Kolejkowo to sieć parków miniatur, które są odwzorowaniem gwarnego miasta. Ruchome modele pociągów, samochodów, statków czy tramwajów sprawiają, że goście czują się jakby obserwowali prawdziwe miasto z lotu ptaka. Większość przychodów spółki pochodzi ze sprzedaży biletów wstępu oraz biletów na warsztaty. Dodatkowy przychód uzyskiwany jest ze sklepów z pamiątkami, kawiarni oraz reklam firm zewnętrznych umieszczonych na makiecie.
– Przede wszystkim wystawy przez nas przygotowywane są w sposób warstwowy. Analizujemy zachowania poszczególnych grup ludzi np. 3-5 latków, mężczyzn w wieku 25-55 lat i tworzymy pod nich warstwę wystawy (elementy interesujące dla danej grupy). Oczywiście dbamy zarazem aby wystawa była jednolita wizualnie i tematycznie. Dzięki temu znakomicie bawią się u nas wielopokoleniowe rodziny. Kolejnym ważnym aspektem, do którego mocno przywiązujemy uwagę jest obsługa klienta – powiedział Jakub Paczyński, prezes zarządu Kolejkowo SA.
Jak zaznaczył Jakub Paczyński, w Polsce Kolejkowo nie ma konkurencji, natomiast w Europie można już znaleźć podobne wystawy.
– Wyróżniamy się jednak na ich tle inną skalą wykonania makiet (nasza jest 4 razy większa). Najczęściej odwiedzaną makietą na świecie jest Wunderland w Hamburgu, która powstała w 2004 roku, odwiedza ją 1,4 mln osób rocznie. Właściciele hamburskiej wystawy nie planują nowych ekspansji/nowych lokalizacji. Jako jedyni na świecie mamy imitację burzy z padającym deszczem – dodał.
Obecnie na Kolejkowo składają się 2 parki miniatur – we Wrocławiu i w Gliwicach, które rocznie odwiedza ponad 300 tysięcy gości. Spółka planuje otwarcie dwóch kolejnych lokalizacji (w Warszawie i Gdańsku) oraz budowę nowoczesnej modelarni, która umożliwi scentralizowane wytwarzanie elementów wykorzystywanych w kolejnych wystawach.
– Po otwarciu wystaw w Warszawie i Gdańsku będziemy planować ekspansję zagraniczną dla Kolejkowa. Już teraz zgłaszają się do nas międzynarodowe firmy posiadające nieruchomości oferując najem na bardzo dobrych warunkach. Jednocześnie planujemy tworzenie nowych konceptów wystaw tematycznych i sieciowania ich w polskich miastach, w których będzie Kolejkowo. Pozwoli nam to krzyżować, przekazywać klientów pomiędzy wystawami – powiedział prezes.
Spółka wystartowała z emisją akcji, z której chce pozyskać 2,24 mln zł. Zapisy trwają do 31 października. Pozyskane środki mają sfinansować dalszą ekspansję do największych miast w kraju oraz uruchomieniu nowych wystaw. Kolejkowo planuje też debiut na NewConnect w 2024 roku.
– Spółka zamierza czerpać zyski przede wszystkim w branżach zajmujących zagospodarowaniu czasu wolnego. Obecnie analizujemy, ale też poczyniliśmy już pewne kroki w dwóch kierunkach. Pierwszy to produkcja wspólnie z PIKO kolejki elektrycznej (zestawu) oraz akcesoriów do zbudowania makiety przeznaczonych dla początkujących. Drugi to stworzenie sieci warsztatów modelarskich (płatnych) w modelu franczyzowym – dodał.
Pandemia była ciężkim okresem dla spółki, ale prezes zapewnia, że firma wyciągnęła z tych wydarzeń wnioski, które pozwolą na lepszy rozwój.
– Dla nas pandemia wybuchła 14 marca 2020 roku, czyli w dniu ustawowego zamknięcia wystaw tematycznych. Przed pandemią mieliśmy bardzo dobry okres pod kątem finansowym i gromadziliśmy fundusze na przeniesienie wrocławskiej wystawy do SkyTower. Niestety musieliśmy zwolnić część obsługi klientów, jednak utrzymując modelarzy i administrację. Dostaliśmy dofinansowanie na pracowników oraz subwencję z PFR1. Po otwarciu wystawy w maju 2020 roku odwiedzalność spadła o ok. 70 proc., w sierpniu ten spadek wynosił już „tylko” 35 proc. Widząc powrót klientów podjąłem decyzję o inwestycji w SkyTower. Spółka w tym celu zaciągnęła pożyczkę w kwocie 1 mln zł. W styczniu 2021 otrzymaliśmy drugą subwencję PFR2 w kwocie 1,26 mln zł. Otworzyliśmy gliwicką wystawę 3 maja 2021, a wrocławską 30 lipca 2021. Od otwarcia notujemy w każdym miesiącu wzrost odwiedzalności w porównaniu do przed pandemicznego 2019 roku. Wykorzystaliśmy czas pandemii na rozwój – powiedział prezes.
Spółka chce podzielić się zyskiem z akcjonariuszami już w przyszłym roku. Co ważne, akcje serii B (aktualnej emisji) uczestniczą w dywidendzie od 1 stycznia 2023 roku, więc dywidenda za rok 2022 nie będzie ich dotyczyć.
– Tak, będę rekomendował wypłatę dywidendy za rok 2022 na poziomie 25 proc. zysku – powiedział Jakub Paczyński.
Czat odbył się w ramach projektu #WDrodzeNaGPW, który organizowany jest przez portal StockWatch.pl oraz agencję PR Strict Minds. Celem projektu jest edukacja w zakresie inwestycji w spółki niepubliczne. W trakcie serii czatów zaprezentują się podmioty, które już pozyskały finansowanie w ramach emisji akcji, są w jej trakcie lub planują jej przeprowadzenie. Serię uzupełni konferencja online, podczas której zaproszeni eksperci będą dyskutować m.in. na temat stanu rynku, zmian prawnych, metod analizy, czy źródeł finansowania przedsiębiorstw w Polsce.