
Fot. mat. prasowe
Wyniki XTB w II kwartale 2025 poniżej oczekiwań rynku
XTB opublikowało wstępne wyniki finansowe za II kwartał 2025 roku. Spółka wypracowała 580,6 mln zł przychodów, co oznacza wzrost o 52,1 proc. r/r, ale jedynie symboliczny wzrost o 0,1 proc. w ujęciu kwartalnym. Wynik ten był niższy o 6,7 proc. względem konsensusu PAP Biznes, który zakładał przychody na poziomie 622,1 mln zł.
EBITDA wyniosła 293,7 mln zł i była o 7,3 proc. niższa od oczekiwań analityków. Zysk netto jednostki dominującej sięgnął 216,1 mln zł i również rozczarował, będąc o niemal 12 proc. niższy od rynkowych prognoz. W ujęciu rocznym zysk wzrósł o 34,8 proc. i był wyższy o 11,4 proc. w porównaniu z poprzednim kwartałem.
– II kwartał 2025 r. rozpoczął się od bardzo wysokiej zmienności spowodowanej wojną celną prezydenta Donalda Trumpa. W kolejnych tygodniach rynek wyraźnie uspokoił się (…). Na poziom przychodów wpływ miały: niższa rentowność jednostkowa lota oraz wyższy obrót klientów instrumentami finansowymi – czytamy w raporcie XTB.

216 mln zł kwartalnego zysku netto to solidny wynik. Jednak z racji niebywale wysokiej zmienności w minionym kwartale i rekordowej bazy klientów, rynek liczył na więcej. Źródło: Raport XTB
Wzrost aktywności klientów nie wystarczył do podtrzymania dynamiki zysków
W II kwartale liczba aktywnych klientów wzrosła do rekordowych 812,5 tys., co oznacza wzrost o 69,9 proc. w ujęciu rocznym. Znacząco zwiększył się też wolumen obrotu instrumentami pochodnymi CFD – do 2,32 mln lotów, czyli o 413,6 tys. więcej niż w I kwartale.
Wzrostowi aktywności klientów towarzyszył jednak spadek rentowności. Rentowność na lota obniżyła się z 277 zł w I kwartale do 229 zł w II kwartale, co miało bezpośredni wpływ na niższą dynamikę przychodów. Spadły także marże – marża EBITDA wyniosła 50,6 proc. (spadek o 0,4 pkt proc. k/k), a marża netto obniżyła się o 2,1 pkt proc. do poziomu 37,2 proc.
Prezes XTB: 2 mln klientów jeszcze w tym roku
Zarząd XTB w komentarzu do wyników podkreśla, że spółka skutecznie realizuje strategię rozbudowy bazy klientów, co zaowocowało rekordowym wzrostem liczby nowych użytkowników i aktywności transakcyjnej. Jednocześnie zwrócono uwagę na uwarunkowania rynkowe, które miały wpływ na rentowność.
– Pierwsze półrocze 2025 roku pokazało nasze umiejętności w zakresie przeprowadzania efektywnych kampanii marketingowych. Mimo znacznie większych wydatków marketingowych zarówno w Polsce, jak i na rynkach zagranicznych utrzymujemy średni koszt pozyskania klienta na podobnym poziomie. To sprawiło, że bieżący rok jest rekordowy zarówno pod względem liczby pozyskanych klientów, jak i liczby aktywnych użytkowników naszej platformy inwestycyjnej. Jestem również przekonany, że jeszcze w tym roku kalendarzowym przekroczymy próg dwóch milionów klientów – komentuje Omar Arnaout, prezes zarządu XTB.
Koszty rosną szybciej niż przychody, presja na wynik netto
Koszty operacyjne w I półroczu 2025 roku wyniosły 608,7 mln zł i były aż o 48 proc. wyższe niż rok wcześniej. Głównym czynnikiem wzrostu były rosnące wydatki marketingowe, które zwiększyły się o 108 mln zł. W efekcie mimo rekordowej aktywności klientów i przychodów, zysk netto w ujęciu półrocznym był niższy o 11,4 proc. r/r i wyniósł 410,1 mln zł.
XTB podkreśla, że wyniki spółki cechują się dużą zmiennością ze względu na model biznesowy. Wysoka aktywność rynków i silne trendy sprzyjają wzrostowi przychodów, ale jednocześnie pojawiają się okresy, gdy większa liczba transakcji przynosi zyski klientom, co obniża wyniki z market makingu.
Grupa XTB jest europejskim domem maklerskim, specjalizującym się w instrumentach finansowych będących przedmiotem obrotu na rynku pozagiełdowym i giełdzie. Od 2002 roku działa na rynkach zagranicznych, gdzie oferuje klientom zaawansowane technologicznie aplikacje transakcyjne. Spółka jest notowana na GPW od 2016 r.; wchodzi w skład indeksu mWIG40.