
fot. OT Logistics
Zarząd OT Logistics przedstawił finalny plan podziału zysku za 2023 r. Zgodnie z propozycją, do akcjonariuszy ma trafić łącznie 74,9 mln zł z 86,7 mln zł zysku netto wypracowanego w ubiegłym roku. Stawka na akcję ma wynieść 5,72 zł. Rekomendacja uwzględnia już wypłaconą zaliczkę. Przypomnijmy, w grudniu 2023 r. spółka podzieliła i wypłaciła 37,5 mln zł (2,86 zł na akcję). W efekcie do podziału pozostaje 37,4 mln zł (2,86 zł na walor). W komunikacie dodano, że wniosek zarządu uzyskał pozytywną ocenę rady nadzorczej.
Proponowana stawka – jeśli poprą ją akcjonariusze na walnym – będzie nieco niższa niż przed rokiem. W 2023 roku OT Logistics wypłacił 6,40 zł dywidendy na akcję, co dało stopę 12,8 proc.
Udany rok OT Logistics
W całym 2023 r. OT Logistics odnotowało 157,21 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 138,77 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk operacyjny urósł r/r ze 105 mln zł do 147,85 mln zł, a zysk EBITDA za 145 mln zł do 191,63 mln zł.
– Po silnym wzroście popytu na przeładunki węgla i rudy żelaza w OT Port Świnoujście w 2022 r., co było efektem wybuchu wojny w Ukrainie i zmianie w łańcuchach dostaw, rok 2023 przyniósł niższe przeładunki towarów masowych w tym terminalu o 23 proc. r/r. Z kolei w 2023 r. w OT Port Gdynia o 51 proc. r/r wzrosły przeładunki towarów masowych, głównie za sprawą produktów agro, a spadły drobnicowe o 19 proc. r/r, na skutek strajków związkowych w Finlandii i redukcji zawinięć promowych. Jednak pomimo spadku części wolumenów Grupa OTL poprawiła wyniki finansowe i płynność. Inwestycje realizujemy zgodnie z naszymi planami, m.in. modernizujemy i inwestujemy w nowe urządzenia przeładunkowe, co powoduje poprawę naszej pozycji konkurencyjnej – powiedział wiceprezes Grzegorz Zubrzycki, cytowany w komunikacie.
Wśród czynników rynkowych negatywnie oddziaływających na branżę spółka wymieniła m.in. znacząco mniejszy popyt na import węgla, spadek importu nawozów czy zmniejszenie produkcji stali w naszym kraju z powodu rosnących kosztów energii.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 592,28 mln zł w 2023 r. wobec 455,29 mln zł rok wcześniej.
– W 2023 roku przychody całej Grupy OTL wzrosły 30 proc. r/r do poziomu 592,3 mln zł. Zysk netto wzrósł o 13,5 proc. r/r do 158 mln zł, a EBITDA wyniosła 191,6 mln zł (+32,3 proc. r/r). Z działalności spedycyjnej przychody w 2023 r. były wyższe o 39 proc. r/r, z portowej zwiększyły się o 25,7 proc., kolejowej o 26,5 proc., a hydrotechnicznej o 15,5 proc. – czytamy w komunikacie.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w 2023 r. wyniósł 86,69 mln zł wobec 84,29 mln zł zysku rok wcześniej.
Grupa OTL to notowana na GPW grupa specjalizująca się w usługach transportowych, spedycyjnych i logistycznych. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 592,3 mln zł w 2023 r.