
(Fot. mat prasowe)
W minionym kwartale Grupa Orbis zmierzyła się z efektem wysokiej bazy sprzed roku. W III kwartale spółka hotelarska odnotowała 83,64 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej. Wynik jest niższy niż przed rokiem o ponad 20 proc., a od konsensusu PAP był gorszy o zaledwie 2,6 proc. Zysk operacyjny skurczył się o 13,5 proc. r/r do 111,61 mln zł, a EBITDA operacyjna zmniejszyła się o 7 proc. do 153,19 mln zł.
– Kwartał oceniamy pozytywnie, pomimo wysokiej bazy (rekordowych wyników ubiegłego roku). Grupa zanotowała 3-proc. wzrost zarówno wyników operacyjnych, jak i finansowych. – powiedział Marcin Szewczykowski, na czacie inwestorskim w StockWatch.pl.

W piątek 26 października 2018 r., o godz. 10:00, odbędzie się czat inwestorski z zarządem Orbis SA >>> Dołącz do spotkania
Regres wystąpił także w przychodach. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 391,69 mln zł w III kwartale i były niższe o 7 proc. niż przed rokiem.
Narastająco za trzy kwartały br. spółka miała 298,53 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w porównaniu z 188,14 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 1.082,01 mln zł w porównaniu z 1.101,45 mln zł rok wcześniej.
– Zmiana przychodów wynika przede wszystkim ze sprzedaży w maju hoteli Sofitel Budapest Chain Bridge oraz Novotel Szeged oraz sprzedaży w lipcu br. hoteli ibis Pilzno, Mercure Cieszyn oraz ibis Styles Bielsko-Biała. W ujęciu like-for-like przychody wyniosły 1.079,4 mln, tj. wzrosły o 3,2 proc. w porównaniu do danych za 3 kwartały 2017 roku – czytamy w raporcie.
Tegoroczna EBITDA operacyjna w ujęciu porównywalnym (like-for-like) wzrosła o 2,7 proc. do 357,9 mln zł, a marża EBITDA wyniosła 33,2 proc. (zmiana o -0,1 pkt proc. r/r). >> Dołącz do dyskusji na forumowym wątku dedykowanym akcjom Orbisu
– Na podstawie tych wyników oraz uwzględniając perspektywy na najbliższe miesiące potwierdzamy naszą całoroczną prognozę wskaźnika EBITDA operacyjna w przedziale 465-480 mln zł. – skomentował Gilles Clavie, prezes zarządu.
Orbis podkreśla, że nadal obserwuje pozytywną dynamikę w branży turystycznej, wysoki wzrost ruchu turystycznego w regionie oraz wzrost wydatków na podróże. Minusem jest natomiast wzrost konkurencji i pojawienie się nowych graczy na rynku.
– Rosnący popyt zachęcił naszych konkurentów do zwiększenia swojego udziału w rynku hotelarskim, w tym także na naszych strategicznych rynkach. Wzrost liczby nowych projektów jest szczególnie widoczny w Warszawie, Trójmieście i Bukareszcie. W powiązaniu z rosnącymi kosztami zatrudnienia czynnik ten odegrał wymierny wpływ na wyniki Orbisu. – czytamy w komentarzu do raportu.
Orbis zanotował też wzrost średniego przychodu na jeden dostępny pokój, przy jednoczesnym utrzymaniu frekwencji na podobnym poziomie co w okresie porównywalnym.
– W okresie 9 miesięcy 2018 roku przychód przypadający na 1 dostępny pokój w hotelach własnych Grupy Orbis wyniósł 192,40 zł, czyli był o 3 proc. wyższy w porównaniu do danych ‚like-for-like’ za 9 miesięcy 2017 roku. W analizowanym okresie klienci hoteli Grupy Orbis zapłacili średnio 260,50 zł za pokój, tj. 4,5 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Ponadto, w okresie od stycznia do września 2018 roku odnotowano nieznaczny spadek poziomu obłożenia hoteli własnych w stosunku do danych za 9 miesięcy 2017 roku do poziomu 73,8 proc. – czytamy dalej.
Tegoroczne przychody z gastronomii wyniosły 260,2 mln zł i odpowiadały za 24 proc. wszystkich przychodów skonsolidowanych. Ich udział w przychodach grupy pozostał na poziomie z roku ubiegłego. Przychody z tytułu franczyzy i zarządzania miały 2,4-proc. udział w przychodach grupy. W porównaniu do ubiegłego roku, przychody z tytułu franczyzy i zarządzania wzrosły o 57 proc.
– Jest to w szczególności efekt zwiększenia bazy hotelowej grupy z 32 hoteli franczyzowych i 12 hoteli w zarządzaniu według stanu na 30 września 2017 roku do 41 hoteli franczyzowych i 17 hoteli zarządzanych na koniec września 2018 roku. Pozostałe przychody, obejmujące głównie przychody z wynajmu nieruchomości oraz miejsc parkingowych, wyniosły 46,7 mln zł w okresie 9 miesięcy br., tj. stanowiły 4,3 proc. przychodów skonsolidowanych (4,6 proc. w roku ubiegłym) – podano także w raporcie.
Koszty działalności operacyjnej Grupy Orbis (w tym koszty wynajmu nieruchomości oraz amortyzacja) wyniosły w analizowanym okresie 851,6 mln zł, tj. spadły o 1 proc. w porównaniu do 9 miesięcy 2017 roku, przy czym udział poszczególnych rodzajów kosztów w przychodach netto ze sprzedaży nie zmienił się r/r.
– Największy wzrost w okresie 9 miesięcy 2018 roku odnotowały koszty świadczeń pracowniczych, na co wpływ miały m.in. podwyżki wynagrodzeń, wzrost premii uzależnionych od osiąganych wyników oraz kosztów związanych z rotacją pracowników. Wzrost kosztów świadczeń pracowniczych został zniwelowany poprzez oszczędności w kosztach zużycia materiałów i energii, które spowodowane były m.in. sprzedażą hoteli Sofitel Budapest Chain Bridge oraz Novotel Szeged na Węgrzech w maju 2018 roku. – czytamy także w raporcie.
Grupa Orbis jest największym operatorem hotelowym w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej. W piątek rano kurs akcji spółki rośnie o 2,2 proc. do 73 zł.