
Wyścig z deflacją – omówienie sprawozdania finansowego Dino Polska po I kw. 2024 r. (Fot. Dino Polska)
Na koniec marca bieżącego roku działało 2.438 sklepów pod marką Dino, czyli o 32 więcej niż kwartał wcześniej (rok temu 54) i 228 więcej niż rok wcześniej. Wciąż widać istotne osłabienie dynamiki otwarć, ponieważ podczas dwóch poprzednich analiz było to 341 oraz 271 sklepów. Spółka w trakcie poprzedniej konferencji wynikowej (Q4 2023) informowała, że planuje w 2024 trochę więcej otwarć niż w 2023, kiedy to uruchomiono 250 sklepów.
– Obecnie spowolnienie w ekspansji zarząd tłumaczy okresem zimowym. Szczerze mówiąc nie do końca przekonuje mnie ten argument, ponieważ zima w tym roku raczej nie była szczególnie dotkliwa. Mamy jednak informację z bieżącej konferencji, że proces ekspansji w 2024 obecnie trwa w pełni i zarząd nadal uważa taki cel za realny. Liczba nowo otwieranych sklepów jest istotna, ponieważ wspiera sprzedaż, co z kolei pomaga w budowaniu masy marży, aby walczyć z presją kosztową, przede wszystkim w postaci rosnących wynagrodzeń. Relatywnie niższe otwarcia w ostatnich kilku kwartałach również nie wspierają wysokiego LFL. Stara prawda handlu detalicznego głosi, że sklep zdobywa nowych klientów i poszerza ich bazę najszybciej w ciągu pierwszych 2-3 lat działalności. Potem ona się zazwyczaj stabilizuje (pomijając np. powstanie nowego osiedla obok, upadek sklepu od konkurencji, czy inne tego typu zmiany) i dynamiki zbliżają się do rynkowych dla danej sieci. Stąd też osłabienie dynamik (choćby odczuwalne już w zeszłym roku), aczkolwiek ma swoje pozytywne strony (zadłużenie oraz free cash flow) w długim terminie nie jest informacją dobrą – argumentuje Przemysław Staniszewski, analityk StockWatch.pl.
Więcej o sytuacji fundamentalnej Dino Polska po I kw. 2024 r. dowiesz się z najnowszej analizy: Wyścig z deflacją – omówienie sprawozdania finansowego GK Dino Polska po 1 kw. 2024 r.
W dalszej części analizy znajdziesz omówienie:
- danych operacyjnych
- dynamiki przychodów w ujęciu kwartalnym
- wpływu inflacji żywności na wyniki
- kosztów sprzedaży i rentowności
- presji konkurencji
- analizy kapitału pracującego
- przepływów pieniężnych, długu
- kapitalizacji i atrakcyjności obecnej wyceny