Analitycy BM BGŻ BNP Paribas wydali rekomendację kupuj dla Orbisu. Cenę docelową wyznaczono na poziomie 68,04 zł. Piątkowy kurs odniesienia to 62,50 zł.
Biuro wśród czynników wzrostu wymieniło pozycję Orbisu jako lidera w regionie Europy Środkowej oraz strategię inwestycyjną. Do tego dodano pozytywne trendy makroekonomiczne i podwyżki cen źródeł wzrostu przychodu przypadającego na jeden pokój.
– Rok 2015 stał pod znakiem zwiększonej frekwencji w hotelach Orbisu (+5,7 pkt. proc.). Obłożenie osiągnęło już wysoki poziom i oczekujemy tylko niewielkiej poprawy w 2016 r. (+0,6 pkt. proc.). Wysoki popyt, jak i zmiana struktury rezerwacji powinna przełożyć się na wzrost cen w bieżącym roku (+2 proc. r/r). Orbis posiada wysoką dźwignię operacyjną, więc dodatkowy przychód pochodzący z wyższych cen odpowiadać będzie za dalszy wzrost marży EBITDAR. – czytamy w raporcie biura.
Biuro wymienia też czynniki ryzyka. Dwa główne to osłabienie koniunktury gospodarczej i bilans pomiędzy inwestycjami a dywidendą. W swojej strategii zarząd, poza otwarciami hoteli w modelu franczyzowym, planuje także wykupy nieruchomości leasingowanych, budowę własnych obiektów oraz potencjalne akwizycje.
– Ewentualna intensyfikacja planów inwestycyjnych w przyszłych latach może doprowadzić do zwiększenia zadłużenia albo niższego poziomu wypłacanej dywidend. – dodaje broker.

(Fot. Mat. prasowe Orbis SA)
Biuro przyjęło, że w 2016 r. przychody grupy wzrosną w ujęciu r/r o 3,3 proc. do 1,305 mld zł. EBITDAR miałby się poprawić z 431,4 mln zł do 455,8 mln zł. Prognozowany przez analityków zysk netto to 169,5 mln zł wobec 181,6 mln zł z 2015 r. BM BGŻ BNP Paribas oczekuje też utrzymania się pozytywnego trendu w wynikach Orbisu w I kwartale tego roku. Przy minimalnie mniejszej bazie pokoi (sprzedaż hotelu w Mrągowie), na poprawę przychodu na dostępny pokój do poziomu 112,10 zł (+6,8 proc. r/r) wpływać będą zarówno frekwencja (+2,5 pkt. proc.), jak i średnia cena pokoju (+2,1 proc. r/r). W przypadku obłożenia hoteli, pozytywnie wpływały Mistrzostwa Europy w piłce ręcznej mężczyzn (styczeń) oraz jeden dzień roboczy więcej w lutym – rok przestępny.
– Umiarkowanie negatywny wpływ miał natomiast rozkład Świąt Wielkanocnych (koniec marca vs początek kwietnia w 2015 r.). Na wzrost cen działać będzie, poza wyższą frekwencją, nieco mniejsza aktywność promocyjna Orbisu. Pozytywnie do przychodów kontrybuować będzie również działalność franczyzowa (+21,6 proc. r/r) oraz gastronomiczna (+4,0 proc. r/r). EBITDAR powinien poprawić się w nieco większym tempie (+6,9 proc. r/r) niż przychody (+5,3 proc.), głównie ze względu na dźwignię operacyjną i sprzedaż mniej rentownych hoteli. Orbis o wiele większą dynamikę zanotuje na poziomie EBITDA z powodu spadku kosztu wynajmu hoteli (kupno nieruchomości w Budapeszcie). Oczyszczony wynik operacyjny zamknie się niższą niż przed rokiem stratą (-13,4 mln zł). W 1Q’15, saldo one-offów obniżyło wynik o 2,5 mln zł. Przy minimalnie mniejszych r/r kosztach finansowych, oczekujemy straty netto w wysokości 15,9 mln zł. – prognozuje biuro.
W tym roku akcje Orbisu zyskały 3 proc. W skali ostatnich 12 miesięcy zwyżka sięga 35 proc., a za ostatnie 3 lata przekracza 100 proc.