Zarząd ABC Data chce przeznaczyć na dywidendę 48,9 mln zł z ubiegłorocznego zysku. W przeliczeniu na jedną akcję daje TO 0,39 zł i stopę w wysokości 10,8 proc. Pozostała część ubiegłorocznego zysku w kwocie 11,4 mln zł miałaby tracić na kapitał zapasowy. W 2015 i 2014 roku spółka płaciła po 0,36 zł na akcję, co dało stopę na poziomie odpowiednio 9,4 proc. i 8,3 proc. Trzy lata wstecz dywidenda wyniosła 0,24 zł – stopa 5,5 proc.>> Historię dywidend ABC Data sprawdzisz tutaj
Spółka zamknęła 2015 rok skonsolidowanym zyskiem netto w wysokości 46,8 mln zł. Oznacza to wzrost o 41 proc. r/r. EBITDA wzrosła o ponad 10 proc. do 69 mln zł. Spadły natomiast przychody z 5,57 mld zł do 4,86 mln zł. Niższa sprzedaż to efekt m.in. koncentracji na produktach o wyższej rentowności. Do spadku sprzedaży przyczyniły się również efekty zewnętrzne, czyli przede wszystkim wprowadzenie odwróconego VAT na niektóre kategorie produktowe. Na koniec zeszłego roku na koncie ABC Daty znajdowało się 32 mln zł środków pieniężnych i ich ekwiwalentów wobec 33,9 mln zł z końca 2014 r.
– Wyniki ABC Data za 2015 r. zasługują na uznanie. Rok 2015 był trudnym rokiem dla dystrybucji IT, ale ABC Data przeszła go w bardzo dobrym stylu odnotowując wyraźny wzrost zysków w porównaniu do 2014 r. Spółce nie trafił się w 2015 r. żaden słabszy kwartał, tak jak to miało miejsce w 2014 roku, kiedy w III kwartale zyski wyniosły niecałe 2 mln zł. Mimo spadku sprzedaży działalność handlową należy ocenić pozytywnie. Dzięki otwarciu się na nowe kategorie produktów spółce udało się wyraźnie podnieść rentowność sprzedaży. Te działania powinny być kontynuowane – ABC Data planuje dalszy rozwój oferty (zabawki, elektronarzędzia, artykuły samochodowe, sportowe i związane z wyposażeniem domu). Spółka chce wykorzystać posiadane doświadczenie i kompetencje do rozwoju handlu innymi produktami, co jest słuszną strategią. Handel hurtowy artykułami przemysłowymi nie różni się bardzo od siebie w różnych grupach produktowych i przyjęty przez spółkę kierunek działań pozwala liczyć zarówno na zwiększenie sprzedaży, jak i na poprawę jej rentowności. Z większą rezerwą trzeba podejść do innych elementów strategii (oferowanie usług i oprogramowania). – ocenia Dariusz Grupa, analityk StockWatch.pl. >> Całe omówienie raportu znajdziesz tutaj
Zdaniem eksperta są to segmenty o wyższej rentowności niż handel hurtowy, ale wymagające innych kompetencji niż do tej pory prezentowane przez spółkę. Dodatkowo może się pojawić aspekt potencjalnej konkurencji z dotychczasowymi klientami, co może się odbić na podstawowej działalności. Handel hurtowy, który jest specjalnością ABC Data jest wymagającą branżą i próba chwycenia dwóch srok za ogon niekoniecznie musi się powieść.
Dziś akcje ABC Data zyskują blisko 5 proc. na fali rekomendacji dywidendowej. W tym roku akcje spółki podrożały blisko 20 proc. W skali ostatnich 12 miesięcy zwyżka sięga 16 proc.