Amica pochwaliła się akwizycją brytyjskiej spółki CDA Group Ltd. Udziały zakupiono od osób prywatnych i w sumie za 100-proc. pakiet zapłacono 24,3 mln GBP. Cena nabycia uwzględnia posiadane przez spółkę aktywa finansowe w łącznej kwocie 7 mln GBP. Płatność nastąpi w trzech transzach w latach 2015‐2017, z których pierwsza opiewająca na kwotę 21,3 mln GBP i została przekazana w dniu podpisania umowy. Zakup jest realizowany ze środków własnych oraz emisji papierów dłużnych. W tym celu pod koniec listopada Amica wyemitowała obligacje o wartości 111,3 mln zł w ramach programu o łącznej wartości do 200 mln zł. Nabywcami papierów byli mBank i BGK.
CDA jest spółką handlową z prawie 25-letnim doświadczeniem w sprzedaży i dystrybucji sprzętu AGD na rynku brytyjskim. Firma posiada własne centrum logistyczne i flotę transportową, centrum obsługi klientów oraz zespół serwisantów, zlokalizowanych w całej Wielkiej Brytanii. Zatrudniając blisko 200 pracowników. Nabycie przez Amikę udziałów CDA wpisuje się w realizację, która zakłada m.in. większą ekspansję na rynki Europy Zachodniej i osiągnięcie w perspektywie 2023 r. przychodów ze sprzedaży w równowartości kwoty 1,2 mld EUR i wygenerowanie wyniku EBITDA na poziomie 107 mln EUR. W 2014 roku CDA miał 42,98 mln GBP przychodów i 13,8 mln GBP zysku brutto ze sprzedaży. Na 2015 r. prognoza zakłada 41,8 mln GBP i 13 mln GBP.
– Informacja pozytywna. Jest to długo oczekiwana informacja. Sam fakt przejęcia był zapowiadany od dawna, niewiadomą był jednak rynek, na którym działa podmiot i dokładna skala biznesu. Z szacunków podanych w raporcie bieżącym wynika, iż przejęcie może zwiększyć EBITDA Amiki o ok. 9 proc. r/r. Bardzo dobrze odbieramy wysoką rentowność sprzedaży zbliżoną do poziomu Grupy Amica (32‐33 proc.). Zastanawiająca jest niższa rentowność EBITDA, która może wynikać z wielu czynników (wyższe koszty osobowe, sprzedaży, czy wyższa amortyzacja). Naszym zdaniem przejęcie jest dobrym krokiem w celu dalszego zwiększania udziału rynków zachodnich w sprzedaży (uniezależnienie od rynku wschodnich). – ocenia Marek Olewiecki, analityk DM BPS.

Jeden z magazynów Amiki. (Fot. fb/amica)
W tym roku spółka przeprowadziła już akwizycję we Francji. W sierpniu zakupiła pakiet akcji dystrybutora AGD spółki Sideme za 1,6 mln euro. W zeszłym roku przychody ze sprzedaży spółki wynosiły 84 mln euro. Niemal całość sprzedaży lokuje na rynku francuskim.
Po trzech kwartałach tego roku największym rynkiem Amiki była Polska – 35 proc. sprzedaży ogółem i wartościowo +9 proc. r/r. W Europie Zachodniej zanotowała wzrost sprzedaży o ponad 18 proc. (29 proc. sprzedaży ogółem), przy czym przychody na rynku niemieckim zwiększyły się o 15 proc., na rynku brytyjskim – o 20 proc., a na rynku francuskim – o 36 proc. Europa Wschodnia po spadku o 29 proc. stanowiła mniej niż 18 proc. Na rynku północnym (Skandynawia), gdzie Amica zrealizowała 10 proc. skonsolidowanej sprzedaży, wartość obrotów wzrosła o 16 proc. W regionie południowym warto zwrócić uwagę na przychody z rynku rumuńskiego (+37 proc.) oraz czeskiego i słowackiego (łącznie +45 proc.). Narastająco w pierwszych trzech kwartałach 2015 r przychody grupy wzrosły o 4 proc. do 1,465 mld zł. EBITDA urosła o 15 proc. do 120,8 mln zł. Zysk netto zwiększył się do 24 proc. do 71 mln zł. Na koniec września na rachunkach znajdowało się ponad 30 mln zł gotówki i jej ekwiwalentów.
>> Analityk StockWatch.pl przyjrzał się dokładnie sytuacji fundamentalnej Amiki po wynikach za ostatni kwartał >> Zobacz analizę najnowszego raportu kwartalnego wielkopolskiej grupy
We wtorek kurs akcji Amiki zyskuje na wartości. Od początku rok akcje spółki zyskały ponad 60 proc., a w skali ostatnich 3 lat ponad 280 proc.