
(Fot. spółka)
W czwartek rano akcje Allegro tanieją w dwucyfrowym tempie. Kwadrans przed 10:00 za jeden walor płacono 29,92 zł, czyli ponad 15 proc. mniej niż w środę na zamknięciu sesji. Jak podała spółka, skorygowana EBITDA grupy wzrosła w III kwartale o 8,6 proc. r/r do 734,8 mln zł, przy czym dla działalności w Polsce podskoczyła a 13,5 proc. r/r do 882,8 mln zł. GMV, czyli całkowita wartość brutto towarów sprzedanych na Allegro, wyniosła w tym okresie 15,46 mld zł (wzrost o 9,9 proc. r/r), zaś w Polsce – 14,71 mld zł (+10,8 proc. r/r). Gigant odnotował 193,1 mln zł skonsolidowanego zysku netto w III kw. 2024 r. wobec 241,7 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk operacyjny wyniósł 407,4 mln zł wobec 387 mln zł zysku rok wcześniej.
– GMV w Polsce wzrosła o 10,8 proc. r/r, czyli w tempie ponad pięć razy szybszym niż dynamika krajowej sprzedaży detalicznej. Wartość wskaźnika wyniosła 14,7 mld zł w trzecim kwartale, ponownie udowadniając, że Allegro jest pierwszym wyborem dla zakupów online w Polsce – czytamy w komunikacie.
Skonsolidowane przychody ogółem wzrosły w III kw. br. o 7,8 proc. r/r do 2,62 mld zł, w tym przychody w Polsce – o 17,1 proc. r/r do 2,29 mld zł.
– Przychody z działalności w Polsce zwiększyły się o 17,1 proc. r/r do 2,29 mld zł w trzecim kwartale przy przekraczającym 30 proc. tempie wzrostu przychodów z działalności reklamowej – czytamy dalej.
– Skorygowany zysk EBITDA z działalności w Polsce wzrósł o 13,5 proc. r/r – nieco lepiej od oczekiwań – do 883 mln zł w trzecim kwartale. Dzięki temu marża sięgnęła 6 proc. GMV, ponownie powyżej średnioterminowych oczekiwań Allegro na poziomie 5,3-5,7 proc. – napisano także w informacji.
Prognozy na końcówkę roku znokautowały kurs Allegro
Mocną przecenę akcji sprowokowała prognoza na ostatni kwartał roku, czyli najważniejszy okres w branży handlowej. Allegro podało, że w czwartym kwartale 2024 roku spodziewa się spadku skorygowanego zysku EBITDA o 2-6 proc. rok do roku. Przed rokiem, w czwartym kwartale 2023, skorygowana EBITDA grupy wyniosła 751,8 mln zł. Spółka w prognozie na IV kwartał spodziewa się też relatywnie dużej straty w segmencie International.

Źródło: Spółka.
Allegro oczekuje 11-13 proc. wzrostu r/r GMV w Polsce, skoryg. EBITDA – o 4-7 proc. w IV kw.
Allegro oczekuje wzrostu GMV (czyli całkowitej wartości brutto towarów sprzedanych na Allegro) z działalności w Polsce w przedziale 11-13 proc. r/r w IV kw. 2024 r., przy wzroście przychodów o 13-16 proc. i skorygowanego zysku EBITDA o 4-7 proc. r/r.
– W czwartym kwartale 2024 roku Allegro oczekuje wzrostu GMV z działalności w Polsce w przedziale 11-13 proc. r/r, przy wzroście przychodów o 13-16 proc. i skorygowanego zysku EBITDA o 4-7 proc. r/r. Przewidywana wartość GMV działalności międzynarodowej ma spaść w tym czasie o 25-28 proc. r/r – czytamy w komunikacie.
Efekt dalszego ograniczania przynoszącej straty części sprzedaży Grupy MALL przeważa nad efektem organicznych wzrostów na nowych platformach, czego skutkiem będzie spodziewany spadek przychodów z działalności międzynarodowej o 48-52 proc. r/r w czwartym kwartale. Skorygowana strata EBITDA z działalności za granicą ma natomiast wynieść 210-230 mln zł.
– Wydatki inwestycyjne szacowane są na 170-180 mln zł w Polsce i 30-40 mln zł poza krajem. W efekcie, wzrost GMV skonsolidowanej grupy oczekiwany jest w zakresie 8-10 proc. r/r w czwartym kwartale, a przychody spodziewane są w przedziale -2 proc. do +2 proc. r/r. Skorygowany zysk EBITDA całej grupy powinien być o 2-6 proc. niższy r/r, zaś skonsolidowany capex spodziewany jest na poziomie 200-220 mln zł – czytamy dalej.
Allegro planuje uruchomić platformy w Słowenii i Chorwacji w nadchodzących kwartałach
Allegro planuje uruchomić platformy w Słowenii i Chorwacji w nadchodzących kwartałach, poinformował prezes Roy Perticucci.
– Nie ma lepszego czasu, aby udowodnić naszą siłę i niezrównany wybór, jaki dajemy, niż w sezonie bożonarodzeniowym. Jesteśmy na to gotowi z platformami Allegro działającymi w Polsce, Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Przygotowujemy się też do uruchomienia platform w Słowenii i Chorwacji, co powinno nastąpić w nadchodzących kwartałach – powiedział Perticucci, cytowany w komunikacie.
Nowe platformy poszerzyły pulę potencjalnych klientek i klientów Allegro łącznie o prawie 26 mln. Uruchomienie kolejnych platform w Słowenii i Chorwacji doda 6 mln kolejnych.
W III kw. br. liczba aktywnych kupujących w całym regionie wzrosła do 20,5 mln, z czego ponad 5,5 mln to kupujący na platformach poza Polską.
– W Czechach i na Słowacji jest już łącznie ponad 2,8 mln aktywnych kupujących, z czego 2 mln to nowi klienci i klientki grupy. Allegro.hu wystartowało na Węgrzech jedynie pół roku po Allegro.sk na Słowacji, dając węgierskim konsumentkom i konsumentom dostęp do najszerszej na rynku selekcji – czytamy w komunikacie.
Allegro jest platformą handlową numer 1 w Polsce. Sprzedaż realizowana jest głównie przez firmy za pośrednictwem platformy e-commerce typu marketplace Allegro.pl. Od października 2016 r. Allegro należy do funduszy Cinven, Permira i Mid Europa. Spółka zadebiutowała na GPW w październiku 2020 r. Wchodzi w skład indeksu WIG20.