We wtorek przed sesją Rafako opublikowało strategię na lata 2015-2018. Wynika z niej, że spółka chce zwiększyć rentowność EBITDA do około 8,3 proc., a EBIT do około 7,6 proc. w 2018 roku. W minionym kwartale rentowność na wskazanych poziomach wniosła odpowiednio 4,55 proc. i 3,56 proc., a narastająco w pierwszych 9 miesiącach tego roku 4,79 proc. i 3,62 proc.
Nowa strategia zakłada, że spółka zaprzestanie korzystania z zewnętrznych źródeł finansowania od 2016 roku. Wśród celów strategicznych wskazano wzmocnienie trzech głównych kierunków rozwoju technologicznego – nowych technologii kotłowych, wytwarzania i związanych z ochroną środowiska. Priorytetem jest także umocnienie się na pozycji krajowego lidera w zakresie rozwiązań technologicznych dla sektora przemysłu i energetyki. Spółka chce rozwijać też sprzedaż na rynkach zagranicznych i optymalizować zarządzanie kapitałem obrotowym i kosztami finansowania.
– Do najważniejszych wyzwań strategicznych grupy na najbliższe lata należeć będzie rewizja w obszarach: finansowania i zabezpieczania kontraktów (m.in. zwiększanie w portfelu zamówień udziału kontraktów samofinansujących się oraz dywersyfikacja kwot i rodzajów projektów); optymalizacji kosztów (m.in. rewizja zasad współpracy z pośrednikami i budżetowania kosztów zewnętrznych w projektach czy wdrożenie odpowiednich rozwiązań IT); a także zarządzania ryzykiem i łańcuchem dostaw (m.in. poprzez opracowanie metod oceny ryzyka kontrahenta czy wdrożenie zasad zarządzania łańcuchem dostaw w projektach EPC). – czytamy w komunikacie spółki. >> Pełną treść znajdziesz tutaj.
W 2014 roku grupa planuje wykazać dodatnią marżę EBITDA oraz EBIT. Ma to być odpowiednio 3,62 proc. i 2,55 proc. Po pierwszych trzech kwartałach zysk operacyjny powiększony o amortyzację wyniósł 38,8 mln zł, a operacyjny 29,3 mln zł, przy przychodach w wysokości 809,4 mln zł. Na koniec września portfel zamówień grupy opiewał na około 6,03 mld zł. Z tego 440 mln zł przewidziano do realizacji jeszcze na ten rok, 1,35 mld zł na przyszły rok, a 4,25 mld zł po 2015 roku.
– Rafako, po okresie trudności finansowych, ponownie staje się dochodową firmą, dysponującą unikatowymi technologiami, które pozwolą umocnić naszą pozycję w Polsce oraz zwiększyć sprzedaż za granicą. – zapowiada Agnieszka Wasilewska-Semail, prezes Rafako.
Widać też, że Rafako chce poprawić nadszarpniętą w oczach inwestorów reputację, do czego w dużym stopniu przyczyniły się kłopoty finansowe głównego udziałowca, PBG. Ma w tym pomóc odpowiednia polityka informacyjna – kwartalne spotkania z analitykami i inwestorami oraz cykliczne road-shows wśród głównych partnerów finansowych i biznesowych. Na razie jednak rynek przyjmuje nową strategię bez entuzjazmu. Akcje Rafako po publikacji strategii zyskują ostrożnie. W tym oku notowania spółki są na ponad 11-proc. minusie, a 3-letnia stopa to minus 39 proc.
>> Obraz fundamentalny Rafako po wynikach kwartalnych znajdziesz na >> stronie analitycznej spółki w StockWatch.pl.