
Jeronimo Martins pod presją spadku cen żywności i wzrostu kosztów
Przychody grupy Jeronimo Martins w trzecim kwartale 2024 roku wzrosły o 6,7 proc. r/r do ok. 8,47 mld euro. EBITDA wyniosła 593 mln euro, co oznacza wzrost o 1,2 proc. r/r. Zysk netto wyniósł 187 mln euro (-7,4 proc. r/r). Narastająco, po trzech kwartałach 2024 roku EBITDA grupy wzrosła o 2,7 proc. r/r do 1.633 mln euro przy przychodach na poziomie 24,765 mld euro (wzrost o 10,3 proc. r/r). Zysk netto j.d. wyniósł 440 mln euro (spadek o 21,2 proc. r/r).
Przychody sieci Biedronka wzrosły w okresie trzech kwartałów w krajowej walucie o 3,9 proc. r/r do 17,46 mld euro, a w III kwartale wzrosły o 2,6 proc. do 5,921 mld euro. Sprzedaż LFL spadła o 0,7 proc. po dziewięciu miesiącach i spadła o 1,9 proc. w III kwartale. EBITDA Biedronki wyniosła po trzech kwartałach 1.343 mln euro wobec 1.353 mln euro przed rokiem. Marża EBITDA spadła do 7,7 proc. z 8,6 proc. rok wcześniej.
– Wyniki postrzegamy pozytywnie, ponieważ Jeronimo Martins zaraportował wyniki lepsze od oczekiwań zarówno na poziomie EBITDA, jak i zysku netto. Guidance na 2024 rok pozostał niezmieniony, co było zgodnie z oczekiwaniami – uważa Janusz Pięta, analityk BM mBanku.
W raporcie podano, że zgodnie z oczekiwaniami grupa obserwuje gwałtowny spadek cen żywności oraz wzrost kosztów, co powoduje presję na marże. Spółka podała, że w tym otoczeniu koncentruje się na sprzedaży, jednocześnie wzmacniając dyscyplinę kosztową i szukając korzyści w zakresie efektywności operacyjnej, by chronić rentowność.
– Wciąż słabe wyniki Biedronki, są potwierdzeniem danych raportowanych przez GUS, niezmiennie świadczących o słabszym konsumencie. Przy płaskiej dynamice przychodów r/r w porównaniu do poprzedniego kwartału, lekka poprawa jest zauważalna w zmianach EBITDA i ZN. Spadek marży EBITDA w 3Q jest identyczny jak w pierwszym półroczu br. Sprzedaż porównywalna kształtuje się 5,9 p.p. poniżej inflacji cen żywności vs –6,6 p.p. w poprzednim kwartale. W raporcie podano, że zgodnie z oczekiwaniami grupa obserwuje gwałtowny spadek cen żywności oraz wzrost kosztów, co powoduje presję na marże, przy ograniczonym popycie konsumenckim. Biedronka deklaruje pozostanie liderem cenowym, a priorytetem ma być wzrost sprzedaży wolumenowej – komentuje Dariusz Dadej, analityk Noble Securities.
Akcje Jeromino Martins i Dino Polska na mocnych plusach
W czwartek akcje Jeromino Martins na giełdzie Euronext w Lizbonie drożeją nawet o ponad 9,3 proc. do 18,3 euro. Publikacja wyników portugalskiego giganta jak zwykle wywołała reakcję na notowaniach giełdowego konkurenta, czyli Dino Polska. W czwartek akcje polskiego detalisty drożeją o ponad 5 proc. do 342,30 zł, co jest najlepszym wynikiem w czerwonym dziś indeksie WIG20.