
Fot. Pexels
Źródło: Spółka HEALTHCANN
Biznesową misją Healthcann’a jest poprawa jakości i efektywności produktów z rynku konopnego. Według raportu New Frontier Data w 2020 roku roczne wydatki na produkty z CBD w Unii Europejskiej wyniosły 8,3 mld euro (9,75 mld USD). Prognozuje się, że do 2025 roku osiągną nawet 13,6 mld euro (15,98 mld USD) rocznej sprzedaży. Analitycy szacują, że w samej tylko Polsce w 2028 roku wartość biznesu konopnego wyniesie blisko 2 miliardy euro.
Strategia biznesowa na najbliższe 2 lata
– Nasza strategia rozwoju dopasowana jest do bardzo szybkiego tempa wzrostu na rynku konopnym w Polsce i na świecie. Już dzisiaj są to zawrotne sumy, a po zmianach w prawie będzie to jeden z większych motorów napędowych przemysłu spożywczego, kosmetycznego i farmaceutycznego. – mówi dr Grzegorz Kiełbowicz, CEO Healthcann SA. – Stąd nasze dążenie do pozyskania finansowania, najpierw poprzez crowdfunding. Dzięki temu w najbliższych dwóch latach będziemy mogli rozwinąć nowe technologie, wprowadzić kolejne produkty z CBD, dostosować zaplecze produkcyjne do nowej skali, a także dokonać ekspansji zagranicznej – dodaje dr Grzegorz Kiełbowicz.
Szczególne miejsce w strategii spółki na najbliższe lata zajmuje wprowadzenie do obrotu aptecznego surowca farmaceutycznego (produkt technologii AdvanDrop). Będzie on podstawą sporządzania leków na receptę. W tym momencie Healthcann pracuje nad trzema technologiami: NanoLC (nowe, wysoce przyswajalne i pozbawione smaku kannabinoidy podawane doustnie); AdvanDrop w postaci stałej oraz Glycosome (substancje aktywne i wysoce przyswajalne podawane zwierzętom domowym).
Technologia AdvanDrop
Healthcann powstał w 2020 roku. Spółkę stworzyło trzech pasjonatów nauki, doktorów biotechnologii: Grzegorz Kiełbowicz, Paweł Mituła i Tomasz Tronina. Dzięki ich doświadczeniu udało się opracować technologię – AdvanDrop. Unikalność tej technologii polega na tym, że wszystkie preparaty z konopi wyprodukowane z jej użyciem zapewniają najwyższy poziom przyswajalności (o 200 proc. wyższa). Dzieje się to poprzez umożliwienie kannabinoidom rozpuszczenie się w wodzie.
– Dzięki AdvanDrop związki zawarte w konopiach działają szybciej i mogą być przyjmowane w wygodnej i dyskretnej postaci, np. w połączeniu z ulubionym napojem lub w postaci pastylek do ssania. Efekt ich wpływu na organizm odczuwalny jest po 5-10 minutach. W przypadku standardowych olejków, po godzinie lub dwóch – tłumaczy dr Grzegorz Kiełbowicz, CEO Healthcann SA.
To technologia także dla biznesu farmaceutycznego
W tym roku Healthcann rozpoczął prace badawcze z ramienia Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Wrocławska spółka została wybrana do przeprowadzenia badań nad nową technologią dla rynku konopi. Projekt ma zakończyć się pod koniec 2023 roku i już dzisiaj wiadomo, że jego efekty wpłyną także na biznes farmaceutyczny.
– Celem pierwotnym są badania nad związkami z konopi. Jednak w praktyce mamy cel o wiele szerszy. Prowadzone przez nas badania mają już wkrótce rozpocząć nową erę w obszarze profilaktyki i ochrony zdrowia. Zaproponowana przez nas technologia ma pomóc w skuteczniejszym wspieraniu leczenia chorób przewlekłych, na przykład poprzez poprawę wchłanialności substancji zdrowotnych, tzw. nutraceutyków. – wyjaśnia dr Grzegorz Kiełbowicz, CEO Healthcann SA.
Dane branży farmaceutycznej wskazują, że ponad 35 procent substancji leczniczych i prozdrowotnych, które obecnie są dostępne na rynku, charakteryzuje się niską wchłanialnością. Co więcej, szacuje się, że ponad 70 proc. nowych produktów leczniczych zostanie odrzuconych podczas badań. Właśnie ze względu na mocno ograniczone możliwości wchłaniania do organizmu.
– Poziom wchłaniania jest dzisiaj zasadniczym czynnikiem decydującym o powodzeniu i efektywności danego leku czy suplementu na masowym rynku. Niski poziom wchłanialności wielu popularnych suplementów diety powoduje, że ich spożycie ma znikome znaczenie dla ludzkiego zdrowia – tłumaczy dr Grzegorz Kiełbowicz, CEO Healthcann SA.