cykl inwestycyjny, w ramach którego największe nakłady zostały poniesione na ukończenie nowego Centrum Logistycznego w Zawadzie k. Dębicy. Jego oddanie do użytku jest zaplanowane na pierwszy kwartał 2022 roku.
– Centrum Logistyczne aktualnie uruchamiamy zgodnie z naszymi założeniami. Zamierzamy czerpać korzyści z tej inwestycji – w tym między innymi optymalizując procesy – w przeciągu kolejnych lat, w tym stopniowo zwiększając efektywność – powiedzieli przedstawiciele zarządu Śnieżki.
Inwestorzy pytali też o wpływ wydarzeń na polskiej wschodniej granicy na sytuację spółki, która działa także na Białorusi i Ukrainie.
– Rynek białoruski to obecnie ok. 2 proc. naszej skonsolidowanej sprzedaży, a jego rola w ostatnich latach sukcesywnie spadała. Tamtejsze aktywa stanowią obecnie poniżej jednego procenta aktywów całej Grupy, poniżej 5 mln zł – powiedzieli przedstawiciele zarządu FFiL Śnieżka.
– Jeśli chodzi o rynek ukraiński to z biznesowego punktu widzenia obecnie nie spodziewamy się w najbliższym czasie istotnego wzrostu poziomu ryzyka. Nasza działalność operacyjna i kluczowe wewnętrzne rynki zbytu od lat koncentrują się w zachodniej części tego kraju – dodali.
Zainteresowanie inwestorów skierowane było także na rynek węgierski, gdzie Śnieżka przejęła spółkę Poli-Farbe i dalej konsekwentnie rozszerza swoją ofertę na tamtym rynku.
– Od czasu przejęcia Poli-Farbe konsekwentnie inwestujemy w marki lokalne i widzimy w nich duży potencjał. Segment premium dotąd nie istniał na tamtejszym rynku – dlatego marka Magnat ma rolę rozszerzenia kategorii o ten segment. Farby ceramiczne obecne na polskim rynku od 2013 r., na węgierskim rynku zadebiutowały w 2021 r. Docelowo chcemy, aby spółka węgierska osiągnęła poziom rentowności polskiej części naszego biznesu. Zbliżamy się do tego celu i w tym sezonie podjęliśmy kilka działań, które nas do niego zbliżyły – powiedzieli przedstawiciele zarządu.
Fabryka Farb i Lakierów Śnieżka jest jednym z czołowych producentów farb i lakierów w Polsce. W 2003 r. zadebiutowała na warszawskiej giełdzie. Jej fabryki są zlokalizowane w Polsce, na Ukrainie, Białorusi i Węgrzech. W czwartek na zamknięciu sesji za jeden walor spółki płacono równo 80 zł, co daje kapitalizację spółki na poziomie 1 mld zł.