
Koszt kredytu mieszkaniowego #naStart dla budżetu państwa to 19 358 mln zł w ciągu 10 lat
W pierwszym pełnym roku funkcjonowania ustawy (2025) koszty dla budżetu – jak wynika z OSR – wyniosą 1 151 mln zł, w drugim roku – 1 859 mln zł, a w ciągu dziesięciu lat funkcjonowania ustawy 19 358 mln zł.
Źródłem finansowania dopłat do rat kredytu mieszkaniowego #naStart będzie budżet państwa poprzez Rządowy Fundusz Mieszkaniowy (RFM) w Banku Gospodarstwa Krajowego. W celu finansowania programu, RFM będzie zasilany środkami budżetu państwa w ramach zwiększonego limitu finansowego części 18.
Faktyczna kwota wydatków i rocznych zasileń RFM środkami budżetu państwa będzie określana w ustawie budżetowej – w zakresie do jakiego odnoszą się proponowane zmiany w ustawie począwszy od 2024 r. (rok 0 = 2024), podano w OSR.
Projektowane zakończenie okresu udzielania rodzinnych kredytów mieszkaniowych wraz z wejściem nowego kredytu mieszkaniowego #naStart pozwoli zmniejszyć w latach 2024-2032 ustawowy limit maksymalnej kwoty wydatków, z których większą część wyznacza maksymalny limit finansowania wsparcia kredytobiorców w formie spłat rodzinnych, o łączną kwotę 12,8 mld zł, podano także.
Jak wskazano maksymalny limit wydatków budżetowych na dopłaty do rat dla nowych kredytów powinien zapewnić sfinansowanie maksymalnie 175 tys. kredytów mieszkaniowych udzielonych z dopłatami do rat, przy założeniu zawarcia do końca 2025 r. na nowych zasadach 75 tys. umów kredytowych (zakładane wejście w życie rozwiązań i rozpoczęcie przyjmowania wniosków o kredyt z dniem 15 stycznia 2025 r.) oraz udzieleniu w kolejnych 2 latach funkcjonowania programu po 50 tys. kredytów rocznie.
Pierwotny projekt ustawy o kredycie mieszkaniowych #naStart zakładał limit 15 tys. wniosków na kwartał. Koszt proponowanych rozwiązań dla budżetu państwa miał – według wersji przekazanej w kwietniu br. do konsultacji – wynieść w br. 350 mln zł., w 2025 r. – 1 723 mln zł, a łącznie w okresie 10 lat – 21 539 mln zł.
Planowane jest 75 tys. umów kredytu #na Start w 2025 r., limit wniosków na I kw. – 25 tys.
W przyszłym roku zostanie zawartych 75 tys. umów kredytu mieszkaniowego #naStart, w kolejnych dwóch latach funkcjonowania programu – po 50 tys., wynika z oceny skutków regulacji (OSR) do projektu ustawy o kredycie. Jednocześnie zaplanowano limity przyjmowania wniosków w poszczególnych kwartałach na poziomie: 25 tys. w I kw., 20 tys. w II kw. oraz po 15 tys. w III i IV kw.
– Przyjęto, że dla wniosków o kredyt mieszkaniowy #naStart złożonych w 2025 r. (przy założeniu rozpoczęcia przyjmowania wniosków o kredyt z dniem 15 stycznia 2025 r.) kredyty będą uruchamiane kwartalnie na poziomie odpowiadającym założonym dla pierwszego roku kwartalnym limitom rejestracji wniosków o kredyt (25 tys. w I kw., 20 tys. w II kw., i po 15 tys. w III i IV kw. 2025 r.) – czytamy w OSR.
W przypadku wniosków o kredyt złożonych w kolejnych latach założono, że udział uruchomionych kredytów w trakcie poszczególnych kwartałów danego roku w okresie 2026-2027 wyniesie po 25 proc.
Przyjęto, ze program ma umożliwić sfinansowanie maksymalnie 175 tys. kredytów mieszkaniowych udzielonych z dopłatami do rat, przy założeniu zawarcia do końca 2025 r. na nowych zasadach 75 tys. umów kredytowych (zakładane wejście w życie rozwiązań i rozpoczęcie przyjmowania wniosków o kredyt z dniem 15 stycznia 2025 r.) oraz udzieleniu w kolejnych 2 latach funkcjonowania programu po 50 tys. kredytów rocznie.
Jednocześnie w OSR określono też liczbę kredytów mieszkaniowych #naStart, udzielanych jako kredyt konsumencki.
– W przypadku kredytów mieszkaniowych #naStart udzielanych jako kredyt konsumencki z dopłatą do rat założono, że liczba wniosków kredytowych i zawartych na ich podstawie umów kredytowych wynosiła będzie rocznie 4 tys. Podstawową formą budowy mieszkań w związku z którą udzielany będzie ww. kredyt są przedsięwzięcia współfinansowane preferencyjnym kredytem BGK udzielanym w ramach wprowadzonego w 2015 r. programu SBC – czytamy w OSR.
Założenie dotyczące udzielania po 2026 r. i w kolejnych latach kredytów konsumenckich #naStart na poziomie 4 tys. rocznie zakłada wprowadzenie po zakończeniu programu SBC nowego programu wsparcia społecznego budownictwa czynszowego i spółdzielczego lokatorskiego, podano także.