Unimot poprawił skonsolidowany zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej z 10,17 mln zł do 10,67 mln zł. Zysk operacyjny wyniósł 14,57 mln zł wobec 12,95 mln zł zysku rok wcześniej. EBITDA grupy w III kw. 2017 r. wyniosła 15,8 mln zł, co oznacza wzrost o 13,5 proc. w skali roku. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 779,37 mln zł w III kw. 2017 r. wobec 672,99 mln zł rok wcześniej.
Unimot podał w komunikacie, że główny wpływ na wysokość przychodów grupy miały wyniki osiągnięte w dominującym sektorze działalności – oleju napędowym i biopaliwach. Pomimo znaczących zmian na rynku paliw, które rzutowały na sprzedaż w III kw. w skali roku grupie udało się zwiększyć sprzedaż i utrzymać marże EBITDA na podobnym poziomie (2,03 proc. wobec 2,07 proc.).
– Należy podkreślić, że w zakresie obrotu olejem napędowym i biopaliwami, w III kwartale Unimot operował w zupełnie innym otoczeniu rynkowym niż przed rokiem. Porównywalny III kwartał 2016 r. był szczególnie udany (rekordowy pod względem sprzedanych wolumenów – efekt wejścia w życie pakietu paliwowego), co spowodowało powstanie efektu wysokiej bazy. Natomiast III kwartał 2017 r. charakteryzował się dużymi wahaniami: po dobrym sprzedażowo lipcu i sierpniu, we wrześniu nastąpił istotny spadek marż hurtowych na ON. Zdecydowaliśmy się wówczas na optymalizację marż, co wpłynęło na niższe wolumeny sprzedaży – skomentował prezes Robert Brzozowski, cytowany w komunikacie.
Prezes Unimotu zaznaczył, że sprzedaż biopaliw zgodnie z nowymi przepisami przekłada się zarówno na niższe marże oraz wolumeny, jak też na wyższe koszty z tytułu konieczności blendowania produktów.
– Dlatego też cieszy nas fakt, że mimo zmieniającego się otoczenia rynkowego, nadal utrzymujemy tendencję wzrostową naszych wyników finansowych – dodał prezes.
Grupa zrealizowała w III kw. lepsze niż przed rokiem wyniki w segmencie LPG – zarówno pod względem wolumenu, wartości sprzedaży, jak i osiągniętego wyniku operacyjnego oraz wyniku netto.
– Nasz segment LPG w części hurtowej efektywnie wykorzystał otoczenie rosnących cen w Polsce, uzyskując wyższe marże na produkcie. Ponadto kontynuowaliśmy rozwój na rynku zbiorników grzewczych, co zaowocowało wzrostem liczby klientów i przychodów – powiedział Brzozowski.
Zwiększenie sprzedaży produktu przez spółkę Energogas, jak też rozbudowa sieci dystrybucyjnej i nowe umowy przyłączeniowe w spółce Unimot System, przełożyły się na wzrost przychodów ze sprzedaży gazu ziemnego. Także w zakresie sprzedaży energii elektrycznej Grupa znacząco poprawiła wyniki. Aż o ponad 100 proc. w porównaniu do 2016 r. wzrósł wolumen sprzedaży energii elektrycznej za pośrednictwem spółek zależnych Energogas i Tradea, podała także spółka. >> Dołącz do dyskusji na forumowym wątku dedykowanym akcjom Unimotu
W okresie I-III kw. 2017 r. spółka miała 23,29 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w porównaniu z 20,98 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 2 199,29 mln zł w porównaniu z 1 526,14 mln zł rok wcześniej.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w okresie I-III kw. 2017 r. wyniósł 24,94 mln zł wobec 22,86 mln zł zysku rok wcześniej.
Unimot specjalizuje się w obrocie olejem napędowym, biopaliwami, gazem płynnym (LPG), gazem ziemnym (w tym LNG) oraz energią elektryczną. W marcu 2017 r. spółka zadebiutowała na rynku głównym GPW po przejściu z NewConnect.