Krajowy lider hurtowej dystrybucji żywności i innych towarów szybko rotujących (FMCG) w II kwartale zarobił o 19,2 proc. mniej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku (61 mln zł). Zysk netto 49,3 mln zł jest też o ponad 14 proc. słabszy od 57,6 mln zł prognozowanych przez rynek.
Zysk operacyjny grupy sięgnął 69,6 mln zł wobec 77,2 mln zł konsensusu i 84,3 mln zł przed rokiem. Wynik EBITDA zamknął się kwotą 100,85 mln zł względem 111,5 mln zł oczekiwanych przez rynek i 112,7 mln zł rok wcześniej. Wszystko to przy 2-proc. wzroście przychodów do 4,29 mld zł. Analitycy spodziewali się sprzedaży na poziomie 4,12 mld zł. Pomogły święta wielkanocne wypadające w tym roku w II kwartale, podczas gdy w 2013 r. okres wzmożonych zakupów przedświątecznych miał miejsce kwartał wcześniej.>> Komunikat wraz z raportem finansowym znajdziesz tutaj
– Mimo że sprzedaż wzrosła, a marża brutto uległa poprawie o 0,52 p.p. do 10,68 proc., to wyniki na poziomie EBITDA, EBIT i zysku netto są poniżej oczekiwań. Widać, że spółce ciążą koszty sprzedaży i ogólnego zarządu. – komentuje Jakub Viscardi z DM BOŚ (PAP).
Poprawa rentowności brutto to zasługa wyższej marży na sprzedaży alkoholu oraz odzyskanie kontroli operacyjnej w Eurocash Dystrybucja. Natomiast zwyżkę kosztów władze spółki usprawiedliwiają wzmożonymi działaniami wspierającymi konkurencyjność tzw. tradycyjnego handlu, m.in. przeprowadzeniem Megaloterii – ogólnopolskiej akcji promocyjnej obejmującej ponad 8,3 tys. placówek w sieciach franczyzowych zarządzanych przez Eurocash. Dodatkowym obciążeniem okazały się koszty logistyki.
– Na wzrost kosztów sprzedaży istotny wpływ miały zwiększone wydatki na akcje marketingowe i wsparcie sił sprzedaży. Wzrost kosztów ogólnego zarządu był szczególnie widoczny w II kwartale i wiązał się ze wzrostem struktur odpowiedzialnych za ekspansję. Dodatkowo w pierwszym półroczu 2014 r. Grupa Eurocash ponosiła wyższe koszty logistyki, co jest związane z procesem integracji systemów logistycznych Eurocash Dystrybucja i Delikatesów Centrum. – napisano w komunikacie do raportu półrocznego.
>> W serwisie niebawem pojawią się najnowsze dane finansowe spółki >> Zobacz jak zmieniły się podstawowe wskaźniki Eurocashu po wynikach za II kwartał
Spółka chwali się wypracowaniem 288 mln zł dodatnich przepływów pieniężnych z działalności operacyjnej, podczas gdy w II kwartale poprzedniego roku spółka wygenerowała 215 mln zł żywej gotówki. Analitycy studzą jednak nastroje.
– Należy pamiętać, że w I kwartale cash flow operacyjny był bardzo słaby. Stąd w całym I półroczu spółka ma niespełna 90 mln zł, podczas gdy przed rokiem było to ponad 310 mln zł. – wskazuje Jakub Viscardi.
Wydawało się, że gorsze od oczekiwań wyniki doprowadzą do pogłębienia dołka notowań Eurocash na GPW. Akcje spółki ostatnio tak tanie były ponad dwa lata temu, po tym jak w sierpniu straciły 17 proc. wartości. Tymczasem przed południem kurs akcji zyskiwał momentami nawet 2,5 proc. kontynuując nieśmiałe poniedziałkowe odbicie.