Są nowe informacje w sprawie budowy terminalu LNG w Świonoujściu. Według wtorkowego komunikatu PBG, konsorcjum realizujące inwestycję (w składzie lider konsorcjum Saipem oraz partnerzy: Saipem SA, Sapiem Canada Inc., Techint Compagnia Tecnica Internazionale, PBG SA oraz PBG Energia) podpisało aneks do umowy. W umowie wprowadzono kilka istotnych zmian, wśród nich termin zakończenia inwestycji oraz ceny końcowej.>> Komunikat znajdziesz tutaj.
Strony ustaliły, że przy realizacji zostanie użyta inna niż pierwotnie zakładano technologia schładzania terminalu. Zastosowanie nowszej technologii pociągnęło za sobą zwiększenie wynagrodzenia o 278,775 mln zł. Koszt realizacji całej inwestycji wzrósł z 2,088 mld zł netto do 2,367 mld zł netto. Zmianie uległa również data podpisania protokołu odbioru do użytkowania inwestycji z 30 czerwca 2014 roku na 30 grudnia 2014 roku.
– Aneks jest pierwszą i mamy nadzieję, że zarazem ostatnią modyfikacją postanowień kontraktowych, skutkującą zmianą umowy z wykonawcą. Z punktu widzenia zarządzania projektem, jego podpisanie było konieczne w celu ograniczenia ryzyk związanych z procesem inwestycyjnym, a także zabezpieczeniem pozycji biznesowej i prawnej spółki. Jest to najbardziej optymalne rozwiązanie, które gwarantuje narzucenie wysokiego tempa prac i osiągnięcie założonych postępów w realizacji inwestycji. – powiedział Rafał Wardziński, prezes zarządu Polskiego LNG SA.
>> Zobacz analizę wskaźnikową spółki uwzględniającą wyniki za II kwartał. >> Wszystkie najważniejsze informacje na temat PBG znajdziesz na stronie spółki w serwisie StockWatch.pl

Aktualny stan budowy terminalu LNG. (Fot. www.polskielng.pl)
Konsorcjum przedłużyło o 6 miesięcy zarówno okres odpowiedzialności za wady jak i okres wsparcia eksploatacyjnego. Realizacja terminalu LNG umożliwi odbieranie skroplonego gazu ziemnego dostarczanego drogą morską. Dzięki temu gaz może być dostarczany z dowolnego kierunku na świecie. Budowa terminalu LNG ma status inwestycji strategicznej – jej głównym celem jest zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego kraju. Umowę na budowę terminalu skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu podpisano 15 lipca 2010 r.
Zmiany w pierwotnym harmonogramie budowy są pokłosiem kryzysu gospodarczego, który w ubiegłym roku najmocniej dał się we znaki branży budowlanej. Sporym utrudnieniem okazała się upadłość kluczowego podwykonawcy spółki Hydrobudowa Polska SA. W efekcie w szczycie sezonu budowlanego 2012 roku doszło do znacznego spowolnienia tempa prac i demobilizacji na placu budowy.
W środę kurs PBG utrzymuje się nad kreską. Akcje momentami drożeją o kilka procent, a jeden walor jest wyceniany na nieco ponad 2,80 zł. Wcześniej kurs budowlanej grupy zaliczył mocną podbitkę po pozytywnej reakcji na raport za I półrocze. Euforia nie trwała długo, ponieważ następnego dnia kurs PBG runął po zapowiedzi megaemisji po mikrocenie.