
(Fot. Śnieżka)
Śnieżka z wynikami porównywalnymi r/r
Grupa Śnieżka w I kwartale 2025 roku wypracowała 172,2 mln zł przychodów, co oznacza niemal identyczny poziom jak rok wcześniej. Wynik EBITDA wzrósł o 1,2 proc. do 26,6 mln zł, natomiast zysk netto wyniósł 10,8 mln zł, co oznacza nieznaczny wzrost o 2,4 proc. r/r.
W raportowanym okresie Grupa zmagała się z trudną sytuacją makroekonomiczną, ograniczającą aktywność konsumentów, oraz brakiem ożywienia na rynku farb. Spadek sprzedaży był szczególnie widoczny na Węgrzech (o 17,9 proc. r/r), natomiast rynek krajowy zanotował wzrost o 3,3 proc., osiągając 128,5 mln zł, czyli 74,6 proc. skonsolidowanych przychodów.
Rekomendacja dywidendy: 2,75 zł na akcję
Zarząd Śnieżki zaproponował przeznaczenie 34,7 mln zł zysku za 2024 rok
– Spodziewamy się, że 2025 rok przyniesie stabilizację wolumenów sprzedaży w skali rynku, z szansą na niewielki wzrost, choć będzie on raczej symboliczny. Sytuacja w naszej branży w dużej mierze zależy od postaw konsumenckich i decyzji banków centralnych, które mogą wpłynąć na poziom wydatków gospodarstw domowych. Po intensywnym okresie inwestycji rozwojowych realizowanych w ostatnich latach skupiamy się obecnie na utrzymaniu efektywności operacyjnej, planując nakłady inwestycyjne netto w br. na poziomie ok. 41 mln zł. Jeśli chodzi o surowce, oczekujemy kontynuacji trendu z 2024 roku – względnej stabilizacji cen oraz ewentualnych, umiarkowanych wzrostów niektórych komponentów – komentuje Piotr Mikrut, prezes zarządu Śnieżka SA.
Marże i rentowność na stabilnym poziomie
Pomimo rosnących kosztów sprzedaży i administracji (+2,3 proc. r/r), Śnieżka utrzymała rentowność EBITDA na poziomie 15,5 proc., co oznacza poprawę o 0,2 pkt proc. względem roku poprzedniego. Marża brutto wzrosła z 48,4 proc. do 49,5 proc., co zarząd przypisuje lepszej relacji kosztów wytworzenia do wartości sprzedaży.
Wskaźnik zadłużenia netto do EBITDA spadł do 1,58 na koniec marca 2025 roku, z poziomu 1,88 rok wcześniej, co pokazuje poprawę pozycji finansowej spółki.
Śnieżka wciąż jednym z liderów rynku farb
Grupa Śnieżka, obecna na GPW od 2003 roku, to jeden z największych producentów farb dekoracyjnych w Europie, z działalnością w Polsce, na Węgrzech, Ukrainie i kilku innych rynkach. Spółka zatrudnia ponad 1 100 pracowników, a jej zakłady wytwarzają ponad 130 mln kg produktów rocznie. Kluczowe marki to Śnieżka, Magnat, Vidaron, Poli-Farbe, Rafil i Foveo-Tech.
W 2024 roku Śnieżka otrzymała srebrny Medal EcoVadis, co plasuje ją wśród 6 proc. najlepiej ocenianych firm pod kątem zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności ESG.
Fabryka Farb i Lakierów Śnieżka jest jednym z czołowych producentów farb i lakierów w Polsce. W 2003 r. zadebiutowała na warszawskiej giełdzie; wchodzi w skład indeksu sWIG80. Jej fabryki są zlokalizowane w Polsce, na Ukrainie, Białorusi i Węgrzech. W 2024 r. miała 798,44 mln zł skonsolidowanych przychodów.