StockWatch.pl

Unimot: Będziemy optymalizować nasze marże

Omawiane walory:

Robert Brzozowski, prezes zarządu Unimot SA rozmawia z redakcją StockWatch.pl o wynikach spółki i planach rozwoju.

Robert Brzozowski, prezes zarządu Unimot SA.

StockWatch.pl: Unimot od wielu kwartałów dynamicznie rośnie. W III kwartale najmocniej wzrosły przychody ze sprzedaży oleju napędowego i biopaliw o 76,3 mln zł i to pomimo tego, że we wrześniu odpuściliście Państwo walkę o plasowanie jak największych wolumenów oleju napędowego ze względu na niskie marże. Proszę powiedzieć, jak wyglądała sytuacja na rynku ON w październiku i jak wygląda obecnie?

Robert Brzozowski: Sytuacja na rynku paliw jest wymagająca, wpływa na nią m.in. realizacja Narodowego Celu Wskaźnikowego przez podmioty prowadzące obrót paliwami, które starają się zrealizować obowiązkowy wskaźnik dot. handlu paliwem z udziałem biokomponentów do końca roku, aby uniknąć kar z tytułu jego niezrealizowania. Natomiast w IV kwartale, jak na razie sprzyjają nam warunki pogodowe i brak mrozów, co stwarza dobre warunki dla działalności gospodarczej przedsiębiorstw i wpływa korzystnie na sprzedaż paliw.

Od 1 stycznia 2017 r. w związku z nowelizacją ustawy co najmniej połowa sprzedanych biokomponentów powinna być sprzedana w paliwach ciekłych. Proszę powiedzieć, jak wygląda realizacja celu po trzech kwartałach w Unimocie, a jak na całym rynku, oraz czego można się spodziewać w IV kwartale?

Spółka przyjęła strategię stabilnej realizacji NCW, w tym obowiązkowego bio-blendingu i w czwartym kwartale kontynuuje tę strategię. Nie mamy informacji, jak ten obowiązek realizują inne firmy paliwowe, ale można spodziewać się na rynku w IV kwartale wzmożonych działań sprzedażowych w tym zakresie.

W ostatnim raporcie przedstawiliście Państwo szczegółowy rachunek segmentowy, dzięki czemu znacznie lepiej widać, co się dzieje w spółce. Z rachunku tego wynika, iż biopaliwa i ON w III kw. zanotowały nieznacznie niższy wynik operacyjny niż przed rokiem. Za to mocno poprawił się EBIT na handlu LPG, który bardzo istotnie wzrósł w III kw. bieżącego roku. Z czego wynika wzrost i czy inwestorzy mogą liczyć na wysokie marże także w kolejnych kwartałach?

Unimot w części hurtowej efektywnie wykorzystał otoczenie rosnących cen LPG w Polsce. Kupno większości towaru zrealizowano jeszcze po niższych cenach, przed podwyżką, co pozwoliło wygenerować stosunkowo wysoką marżę. Poziom marż w kolejnych miesiącach będzie zależał od sytuacji rynkowej i zmienności cen LPG na rynku hurtowym. Natomiast nasza działalność w segmencie LPG to nie tylko hurt, lecz również detal, który organicznie rozwijamy. Między innymi kontynuujemy rozwój biznesu na rynku zbiorników grzewczych, co przyczynia się do wzrostu liczby klientów i przychodów w segmencie LPG.

W przypadku paliw w postaci gazowej wolumen w III kwartale wzrósł o 82 proc., natomiast przychody tylko o 14 proc., a zysk operacyjny w kwocie 369 tys. zł zamienił się w stratę na poziomie 746 tys. zł. Dlaczego przychody nie poszły za wolumenem i z jakiego powodu zmienił się znak przy wyniku?

W segmencie paliw gazowych (gazu ziemnego) w grupie UNIMOT działają dwie główne spółki: Unimot System (dystrybucja gazu we własnej sieci) oraz Energogas (dystrybucja gazu na zasadzie TPA – Third Party Access3przyg). W 2017 r. nastąpił dynamiczny rozwój tych spółek pod względem wolumenów sprzedaży. Należy zauważyć, że Energogas podpisuje umowy z nowymi klientami głównie na dostawę gazu w przyszłych okresach, stąd zwiększonym, zakontraktowanym wolumenom nie towarzyszył proporcjonalny wzrost przychodów. Energogas ponosi obecnie istotne koszty sprzedaży (rozwój sieci sprzedaży) kontraktowanych wolumenów, które będą zaliczane w przychody okresów przyszłych, stąd stosunkowo wysokie bieżące koszty w tym segmencie. Segment gazu ziemnego oceniamy jako bardzo perspektywiczny i przychody w tym segmencie będą dynamicznie rosły w przyszłych okresach.

W III kwartale obroty grupy wzrosły o 16 proc., natomiast IV kwartał otworzyliście spadkiem sprzedaży na poziomie jednostkowym o 9 proc. Czy to chwilowa zadyszka, czy akcjonariusze powinni się liczyć z utratą wzrostowego charakteru sprzedaży w kolejnych miesiącach?

Jak wspomniałem wcześniej, na wartość sprzedaży wpływa wiele czynników, takich jak: ceny ropy i paliw, aktualna ilość paliwa na rynku, stopień wykonania obowiązku z tytułu NCW przez poszczególne podmioty prowadzące obrót paliwami, zmieniające się regulacje. Sytuacja jest dynamiczna, więc trudno jest prognozować poziom sprzedaży oraz marż w następnych miesiącach. Natomiast pragnę podkreślić, że mamy doświadczony zespół, jesteśmy przygotowani na działalność w sprzedaży, starając się jednocześnie optymalizować nasze marże.

Rozwojowe segmenty – Avia i Tankuj24, póki co jeszcze ciążą na wyniku grupy. Proszę powiedzieć, kiedy segment stacji paliw uzyska próg rentowności?

W segmencie paliw zgrupowaliśmy dwie własne stacje paliw, projekt Tankuj24 i projekt Avia. Projekt AVIA, który będzie miał docelowo największe znaczenie w tym segmencie, rozwija się bardzo dobrze, natomiast musimy zbudować odpowiednią jego skalę. Projekty Avia i Tankuj24 służą stworzeniu nowych kanałów sprzedaży paliw do klienta detalicznego i przez to zwiększeniu wolumenu sprzedaży, mają charakter strategiczny i są obliczone na wiele lat.

Ilu użytkowników obecnie korzysta z aplikacji Tankuj24 i jakie są plany rozwoju?

Aplikacja Tankuj24 ma ponad 43 tys. instalacji. Obecnie koncentrujemy się na pozyskiwaniu nowych stacji do udziału w programie, jest ich już 93. W ślad za wzrostem liczby stacji idzie wzrost liczby użytkowników i wolumenów sprzedanego paliwa. Ciągle doskonalimy tę aplikację pod względem funkcjonalności. Jest to projekt ciągły, zaplanowany na wiele lat.

Rozwijacie Państwo także segment sprzedaży energii. Poza tym, że poprzez Energogas sprzedajecie energię do klientów końcowych, to prowadzicie także handel hurtowy przez spółkę Tradea. Kto jest Waszym odbiorcą i jak realizujecie sprzedaż w hurcie?

Spółka Tradea przy doborze kontrahentów na rynku hurtowym stawia przede wszystkim na bezpieczeństwo zawieranych transakcji, dlatego współpracuje tylko z największymi graczami, posiadającymi wiarygodną i stabilną sytuację finansową. Ze względu na klauzule tajności jakie mamy w umowach, nie możemy ujawniać danych naszych kontrahentów. Jest oczywiście wśród nich Energogas – spółka z naszej grupy kapitałowej, któremu Tradea dostarcza energię elektryczną i usługi bilansowania. Część wolumenu trafia również na Towarową Giełdę Energii. Nasi traderzy codziennie zawierają liczne transakcje spot i forward na rynku giełdowym i OTC w celu minimalizacji ryzyka portfela posiadanych kontraktów na dostawy i odbiór energii elektrycznej.

Unimot inwestuje również w rozbudowę sieci dystrybucyjnej gazu. W III kwartale pozyskaliście kolejnego klienta przemysłowego o szacowanym odbiorze na poziomie 1,5 mln m3 rocznie. Jakiego wzrostu sprzedaży należy się spodziewać w związku z już przyłączonymi klientami i podpisanymi nowymi umowami w przyszłym roku?

Dzięki nowym inwestycjom i intensywnym działaniom sprzedażowym, zakładamy, że w 2018 r. wolumen sprzedaży i dystrybucji gazu we własnej sieci (wliczając LNG) powinien wzrosnąć w stosunku do 2017 r o około 50 proc.

W tym roku rynek paliw mocno rósł ze względu na efekt pakietu paliwowego, ale pojawiały się także regulacje, które zwiększyły koszty jak np. obowiązek mieszania paliw. Czy w przyszłym roku planowane są jakieś zmiany prawne równie mocno wpływające na rynek?

Planowane są zmiany do ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, natomiast musimy zaczekać na ostateczny kształt tej ustawy, żeby ocenić jej wpływ na rynek paliw oraz na biznes Unimotu.

Dziękuję za rozmowę.

Polecane linki:
>> Odwiedź stronę internetową spółki Unimot
>> Odwiedź stronę internetową aplikacji Tankuj24.pl
>> Odwiedź stronę analityczną spółki w serwisie
>> Zobacz omówienie raportu za III kwartał 2017 r. przygotowane przez analityka StockWatch.pl
>> Śledź notowania akcji spółki z wykorzystaniem skanerów w ATTrader.pl

(Fot. mat. prasowe)

(Fot. mat. prasowe)

StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

TE ARTYKUŁY NA TEMAT UNIMOT, RÓWNIEŻ MOGĄ CIĘ ZAINTERESOWAĆ
  • Unimot nie wyklucza kolejnego podniesienia prognozy wyniku EBITDA na 2019 rok

    UNIMOT nie wyklucza możliwości kolejnego podniesienia prognozy skonsolidowanego wyniku EBITDA na 2019 rok, wynika z wypowiedzi wiceprezesa spółki ds. finansowych Marka Moroza.

  • Unimot miał 8,3 mln zł zysku netto w II kwartale 2019 r.

    UNIMOT odnotował 8,29 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w II kw. 2019 r. wobec 7,79 mln zł straty rok wcześniej. W czwartek cena akcji mierzy się z okrągłym poziomem 20 zł, co jest najwyższym kursem od lutego 2018 r.

  • Przychody Unimotu wzrosły wstępnie o ponad 50 proc. r/r do 400 mln zł w lipcu

    UNIMOT osiągnął według wstępnych danych przychody ze sprzedaży w wysokości 400,43 mln zł w ujęciu jednostkowym w lipcu. To o ponad 50 proc. więcej niż rok wcześniej.

  • Unimot wchodzi w biznes produktów asfaltowych

    UNIMOT pozyskał cały zespół specjalistów zajmujących się importem i dystrybucją produktów asfaltowych. To nowy segment rynku dla spółki, który uzupełni ofertę grupy w obszarze produktów ropopochodnych. Produkty asfaltowe będą na polskim rynku oferowane pod marką AVIA Bitumen. Kurs akcji UNIMOTu rośnie dziś o blisko 5 proc.

  • Unimot porządkuje aktywa w segmencie gazu ziemnego

    UNIMOT podjął decyzję o częściowej dezinwestycji prowadzonej działalności w segmencie gazu ziemnego. W strukturach grupy pozostanie jedynie spółka UNIMOT System, której UNIMOT stanie się stuprocentowym właścicielem. Udziały w pozostałych dwóch spółkach gazowych z dotychczasowej grupy: Blue LNG (która przejęła w lipcu 2019 r. PPGW) i Blue Cold – przejdą na własność dotychczasowego partnera biznesowego. Transakcja będzie obejmowała także uporządkowanie struktury należności i zobowiązań oraz zabezpieczeń bankowych i w znaczącej mierze będzie bezgotówkowa. 


Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa PayU tradingview Szukam-Inwestora.com