Nextbike Polska, lider w dostarczaniu i obsłudze samoobsługowych wypożyczalni rowerów miejskich w Polsce, osiągnął w ciągu trzech kwartałów tego roku przychody wysokości 29,1 mln zł wobec 30,4 mln zł w analogicznym okresie roku ubiegłego. EBITDA wyniosła 10,9 mln zł (12,7 mln zł w analogicznym okresie 2016 r.) a zysk netto 3,3 mln zł (wobec 5,9 mln zł).
Na koniec września 2017 liczba rowerów we flocie Nextbike Polska wynosiła rekordowe 11,8 tys. wobec 7,8 tys. przed rokiem.
– Rok 2017 jest dla nas szczególny i rekordowy pod wieloma względami. Uruchomiliśmy największy w Polsce i piąty co do wielkości w Europie system rowerów miejskich w Warszawie, do tego rozbudowaliśmy systemy w miastach, gdzie już wcześniej byliśmy obecni oraz wygraliśmy przetargi w nowych miastach – m.in. Radomiu, Gliwicach czy Kołobrzegu. W efekcie zarządzamy największą w historii Spółki flotą 11,8 tys. rowerów. Tegoroczna ekspansja to ogromny sukces, ale także duże wyzwanie – mówi Tomasz Wojtkiewicz, Prezes Zarządu Nextbike Polska.
Dynamiczny wzrost skali działalności poskutkował opóźnieniami w pełnej funkcjonalności niektórych systemów, a ich rosnąca popularność przyczyniła się do wzrostu liczby kradzieży i dewastacji.
– Te dwa czynniki niekorzystnie wpłynęły na dynamikę naszych wyników finansowych za 9 miesięcy 2017 w ujęciu rok do roku, ale wyciągnęliśmy wnioski. Dzięki podjętym działaniom zredukowaliśmy koszty kar umownych i wdrożyliśmy rozwiązania, które poskutkowały ograniczeniem kradzieży i dewastacji. Oczekujemy także, że zawarte umowy na dostawy systemów rowerowych oraz kontrakty z partnerami prywatnymi – w tym PKN ORLEN – pozytywnie wpłyną na wyniki w całym 2017 roku – dodaje Tomasz Wojtkiewicz.
Zgodnie ze strategicznym kierunkiem ekspansji Nextbike Polska, poza wygrywaniem przetargów w kolejnych miastach, notuje także systematyczny wzrost przychodów ze źródeł prywatnych. Na koniec trzeciego kwartału 2017 przychody te stanowiły 25 proc. przychodów ogółem wobec 19 proc. w korespondującym okresie przed rokiem.
Źródła prywatne to nie tylko reklama czy stacje sponsorskie, ale także projekty z dużymi partnerami strategicznymi, jak Benefit Systems, bank Citi Handlowy czy z PKN ORLEN, dla którego spółka dostarczy wiosną przyszłego roku i obsługiwać będzie system rowerów zintegrowany z systemami miejskimi. Jak zapewnia prezes, spółka nie odpuszcza też żadnych interesujących przetargów publicznych – zarówno w kraju, jak i za granicą.
– Pod tym kątem to także wyjątkowy dla nas rok –dzięki rozszerzeniu licencji przystąpiliśmy i wygraliśmy pierwszy zagraniczny przetarg w historii Nextbike Polska: wiosną 2018 nasze rowery staną się elementem systemu transportu miejskiego w fińskim mieście Turku. Badamy rynek fiński, norweski i islandzki pod kątem kolejnych przetargów, w których moglibyśmy wystartować. Jednocześnie spodziewamy się bardzo interesującego roku w Polsce – historia pokazała, że rok wyborów samorządowych to gorący okres w naszym biznesie. Jesteśmy przygotowani – operacyjnie i finansowo – do tego, by jak najlepiej wykorzystać ten czas – podkreśla Tomasz Wojtkiewicz.
Akcje Nextbike Polska zadebiutowały na NewConnect 23 sierpnia br. W ofercie prywatnej poprzedzającej upublicznienie spółka pozyskała 6 mln PLN, które przeznaczone zostaną na dalszy dynamiczny rozwój na rosnącym rynku miejskich systemów rowerowych – zarówno w Polsce, jak i za granicą.