W II kwartale roku obrotowego 2013/14 (IV kw. kalendarzowy) grupa AB uzyskała 1,63 mld zł przychodów, co jest wynikiem nieznacznie niższym od ubiegłorocznego i o ponad 12 proc. gorszym od konsensusu rynkowego. Jednocześnie dystrybutor komputerów i sprzętu elektronicznego zwiększył rentowność netto do poziomu 1,3 proc., co pozwoliło na osiągnięcie zysku netto w wysokości 21,2 mln zł. Wynik ten jest o 27 proc. lepszy w ujęciu r/r i o 3 proc. słabszy od oczekiwań rynkowych analityków. Na poziomie operacyjnym zysk wzrósł o 1/5 do 31 mln zł.>> Komunikat wraz z raportem znajdziesz tutaj.
– Pomimo gorszych od oczekiwań przychodów, spółka wypracowała nieco lepszą marżę niż zakładał konsensus rynkowy, tym samym osiągając wyniki operacyjne i netto zgodne z oczekiwaniami. Spółka kontynuuje jednak trend poprawy rezultatów w ujęciu rocznym, jednakże pomimo znacznej poprawy marży brutto, marża na poziomie EBIT nie notuje już takiego wzrostu ze względu na znaczne zwiększenie w 2Q’13/14 kosztów sprzedaży (prawie o 100 proc. r/r) oraz pozostałych kosztów operacyjnych (kategoria inne koszty). Na poziomie finansowym koszty były o 13,7 proc. r/r niższe w minionym kwartale, nieco lepszy był także cash flow z działalności operacyjnej. – Michał Krajczewski z Raiffeisen Brokers.
>> Wskaźnik C/WK spółki to 1,15 przy średniej dla sektora 1,23. >> Zobacz jak zmieniły się pozostałe wskaźniki AB po wynikach za ostatni kwartał.

(Źródło: Sprawozdanie finansowe)
Według raportu, druga połowa 2013 roku nie przyniosła znaczących zmian w kondycji najważniejszych gospodarek zarówno w perspektywie ogólnoświatowej jak regionalnej. Dodatkowo czynnikiem hamującym wzrost popytu konsumpcyjnego, zdaniem spółki, może pozostawać nadal wysokie bezrobocie. Dotychczasowa rywalizacja na rynku dystrybucji sprzętu IT doprowadziła do zejścia do poziomu najniższych historycznie marż, przez co coraz większą rolę zaczynają odgrywać warunki handlowe transakcji oraz wsparcie organizacyjno-logistyczne.
W minionym kwartale segment AGD zanotował 70-proc. dynamikę wzrostu sprzedaży w ujęciu kw/kw. Obecnie spółka obsługuje miesięcznie ponad 700 klientów AGD. Udział w wynikach drugiego kwartału obrotowego grupy AB miała też przejęta wrześniu spółka Rekman – dystrybutor zabawek. Firma zanotowała udany kwartał. Zarząd AB podkreśla jednak, że z uwagi na dużą sezonowość w branży zabawkarskiej, jest to zwyczajowo najlepszy okres w roku. Władze AB zapowiadają kontynuację działań konsolidujących Rekmana ze strukturami AB, zmierzające do osiągnięcia pełnych synergii przychodowych i kosztowych.
– Miniony kwartał był dla nas jednym z najlepszych w historii pod względem osiągniętego zysku. Widać tutaj efekty naszej wielomiesięcznej pracy nad rentownością. Z jednej strony wypracowaliśmy wyższe marże, z drugiej optymalizowaliśmy koszty operacyjne. Tak dobre wyniki to m.in. konsekwencja postępującej dywersyfikacji oferty produktowej i wchodzenia w nowe segmenty takie, jak dystrybucja AGD oraz zabawek. Pozwala nam to również na systematyczne poszerzenie bazy klientów. – wyjaśnia Andrzej Przybyło, prezes Grupy AB
W ubiegłym roku AB ruszyło z reaktywacją sieci franczyzowej integratorów pod marką Optimus. Obecnie sieć franczyzowa Optimusa w kanale biznesowym składa się z 35 firm zrzeszonych. Zgodnie ze strategią Optimus ma do 2015 roku pozyskać co najmniej 100 partnerów.
– Optimus, mimo że jest we wczesnej fazie budowania pozycji na rynku, sprawnie realizuje postawione przed nim założenia. – skomentował Andrzej Przybyło.
Na czwartkowej sesji akcje AB utrzymują się nad kreską, a jedne walor jest wyceniany na nieco ponad 31,30 zł. Walory dystrybutora komputerów i sprzętu elektronicznego poruszają się w trendzie wzrostowym od maja ubiegłego roku.