
(Fot. Google+)
W pierwszym kwartale przychody Google Inc. (NASDAQ: GOOG) wyniosły 17,2 mld USD, co daje wzrost r/r na poziomie 11,9 proc. Na raportowane obroty, podobnie jak wszystkich globalnych spółek z USA, mocno negatywnie przełożył się silny dolar. Bez zmiany kursów walutowych gigant z Mountain View zanotowałby sprzedaż wyższą o prawie 800 mln dolarów. Wzrostowi obrotów sprzyjała o 13 proc. wyższa liczba płatnych kliknięć, natomiast średnia stawka spadła o 7 proc. r/r. Obniżka opłaty związana jest z dynamicznym wzrostem przychodów reklamowych z serwisu You Tube, które mają niższe stawki.
Wynik operacyjny wyniósł 4,4 mld dolarów wobec 4,11 mld dolarów przed rokiem (wzrost o 8 proc. r/r). Marża operacyjna utrzymała się na poziomie 26-27 proc., do czego przyczynił się relatywny spadek kosztów pozyskania ruchu (TAC – ang. Traffic Aquisition Cost). W raportowanym okresie spółka zanotowała historyczne minimum relacji TAC do przychodów na poziomie 21,6 proc. Google zakończył kwartał z wynikiem netto na poziomie 3,59 mld dolarów w porównaniu do 3,45 mld USD raportowanych przed rokiem. Inwestorów z pewnością ucieszył szeroki strumień gotówki, jaki wygenerował podmiot z Mountain View. Przepływy operacyjne wyniosły 6,6 mld dolarów i były 51 proc. wyższe od raportowanych w okresie pierwszych trzech miesięcy 2014 r.
Spółka nie ujawniła, jaka część przychodów pochodzi z urządzeń mobilnych oraz nie podała prognoz wyników. Jednak dotychczasowe wypowiedzi szefów Google wskazują, że firma względem tej gałęzi ma spore oczekiwania.
– Przychody w pierwszym kwartale wyniosły 17,3 miliarda dolarów i były o 12 proc. wyższe r/r. Wyłączając wpływ netto różnic kursowych, przychody wzrosłyby o dobre 17 proc. r/r. Nadal widzimy duży rozmach i możliwości współpracy z reklamodawcami w naszym w biznesie reklamy mobilnej. – powiedział Patrick Pichette, CFO Google Inc.
W piątek kurs akcji Google kontynuował czwartkowy zryw i podskoczył o 2,91 proc. Jeden walor spółki wyceniono na 573,66 USD. Warto dodać, że w tym samym czasie papiery lidera globalnego biznesu social media – Facebooka (NASDAQ: FB) – potaniały o 1,1 proc. do 81,53 dolarów za akcje.
Dynamika wzrostu przychodów spółki Zuckerberga rzuca na kolana nawet właścicieli startupów. Facebook zaraportował sprzedaz na poziomie 3,83 mld dolarów, co stanowi wzrost o 41,6 proc. r/r! Wobec takiej dynamiki przychodów pewnym rozczarowaniem może być o 142 mln dolarów niższy wynik operacyjny. Zyski pogrążyły wydatki (zarówno gotówki jak i w formie nowych akcji) na inwestycje w nowe produkty i rozwój już posiadanych. Spółka zaraportowała koszty związane z inwestycjami produktowymi o ponad 600 mln USD większe niż w roku ubiegłym. Wynik netto wyniósł 512 mln dolarów – 20 proc. mniej r/r. Pozytywem sprawozdania Facebooka były za to przepływy operacyjne. Spółka wygenerowała 1,7 mld gotówki operacyjnej w porównaniu do 1,28 mld USD przed rokiem.