Orbis zawarł przedwstępną umowę sprzedaży hotelu Mercure Mrągowo Resort & SPA. Wartość transakcji ma wynieść 20 mln zł. Sprzedaż uzależniona jest od zgody akcjonariuszy – walne zaplanowano na 10 lutego. Dodatkowym warunkiem sprzedaży, która ma odbyć się do końca 2016 r., jest zapłata przez kupującego – spółkę Deporium Inc Sp. z o.o. – czynszu za jej dzierżawę (1 mln zł). Cena samej nieruchomości to 18,6 mln zł z czego większość 11,5 mln zł spółka ma otrzymać w ratach płatnych do końca 2019 roku. Pozostałe części zapłaty – 3,1 mln zł i 4 mln zł to odpowiednio zadatek oraz kwota, którą kupujący zobowiązał się wpłacić po podpisaniu finalnej umowy.
– Orbis ma tyle dobrą sytuację finansową, że gdy uzna iż któryś z hoteli nie zachowuje się tak jak się od niego oczekuje to może się go pozbyć, by mieć dodatkowe środki finansowe na rozwój działalności. Z drugiej strony spółka ma już na tyle dużą bazę hoteli, że jeśli dostanie korzystną ofertę na któryś z nich to nie będzie znaczącego problemu zmniejszenia skali działalności. – ocenia Mateusz Namysł, analityk Raiffeisen Brokers.
W ocenie DM BPS, sprzedaż hotelu to informacja umiarkowanie pozytywna. Szykowana transakcja jest zgodna ze strategią spółki dotyczącą optymalizacji portfolio hotelowego zakładającej sprzedaż najmniej rentownych aktywów i realokację środków w inwestycje o wyższej stopie zwrotu. Hotel pozostaje w sieci Orbis, będzie nadal działał pod marką Mercure, w oparciu o umowę franczyzy.
Na koniec września 2015 roku sieć Orbisu składała się w sumie z 107 hoteli, dysponujących blisko 18,7 tys. pokoi. Większość z nich (64 obiekty) funkcjonowało w Polsce. Narastająco po III kwartałach tego roku przychody grupy sięgnęły 954,5 mln zł, a zysk EBIT 166,7 mln zł. Rok wcześniej było to odpowiednio 530,9 mln zł i 78,98 mln zł, a proforma 871,6 mln zł i 124,8 mln zł.
W tym roku akcje Orbisu zachowują się stabilnie na słabym rynku. Natomiast w skali ostatnich 12 miesięcy zyskały blisko 50 proc. Nie dawno analitycy BM BPH wydali rekomendacje dla spółki rekomendację akumuluj z ceną docelową 67,92 zł. Autorzy rekomendacji podkreślili, że pozytywne otoczenie makroekonomiczne sprzyja scenariuszowi utrzymania frekwencji oraz wysokich średnich cen w nadchodzących kwartałach.
>> W serwisie znajdziesz analizę sytuacji fundamentalnej Orbisu po wynikach za III kwartał 2015 r. >> Zobacz analizę najnowszego raportu przygotowaną przez analityka portalu StockWatch.pl