
Fot. spółka
Najnowsze wyniki Śnieżki są niemal identyczne jak przed rokiem. W III kwartale spółka zanotowała 251,1 mln zł przychodów ze sprzedaży (+2 proc. r/r), 43 mln zł zysku operacyjnego (-2,6 proc. r/r), 51,5 mln zł zysku EBITDA (+0,3 proc. r/r) oraz 35,6 mln zł zysku netto (-1,2 proc. r/r). W szerszym ujęciu sytuacja wygląda znacznie lepiej, bo pierwsza połowa stała pod znakiem remontów domów i ogrodów. Narastająco po trzech kwartałach Śnieżka zwiększyła przychody ze sprzedaży o 18,5 proc., a zysk netto o 25 proc. Zysk na działalności operacyjnej podskoczył r/r o 23 proc. do 107,1 mln zł, a wynik EBITDA urósł o 25 proc. do 132,2 mln zł. Poprawa dynamiki przychodów to zasługa wiosennej fali pandemii COVID-19 i jej następstw – m.in. przejścia wielu firm na pracę zdalną i w efekcie ograniczenia mobilności części społeczeństwa. Do wzrostu wydatnie przyczyniło się również dołączenie do grupy węgierskiego producenta Poli-Farbe i ujęcie w sprawozdaniu finansowym jego wyników za cały okres pierwszych trzech kwartałów br.
– Szturm na sklepy i markety budowlane, który obserwowaliśmy w maju i czerwcu, nie przyniósł spadku popytu w kolejnych miesiącach tegorocznego sezonu. Było wręcz przeciwnie i dlatego jesteśmy bardzo zadowoleni również ze sprzedaży w trzecim kwartale – komentuje wyniki Piotr Mikrut, prezes zarządu FFiL Śnieżka.
Wzrost przychodów na dwóch największych rynkach
Przychody ze sprzedaży w Polsce – rynku numer jeden dla grupy – w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy br. wyniosły 438 mln zł, rosnąc o 11,2 proc. w odniesieniu rok do roku. Jednocześnie udział sprzedaży na rodzimym rynku w stosunku do łącznych przychodów grupy utrzymał się na zbliżonym poziomie jak rok wcześniej, tj. 64,2 proc.
– Patrząc na cały tegoroczny sezon wiemy, że klienci decydowali się na zakup przede wszystkim tych produktów, które znają i do których mają zaufanie. Można to tłumaczyć tym, że wielu z nich przez wzgląd na bezpieczeństwo ogranicza czas spędzany w sklepach. Dodatkowo polscy klienci chętnie sięgali po rodzime marki, takie jak Śnieżka, Magnat, Vidaron. Dzięki temu Śnieżka zwiększyła udziały w rynku i niezmiennie pozostaje liderem rynku farb i wyrobów dekoracyjnych w Polsce – dodaje Piotr Mikrut.
Na Węgrzech przychody ze sprzedaży wzrosły do 134,6 mln zł, co oznacza poprawę o 88 proc. względem wyników za odpowiedni okres 2019 roku. Rynek węgierski jest drugim najistotniejszym rynkiem dla grupy. Jego udział w strukturze sprzedaży na koniec września wyniósł 19,7 proc. Na trzecim w kolejności rynku, Ukrainie, wypracowano przychody wysokości 62,3 mln zł, czyli o 0,8 proc. większe niż w poprzednim roku. Jedynie na czwartym dla grupy rynku, czyli Białorusi, przychody zmniejszyły się o 12,6 proc.
Ciąg dalszy inwestycji
Śnieżka kontynuowała cykl inwestycyjny – w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2020 roku spożytkowała na ten cel 86 mln zł (niemal o 60 proc. więcej niż w analogicznym okresie w poprzednim roku) z zaplanowanych na cały rok 95 mln zł. Największą część tej kwoty stanowiły wydatki związane z budową Centrum Logistycznego w Zawadzie k. Dębicy, które pozwoli znacznie zwiększyć efektywność procesów logistycznych. Pomimo sytuacji epidemicznej obecnie prace trwają nieprzerwanie i spółka ocenia, że termin ukończenia tej inwestycji zostanie utrzymany, tj. będzie to początek 2022 roku.
W kolejnych kwartałach Śnieżka planuje dalsze prace związane ze zmianą modelu operacyjnego i koncepcji zarządzania wszystkimi spółkami należącymi do grupy kapitałowej, zlokalizowanymi w Polsce i za granicą. Obecnie tworzone i wyodrębniane są centra kompetencji, które będą odpowiadały za poszczególne obszary działalności biznesowej. Od 1 stycznia 2021 roku planowane jest wydzielenie działalności marketingowej i sprzedażowej. Skutkiem wprowadzanych zmian ma być optymalizacja procesów zarządzania i wykorzystanie efektu skali, co jest szczególnie istotne ze względu na intensywny w ostatnich latach rozwój grupy.
W nadchodzącym okresie Śnieżka planuje ponadto kontynuację realizowanych inwestycji oraz integracji węgierskiej spółki Poli-Farbe.
Fabryka Farb i Lakierów Śnieżka jest jednym z czołowych producentów farb i lakierów w Polsce. W 2003 r. zadebiutowała na warszawskiej giełdzie. Jej fabryki są zlokalizowane w Polsce, na Ukrainie, Białorusi i Węgrzech. W 2019 r. miała 717 mln zł skonsolidowanych przychodów.