
Fot. Dino Polska
Inwestorów przyzwyczajonych do bicia przez Dino Polska konsensusów czekała dziś niemiła niespodzianka. Spółka w ujęciu r/r jak zwykle odnotowała mocną poprawę, ale już względem oczekiwań rynkowych wypadła nieco słabiej. W III kwartale właściciel sieci supermarketów odnotował 228,76 mln zł zysku netto wobec 188,46 mln zł. Zysk operacyjny wzrósł r/r z 243,42 mln zł do 292,9 mln zł. Tymczasem konsensus opracowany przez PAP zakładał 240 mln zł zysku netto i 305,6 mln zł EBIT.
W III kwartale 2021 r. wynik EBITDA zwiększył się rok do roku o 21,8 proc. do 357,8 mln zł. Marża EBITDA wyniosła 10,3 proc., podczas gdy rok temu było to 11 proc. Tu także wynik okazał się nieco słabszy od oczekiwań. Konsensus PAP zakładał 367,3 mln zł EBITDA.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 3 487,04 mln zł w III kw. 2021 r. wobec 2 676,34 mln zł rok wcześniej.
#giełdamojapasja
1 wykres > 1.000 słów#Dino trochę poniżej konsensusu, ale dla mnie lekki zawód. Może zbudowali oczekiwania, że zawsze to the moon? Nie do końca podatek detaliczny przerzucono na klientów, a i LFL przy inflacji żywnościowej też bez szałuhttps://t.co/IBRl4uVVkJ pic.twitter.com/vH3LhgKK5m— Analityk Fundamentalny (@AnalitykF) November 5, 2021
W I-III kw. 2021 r. spółka miała 569,77 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w porównaniu z 440,38 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 9 498,08 mln zł w porównaniu z 7 362,14 mln zł rok wcześniej. Narastająco, po 9 miesiącach 2021 r. zysk EBITDA zwiększył się rok do roku o 26 proc. do 910,5 mln zł. Marża EBITDA wyniosła 9,6 proc., podczas gdy rok temu było to 9,8 proc.
– W III kwartale 2021 r. przychody Grupy Dino wyniosły 3 487,0 mln zł i były o 810,7 mln zł, czyli o 30,3 proc. wyższe niż w III kw. 2020 r. Równocześnie koszt własny sprzedaży wzrósł o 32,3 proc. do 2 616,4 mln zł. Narastająco, po 9 miesiącach 2021 r. przychody Grupy Dino wyniosły 9 498,1 mln zł i były o 2 135,9 mln zł, czyli o 29 proc. wyższe niż w analogicznym okresie 2020 r. Równocześnie koszt własny sprzedaży wzrósł o 29,3 proc. do 7 114,2 mln zł – czytamy w raporcie.
Znacząca poprawa przychodów jest wynikiem rozwoju sieci sklepów Dino o nowe placówki oraz wzrostu przychodów w istniejących sklepach (like for like, LfL). Wzrost sprzedaży LfL wyniósł w III kwartale 2021 r. 10,6 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2020 r. W okresie styczeń-wrzesień 2021 r. wzrost sprzedaży LfL wyniósł 9,9 proc. W III kw. 2021 r. uruchomione zostały 84 nowe sklepy Dino, czyli o 22 proc. więcej niż przed rokiem.
Narastająco od początku 2021 r. otwarte zostały łącznie 234 sklepy w stosunku do 153 w analogicznym okresie ubiegłego roku. Na dzień 30 września 2021 r. sieć Dino liczyła 1 706 marketów, o 335 więcej niż przed rokiem.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w I-III kw. 2021 r. wyniósł 429,71 mln zł wobec 324,67 mln zł zysku rok wcześniej.
Wyniki za III kwartał wywołały tąpnięcie na kursie Dino Polska. Na starcie sesji cena akcji spadła z 360 do 306 zł. Nieco ponad kwadrans po starcie handlu notowania spółki tracą 10 proc. – za jeden trzeba zapłacić 324 zł.