
Akcje Dino Polska drożeją o 2 proc. po wynikach za 2021 r. (Fot. Dino Polska)
Notowania Dino Polska już od kilku miesięcy dyskontowały obawy rynku o słabsze dynamiki wzrostu i skutki szalejącej inflacji. Od początku roku wycena akcji spółki skurczyła się o blisko 28 proc. W piątek rano notowania Dino łapią oddech. Za jeden walor trzeba zapłacić nieco ponad 266 zł, czyli blisko 3 proc. więcej niż przed publikacją raportu.
W samym IV kwartale zysk netto Dino Polska wyniósł 235,5 mln zł, a EBIT 292,7 mln zł. Oba rezultaty były o kilka procent niższe od konsensusu. Na plus wypadły przychody ze sprzedaży, które wyniosły ok. 3,86 mld zł i przebiły oczekiwania analityków o 6 proc. W całym 2021 r. Dino Polska odnotowało 805,3 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w 2021 r. wobec 643,92 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk operacyjny wyniósł 1.023,99 mln zł wobec 837,86 mln zł zysku rok wcześniej. Wynik EBITDA grupy wyniósł w ub.r. 1.271,34 mln zł wobec 1.036,01 mln zł rok wcześniej.
– Marża EBITDA za 2021 r. wyniosła 9,5 proc., podczas gdy w 2020 r. było to 10,2 proc. […] Marża zysku operacyjnego obniżyła się z 8,3 proc. w 2020 r. do 7,7 proc. w 2021 r., w następstwie znaczącej inflacji cen towarów, które spółka nabywa od producentów żywności, przy odpowiednio niższej dynamice wzrostu cen, po których towary te były później sprzedawane w sklepach Dino – czytamy w sprawozdaniu zarządu.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży urosły r/r o 32 proc. do 13.362,01 mln zł w 2021 r. Średnioroczna stopa wzrostu przychodów ze sprzedaży (CAGR) w latach 2019-2021 wyniosła 31,8 proc.
– Wzrost przychodów ze sprzedaży był przede wszystkim efektem zwiększenia skali działalności Grupy Dino Polska, głównie poprzez: (i) wzrost liczby sklepów o 23,2 proc. oraz (ii) wzrost przychodów ze sprzedaży w istniejących sklepach (LfL) o 12,4 proc. – poinformowała spółka.
W samym IV kwartale 2021 r. wzrost sprzedaży LfL Dino Polska wyniósł 19,1 proc., po wzroście o 10,6 proc. w trzecim kwartale tego roku. To znacznie lepszy rezultat niż u zagranicznego konkurenta – Biedronki, gdzie sprzedaż LfL urosła o „tylko” 10 proc.
Łączne nakłady inwestycyjne w 2021 r. wyniosły 1.350,4 mln zł. Grupa planuje w tym roku zwiększyć nakłady inwestycyjne do 1,5 mld zł. Dino chce utrzymać w tym roku wysoką dynamikę wzrostu przychodów i podobną jak w poprzednich latach dynamikę wzrostu LFL.
– Nakłady inwestycyjne w 2021 r. obejmowały głównie nakłady na ekspansję sieci sklepów Dino (otwarcia nowych sklepów w 2021 r., sklepy w procesie budowlanym na koniec 2021 r. oraz lokalizacje przygotowane pod rozwój sieci Dino w 2022 r.) a także nakłady na logistykę obejmujące budowę powierzchni magazynowej wraz z wyposażeniem w Sieroniowicach (6. centrum dystrybucyjne spółki, uruchomione w II kw. 2021 r.) oraz w Sierpcu (7. centrum dystrybucyjne spółki, uruchomione w III kw. 2021 r.), zakup naczep chłodniczych, zakup wyposażenia – czytamy w sprawozdaniu zarządu.
W 2021 r. grupa uruchomiła 343 nowe markety Dino, tj. o 35 proc. więcej niż rok wcześniej. Na koniec roku posiadała 1.815 sklepów.
Dino Polska podkreśliło także w raporcie, że nie prowadzi działalności poza granicami Polski i co do zasady nie zaopatruje się w produkty w Rosji i w Ukrainie, a tym samym, nie stwierdza istotnego bezpośredniego wpływu wojny na działalności spółki.
– [Jednak] nie można wykluczyć, że w wyniku eskalacji konfliktu militarnego, jego wpływu na gospodarkę Ukrainy oraz w wyniku sankcji nałożonych na Rosję, dojdzie do zaburzeń na międzynarodowych rynkach towarów rolnych i innych surowców. To z kolei może zwiększać presję na wzrost kosztów produkcji produktów spożywczych oraz ich opakowań, które to koszty mogą być następnie przenoszone na sieci handlowe, a także może to wpłynąć na ogólny wzrost kosztów działalności operacyjnej producentów żywności i podmiotów zajmujących się ich dystrybucją. Ewentualny wpływ konfliktu militarnego, w kraju sąsiadującym z Polską, na nastroje polskich konsumentów, w przypadku działalności Dino Polska może być minimalizowany przez fakt, że sklepy Dino zajmują się dystrybucją żywności, czyli produktów podstawowej potrzeby – czytamy w materiale.
Dino Polska to wiodący gracz w segmencie supermarketów proximity w Polsce, zlokalizowanych głównie w zachodniej części Polski, o średniej powierzchni sali sprzedaży wynoszącej ok. 400 m2. Spółka zadebiutowała na GPW w 2017 r.