qhjqrjqi
PARTNER SERWISU
ffmvhxmk

PKP Cargo robi dobry biznes przejmując czeską spółkę AWT

Omawiane walory: ,

PKP Cargo finansując z kapitałów własnych zakup 80-proc. pakietu udziałów czeskiego przewoźnika towarów AWT upiecze dwie pieczenie na jednym ogniu – poza oczywistymi korzyściami ze zwiększenia skali biznesu jednocześnie poprawi sobie wskaźniki finansowe ważne z punktu widzenia atrakcyjności akcji w oczach inwestorów giełdowych.

Po niedawno zakończonych fiaskiem negocjacjach w sprawie przejęcia CTL Logistics, PKP Cargo tym razem ma dla akcjonariuszy dobrą wiadomość – przeciągające się od czterech miesięcy rozmowy z większościowym udziałowcem spółki Advanced World Transport zakończyły się osiągnięciem porozumienia. Za 103,2 mln euro, czyli około 445 mln zł, dominator polskiego rynku przewozów koleją przejmie 80 proc. udziałów drugiego co do wielkości operatora towarowego zza południowej granicy z rąk czeskiego miliardera Zdenka Bakali i The Bakala Trust.

– Patrząc na parametry transakcji, mnożnik EBIDTA i wartość księgową, uzyskaliśmy bardzo korzystną cenę, adekwatną do bieżącej wartości spółki i jej potencjału. Jednocześnie sytuacja finansowa PKP Cargo umożliwia bezproblemową obsługę transakcji i nie ogranicza w żaden sposób naszych planów rozwojowych na kolejne lata. – powiedział Łukasz Hadyś, członek zarządu ds. finansowych PKP Cargo.

Gdy we wrześniu PKP Cargo ogłosiło zamiar przejęcia AWT analitycy pozytywnie wypowiadali się o planowanej akwizycji podkreślając, że przychody czeskiej firmy stanowią około 20 proc. sprzedaży polskiego przewoźnika, choć wykonuje ona około 9-10 proc. pracy przewozowej PKP Cargo. Oznacza to, że AWT wozi towary przy lepszych stawkach przewozowych. Na dodatek w relacji do przychodów ma dużo niższe zatrudnienie. W czeskiej spółce pracuje około 2 tys. pracowników, podczas gdy w grupie kapitałowej naszego narodowego przewoźnika zatrudnienie znajduje aż 26 tys. kolejarzy.

– Dług netto przejmowanej spółki wynosi 27 mln euro, a implikowany wskaźnik EV/EBITDA na 2014 r. wynosi 5,0. Dla porównania w przypadku PKP Cargo wskaźnik ten wynosi 5,2. Patrząc z kolei na relację wartości przedsiębiorstwa do masy przewiezionej towarów AWT jest około 80 proc. droższe (Enterprise Value wynosi około 680 mln zł przy masie przewiezionej rzędu 12 mln ton, EV PKP Cargo 3.700 mln zł przy przewiezionej masie 114 mln ton). Choć ciągle dysponujemy ograniczoną ilością informacji cena nie wydaje się mała. – komentuje Piotr Łopaciuk z DM PKO BP.

Trzeba dodać, że PKP Cargo oprócz umowy kupna 80 proc. udziałów AWT zawarto ze sprzedającymi umowę opcji, na podstawie której Zdenek Bakala może być uprawniony do otrzymania wynagrodzenia prowizyjnego z tytułu przychodów uzyskanych przez podmioty z grupy kapitałowej spółki (w tym AWT oraz jej spółek zależnych) na podstawie nowych kontraktów przewozowych lub spedycyjnych zawieranych z należącymi do czeskiego biznesmena podmiotami z grupy New World Resources.

PKP Cargo transakcję zamierza sfinansować ze środków własnych. Według stanu na koniec września jednostkowe kapitały własne przekraczają 3,43 mld zł, z czego ponad 619 mln zł stanowią zatrzymane zyski z lat ubiegłych. Obniżka poziomu kapitałów własnych powinna wpłynąć na podniesienie rentowności kapitałów w kolejnych latach przy założeniu, że zyski nie będą maleć. Póki co, po III kwartałach 2014 r. ROE kształtuje się na poziomie 8,4. Przyzwoicie, ale na kolana nie powala. Według amerykańskiego guru giełdowego Warrena Buffeta prawdziwą okazją inwestycyjną jest spółka zwiększająca rocznie zyski o 10 proc. przy niezmiennym poziomie kapitałów własnych.

(Fot. pkpcargo.pl)

(Fot. pkpcargo.pl)

Możliwe, że w kolejnych latach PKP Cargo wskutek przejęcia AWT osiągnie wyniki zaspokajające apetyty giełdowych rekinów. Polska spółka liczy na synergie w zakresie eksploatacji taboru. Jedną trzecią z 5 tys. eksploatowanych przez AWT wagonów stanowią pojazdy wynajmowane od innych podmiotów. Zasoby i zaplecze PKP powinny pozwolić na zmniejszenie kosztów dzierżawy. Z kolei nasz przewoźnik uzyska dostęp do 160 lokomotyw (w tym 10 wielosystemowych pozwalających przekraczać granice wielu państw różniących się napięciem zasilania sieci trakcyjnych) jeżdżących pod banderą AWT. Przestarzałe pojazdy to istna zmora polskiej firmy, choć trzeba przyznać że Cargo sukcesywnie modernizuje park taborowy.

Równie istotne jest uzyskanie dostępu do terminalu intermodalnego Ostrava-Paskov położonego zaledwie 25 km od granicy z Polską i 60 km od granicy słowackiej. Według Jacka Neski, członka zarządu PKP Cargo strategiczne położenie terminalu predestynuje go do roli hubu dla kontenerów przewożonych koleją z portów w Hamburgu i Gdańsku na południe Europy.

– Przejęcie AWT daje nam skokowy wzrost udziału w rynku czeskim i istotnie wzmacnia strategiczną pozycję PKP Cargo w Europie Środkowej. Rynek czeski jest dla nas kluczowy ze względu na liczne połączenia ze Śląskiem. Czechy są też bramą na południe Europy, w kierunku Adriatyku, a obecność w tym kraju to doskonała szansa na wydłużenie tras naszych pociągów. Z punktu widzenia perspektywy rozwoju AWT w najbliższym czasie, ważna jest dla nas obecność czeskiego partnera jako udziałowca AWT. – powiedział prezes PKP Cargo Adam Purwin.

Wspomniany partner to Minezit SE. PKP Cargo zawarło z nią umowę (shareholders agreement) szczegółowo regulującą wzajemne relacje wspólników. Przewidziano w niej uprawnienie MSE do żądania odkupu przez PKP Cargo wszystkich posiadanych udziałów w AWT oraz uprawnienie PKP Cargo do żądania sprzedaży przez MSE posiadanych udziałów. Zarówno opcja sprzedaży jak i opcja kupna mogą zostać wykonane dopiero od 1 stycznia 2017 r. Mniejszościowy udziałowiec może żądać wykupienia swego udziału za nie mniej niż 27 mln euro, zaś większościowy akcjonariusz może domagać się odsprzedania mu 20 proc. udziałów za kwotę nie mniejszą od różnicy pomiędzy 40 mln euro a wszelkimi wypłatami dywidend i podobnych płatności dokonanych przez AWT na rzecz MSE.

Podczas piątkowej sesji akcje PKP Cargo tracą około 0,8 proc. na wartości, lecz przy obrotach nieprzekraczających nawet 1 mln zł. Na sesji między Nowym Rokiem a weekendem duzi inwestorzy trzymają się z dala od giełdowego parkietu. Tak naprawdę na wiarygodną ocenę transakcji przyjdzie poczekać do połowy przyszłego tygodnia, gdy gracze wrócą do handlu akcjami po Święcie Trzech Króli.

wykres_PKP

StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

Na podobny temat



Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy Forex Kursy walut Akcje Giełda Waluty Kryptowaluty
Trading jest ryzykowny i możesz stracić część lub całość zainwestowanego kapitału. Treści publikowane w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym. Nie stanowią żadnego rodzaju porady finansowej ani rekomendacji inwestycyjnej. Portal StockWatch.pl nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie lektury zawartych w nim treści.
peek-a-boo
×

50% rabatu na dostęp do Strefy Premium StockWatch.pl dla uczestników programu Orlen w portfelu!

Sprawdź
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat