PARTNER SERWISU
ktrxhiqs

10 ciekawych spółek na sierpień wg BM BNP Paribas

Najnowsza odsłona portfela BM BNP Paribas przyniosła dwie ciekawe roszady. W samym środku wakacji analitycy zrezygnowali z akcji Answear i Quercus, a w ich miejsce dodali reprezentantów branży kosmicznej i reklamowej.

10, ciekawych, spółek, na, sierpień, wg, BM, BNP, Paribas, 2025

W samym środku wakacji analitycy BM BNP Paribas zrezygnowali z akcji Answear i Quercus, a w ich miejsce dodali reprezentantów branży kosmicznej i reklamowej

Z listy top picks BM BNP Paribas wypadły Answear i Quercus. Obie spółki do portfela trafiły przy okazji majowej aktualizacji, czyli raptem 3 miesiące temu. Wówczas e-commercowa spółka miała status gwiazdy sezonu wyników za IV kwartał i szykowała ciekawie zapowiadający się program motywacyjny na lata 2025-2027. W połowie maja notowania Answear otarły się o 32 zł, czyli poziom najwyższy od lutego 2024 r. Sielankę na kursie przerwało czerwcowe ABB jednego z akcjonariuszy. Fundusz MCI.PrivateVentures FIZ sprzedał pakiet 19,32 proc. akcji po kursie 26 zł/szt. Na koniec lipca za jeden walor Answear płacono ok. 28 zł.

answear

Kliknij, aby powiększyć

Podobna historia rozegrała się w wypadku Quercusa. Akcje funduszu trafiły do portfela BM BNP Paribas na fali świetnej koniunktury na rynkach akcji i obligacji. Początek był obiecujący, ponieważ jeszcze w połowie maja notowania Quercusa wyznaczyły nowy historyczny szczyt osiągając poziom 12,20 zł. Lato przyniosło korektę i cofnięcie notowań w okolice 10 zł. Zarówno w wypadku Quercusa jak i Answear analitycy BM BNP Paribas stwierdzili, że wolą zamienić spółki na bardziej interesujące firmy w krótkim terminie.

quercus

Kliknij, aby powiększyć

Analitycy otwierają się na sektor kosmiczny, „I kwartał był przełomowy”

Pierwszą nowością w sierpniowym rozdaniu BM BNP Paribas jest Creotech Instruments. Akcje jednego z niewielu na GPW reprezentantów branży kosmicznej tylko w tym roku podrożały o 65 proc. Analitycy swój wybór uzasadniają pozytywną oceną perspektywy spółki z uwagi na rosnące wydatki na zbrojenia i skokowo rozwijający się segment systemów kosmicznych na świecie.

– Creotech realizuje liczne projekty we współpracy z Europejską Agencją Kosmiczną (ESA) oraz z Ministerstwem Obrony Narodowej, m.in. flagowy projekt Mikroglob – Satelitarany System Obserwacji Ziemi, projekt mikrosatelity EagleEye oraz projekt Camilla, którego celem jest budowa narodowej konstelacji co najmniej trzech satelitów obserwacyjnych. Oprócz tego Spółka została zaproszona do konsorcjum przy projekcie budowy pierwszego dużego komputera kwantowego dla Unii Europejskiej (Program Millenion) i planuje w tym celu wydzielić w 1H26 nową spółkę – Creotech Quantum. Ostatni kwartał (1Q25) był przełomowy, ponieważ spółka pierwszy raz zakończyła kwartał zyskiem i dodatnią EBITDA. Przychody wzrosły do 22,3 mln zł vs 5,8 mln zł w 1Q24, a zysk netto kształtował się na poziomie 1,4 mln zł vs 3,3 mln straty netto w analogicznym okresie 2024 roku. Biorąc pod uwagę solidny portfel zamówień oraz bliską perspektywę kolejnych kontraktów oczekujemy dalszą poprawę wyników – komentują analitycy BM BNP Paribas.

>> U progu nowej ery? – omówienie sytuacji fundamentalnej Creotech Instruments S.A. za IV kw. 2024 r.

Rozpędzony rynek reklamy kusi, „rok może być rekordowy”

Drugą nowością w portfelu są jest Digital Network. Firma działająca na rynku cyfrowej reklamy zewnętrznej (DOOH) jest w mocnym trendzie wzrostowym. Tylko w tym roku jej akcje podrożały o blisko 70 proc., a na starcie tygodnia wyznaczyły nowy historyczny szczyt – 93 zł za akcję. Analitycy BM BNP Paribas decydując się na walory Digital Network zwracają uwagę, że rynek cyfrowej reklamy zewnętrznej jest drugim najszybciej rosnącym medium reklamowym po Internecie.

– Trend cyfryzacji reklamy oraz zwiększający się popyt na interaktywne kampanie sprawił, że rynek DOOH wzrósł w 2024 roku o ponad 30 proc. vs 2023 rok, a bieżący rok może być rekordowy, o czym świadczą zarówno wyniki spółki za 1Q25, jak i wstępne szacunki za 2Q25. W pierwszym kwartale sprzedaż wyniosła 15,4 mln zł (+25 proc. r/r), a skorygowany zysk netto wyniósł 4,5 mln zł (+60 proc. r/r). Pozytywny trend potwierdzają wstępne szacunki spółki za 2Q25, według której przychody wyniosły 20,5 mln zł (+25 proc. r/r). Pomimo swojego wzrostowego charakteru spółka dzieli się z akcjonariuszami dywidendą (4,82 zł na akcje, 3 proc. stopa dywidendy), co również oceniamy pozytywnie. Biorąc także pod uwagę wysoką marżowość biznesu (marża zysku netto w 1Q25 wyniosła 29,3 proc.) jak również to, że Digital Network jest liderem na rynku reklamy cyfrowej, a bariery wejścia na ten rynek są wysokie (m.in. przez długie procedury administracyjne) pozytywnie oceniamy perspektywy spółki – zaznaczają analitycy BM BNP Paribas.

Pozostałe spółki w portfelu BM BNP Paribas

Miejsce w portfelu zachowało 8 spółek, które w swoich branżach uchodzą za istotnych graczy lub wręcz liderów. Notowania większości z nich – jak Dom Development, cyber_Folks, Synektik, XTB i Voxel – w tym roku zaliczyły nowe rekordy wszech czasów.

Budimex – Pozytywnie oceniamy perspektywy spółki – Budimex posiada mocny bilans, wysoki zdywersyfikowany portfel zleceń, rozwija segment usługowy (FB Serwis) oraz jest eksponowany na inwestycje w perspektywiczne segmenty związane z rynkiem energetycznym, OZE oraz kontraktami militarnymi. Rozpędzająca się dystrybucja środków z KPO oraz unijnego budżetu powinna się przekładać na przyspieszenie inwestycji infrastrukturalnych w najbliższych latach, chociaż podczas ostatniej konferencji zarząd zwracał uwagę na opóźnienia w przetargach oraz znaczną konkurencję podmiotów z mniejszych backlogiem. Jednak przed nadchodzącymi w 2027 r. wyborami parlamentarnymi obecny rząd powinien być zmotywowany na pokazanie realizowanych inwestycji (m.in. CPK) i wydatkowania pieniędzy unijnych, zatem kilkumiesięczne przesunięcia nie powinny istotnie ciążyć na prognozach wyników. Ponadto wyniki z realizacji bieżącego portfela wspierane są przez stabilizację kosztów po stronie materiałów i podwykonawców. Wartość zamówień na koniec 2Q25 wyniosła 17,0 mld PLN vs 17,8 mld PLN na koniec 2024 r., natomiast w tzw. poczekalni są kontrakty o wartości 8,3 mld PLN.

>> Backlog jest, sprzedaż niekoniecznie – omówienie wyników Budimeksu po II kw. 2025 r.

CD Projekt – Wyniki za 1Q25 okazały się neutralne, zgodne z oczekiwaniami na poziomie przychodów, nieco wyższe na poziomie EBITDA, ale niższe na zysku netto. Wsparciem dla wyników była dobra sprzedaż Cyberpunka 2077 wraz z dodatkiem Widmo Wolności. Wydany we wrześniu 2023 r. duży dodatek do Cyberpunka 2077, sprzedał się w łącznej liczbie ponad 10 mln egzemplarzy. Ponadto, jak zauważyli przedstawiciele firmy, sprzedaż Cyberpunka 2077 na Nintendo Switch 2 (która miała miejsce na początku czerwca) będzie miała wpływ na przychody spółki w II kw. Inwestorzy dobrze postrzegają spółkę na tle pozostałych w branży z GPW, biorąc pod uwagę silną pozycję bilansową, posiadane marki gier oraz pipeline nowych produkcji na kolejne lata. CD Projekt poinformował, że na koniec kwietnia przy Wiedźminie 4 pracowało 422 deweloperów, czyli o 11 więcej w porównaniu z końcem lutego 2025. Ponadto, prace nad Cyberpunkiem 2, wcześniej znanym pod kryptonimem Orion, weszły w etap preprodukcji. Spodziewamy się przyspieszenia dynamik wynikowych w drugiej połowie roku.

cyber_Folks – Spółka zaraportowała mocne wyniki za 1Q25, które wyraźnie przewyższały konsensusu rynkowy (przychody +32 proc. r/r, EBITDA +46 proc. r/r). Pozytywnym zaskoczeniem okazał się dalszy wzrost w segmencie hostignowym (22 mln EBITDA +25 proc. r/r) oraz wysokość kontrybucji Shoper (+19 mln EBITDA, 24 proc. r/r) – konsolidacja od lutego br. Podstawą oferty Shoper jest platforma e-commerce w modelu SaaS umożliwiająca tworzenie i obsługę sklepów internetowych. Co więcej, w 1Q25 można dostrzec już synergie między usługami cyber_Folks a platformą Shoper. Wysokie wyniki w segmencie hostingu i sprzedaży domen miały miejsce mimo spadającej liczby klientów, odpowiednio o 1,5 proc. w hostingu oraz blisko 3 proc. w domenach, dzięki wzrostu ARPU 12M o blisko 20 proc. r/r w podanych segmentach. W kolejnych kwartałach synergie między CBF, a VRC oraz Shoper powinny wyraźnie wspierać poprawę wyników. Ponadto w najbliższych kwartałach spółka chce w całości przejąć kontrolę w Sellintegro.

Dom Development – Ostatnie miesiące przyniosły poprawę popytu na mieszkania, a wsparciem pozostawała dobra sytuacja na rynku pracy, oczekiwania na obniżki stóp procentowych w 2025 r., odbudowa oferty deweloperów a także malejące szanse na szybkie wdrożenie kolejnych programów rządowych wspierających zakup pierwszego mieszkania (odłożone zakupy). Z drugiej strony niska presja ze strony kosztów budowy powinna wspierać przyszłe rezultaty deweloperów. Dom Development wyróżnia się na tle konkurencji m.in. wysoką ekspozycją na klientów gotówkowych oraz w dużych miastach, przeważającym udziałem projektów premium, jakością inwestycji oraz renomą. Powyższe finalnie przekłada się na stabilność wyników oraz relatywnie wysokie marże. Początek br. sprzedażowo pozostaje mocny (w 2Q25 sprzedanych 1000 lokali, +6 proc. r/r, czwarty kwartał z kolei ze sprzedażą powyżej 1 tys. lokali przy efektywności sprzedaży na poziomie 25-30 proc.), natomiast w całym roku planuje przekazać ponad 4,5 tys. lokali vs 3,9 tys. w 2024 r. Powyższe wraz z zapowiedziami podwojenia budżetu na zakup gruntów w br. przekłada się na możliwe rewizje prognoz wynikowych na lata 2026-2027.

>> Wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej – omówienie sprawozdania finansowego Dom Development po I kw. 2025 r.

Synektik – Przychody w 1Q były wyższe o 42 proc. r/r, EBITDA znormalizowana o 64 proc. r/r a zysk netto bez zdarzeń jednorazowych wył wyższy o 26 proc. r/r, a wyniki były powyżej rynkowych oczekiwań. Chociaż spółka sprzedała mniej robotów daVinci r/r, to rosnąca baza maszyn przekłada się na wysoką dynamikę powtarzalnych przychodów ze sprzedaży usług, dostaw instrumentów i akcesoriów do ich obsługi (+66 proc. r/r). Oczekujemy przyspieszenia tempa zamówień na nowe maszyny z uwagi na inwestycje z KPO a w dłuższym terminie kolejnym potencjałem wzrostowym jest rozpoczęcie sprzedaży nowej, piątej generacji robotów chirurgicznych daVinci. Spółka pracuje także nad wydzieleniem projektu kardioznacznika do osobnego podmiotu (co ma być zakończone w 1H’26) i planuje uruchomić w 2025 r. badanie III fazy na terenie USA. Zwracamy uwagę, że według planu podziału, wycena Grupy jest przyjęta o ok. 20 proc. powyżej obecnej rynkowej, z czego za 7,7 proc. odpowiada wydzielany podmiot zajmujący się R&D (Syn2bio). Oceniamy ostatnie spadki kursu jako przereagowanie. Inwestorzy obawiają się o wejście na krajowy rynek konkurencji z Chin (krajowy dystrybutor robota MP1000 firmy Edge Medical zdobył pierwsze zamówienie), natomiast globalnie Intuitive Surgical (czyli producent dystrybuowanych przez SNT robotów DaVinci) ma konkurencję (np. amerykański MedTronic), z którą bardzo dobrze sobie radzi. Oceniamy jako mało prawdopodobne, że nagle chińska spółka miała by zdobyć duże udziały rynkowe, szczególnie biorąc pod uwagę obecną sytuację geopolityczną.

Voxel – Wyniki za 1Q’25 były powyżej oczekiwań. Mocno zaskoczyło tempo poprawy przychodów, które wzrosły o 45 proc. r/r, co wynikało jednak z dużej sprzedaży sprzętu w segmencie IT i infrastruktury (Alteris). Wynik znormalizowanej EBITDA był z kolei o 15 proc. r/r wyższy, a zysk netto o 26 proc. r/r. Wolumeny badań były nadal pod presją remontów pracowni PET, co rekompensowane jest wzrostem średniej ceny. Zarząd zapowiada natomiast powrót do dwucyfrowego zwiększenia wolumenów badań w bieżącym roku, utrzymanie lekkich podwyżek wycen świadczeń refundowanych i poprawę miksu badań w kierunku tych o wyższej rentowności. Spółka odczuwa też nieco mniejszy poziom presji kosztowych niż w zeszłym roku. Zwracamy także uwagę, że inwestorzy oczekują informacji odnośnie trwającego przeglądu opcji strategicznych – jedną z wymienianych możliwości jest znalezienia inwestora strategicznego, który pomógłby w rozbudowie biznesu.

XTB – Spółka wypracowała w 1Q25 zysk netto na poziomie blisko 193,9 mln zł, w porównaniu z 179,6 mln zł jakich oczekiwał rynek. Początek roku, podobnie jak poprzednie kwartały przyniósł wyraźny wzrost bazy klientów. Do grona użytkowników XTB dołączyło ponad 194 tys. nowych inwestorów (+49,8 proc. r/r). Dane KDPW pokazały, że na koniec kwietnia spółka prowadziła ponad 491 tys. rachunków maklerskich, co oznacza, że XTB zostało nowym liderem tego rynku. Dynamiczny rozwój powoduje jednak wzrost kosztów. Koszty operacyjne wzrosły o 54% do 315,8 mln zł. Koszty marketingowe podskoczyły względem analogicznego okresu 2024 r. o niemal 60 mln zł. Jednak rosnąca baza klientów pozytywnie wpływa na perspektywy wynikowe, szczególnie jeśli rynkowa zmienność będzie podwyższona. W planach jest także poszerzanie oferty produktowej, która może przyciągać nowych klientów.

StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

Na podobny temat



Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy Forex Kursy walut Akcje Giełda Waluty Kryptowaluty
Trading jest ryzykowny i możesz stracić część lub całość zainwestowanego kapitału. Treści publikowane w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym. Nie stanowią żadnego rodzaju porady finansowej ani rekomendacji inwestycyjnej. Portal StockWatch.pl nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie lektury zawartych w nim treści.
peek-a-boo
×

50% rabatu na dostęp do Strefy Premium StockWatch.pl dla uczestników programu Orlen w portfelu!

Sprawdź
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat